menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
1 februari 2018

Zorgondernemer met imagoschade? 5 tips!

Als (zorg)ondernemer hoopt u er nooit mee te maken te krijgen: imagoschade. Helaas heeft u dat niet altijd zelf in de hand. Wanneer uw praktijk negatief in de publiciteit komt, heeft dit grote invloed. Met deze tips voorkomt u dat, én helpt u de praktijk er weer bovenop.
Zorgondernemer met imagoschade? 5 tips!

Een probleem in de praktijk eerst verzwijgen, dan ontkennen, verdraaien of de schuld afschuiven. Het gebeurt vaak, maar het komt uw imago niet ten goede. Hoe u uw imagoschade wel beperkt? Hier enkele tips. 

 

Analyseer de risico's

Ook voor imagoschade geldt: voorkomen is beter dan genezen. Daarvoor moet u wel weten wat er allemaal fout kan gaan. Maak dus een goede risico-analyse. Welke mogelijke incidenten vermijdt u als ondernemer liever? Schrijf ze op. Doe dat ook voor eventuele samenwerkingspartners. Slechte media-aandacht voor hen heeft ook effect op uw praktijk.

 

Maak een draaiboek

Een draaiboek stelt u vooraf op. Hierin benoemt u een aantal zaken: Wie moeten er op de hoogte gesteld worden? Wie wordt het gezicht naar buiten? Wie is het aanspreekpunt intern? Hoe zorgt u voor de juiste interne communicatie? 

 

Gebruik social media

Ze kunnen uw vriend of vijand zijn: sociale media. Vaak zijn ze de reden waarom imagoschade bij een groot publiek verspreid wordt. En blijft. Maak er slim gebruik van door zelf te monitoren. Als je weet wat mensen over uw praktijk zeggen, kunt u hierop inspelen en erger voorkomen. Doe dit ook na de crisistijd. Wees ook zelf actief op social media. Als uw praktijk eigen kanalen heeft, bent u minder afhankelijk van anderen.

 

Neem een actieve houding aan

Kom je negatief in het nieuws, treedt dan zelf naar buiten. Dat kan via eigen social-media kanalen, of via de pers. Een actieve houding laat zien dat u bereid bent een oplossing te vinden. Patiënten kunnen zelfs sympathie en betrokkenheid voor u voelen. En dat is vaak gewenst.

 

Communiceer uw oplossing

Een excuus wordt bijna altijd gewaardeerd. Maar dan bent u er nog niet, want hoe lost u dit probleem op? Communiceer dat met de buitenwereld. Vertel ook wanneer u dat hebt gedaan. Is uw beleid opnieuw geformuleerd en kunt u daardoor garanderen dat zoiets nooit meer kan gebeuren? Laat dat de buitenwereld en de media weten. Dé kans om te laten zien dat uw onderneming ondanks de imagoschade, weer meetelt in het werkveld.

Bron: mt.nl
Geplaatst door: Janneke Olthof Janneke Olthof
Redactie

Lees meer over:
Zorgklacht Ondernemen
Gerelateerde artikelen
Meest gelezen