menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
22 juni 2020

‘MOVE-IT toolkit’: eerste hulp bij positionering van fysio's in de wijk

Onlangs verscheen de ‘MOVE-IT toolkit’ om fysiopraktijken te helpen bij hun positionering in het zorgveld van de beweegzorg in de wijk. De toolkit helpt fysiotherapeuten bij vragen als: wat maakt je uniek ten opzichte van andere aanbieders? Hoe kijken anderen aan tegen je praktijk?
‘MOVE-IT toolkit’: eerste hulp bij positionering van fysio's in de wijk

De ‘MOVE-IT toolkit’ is een van de opbrengsten van het tweejarige MOVES-project. MOVES staat voor ‘Marketing, Ondernemerschap en Vernieuwing in de beweegzorg’. Het is een gecombineerd onderzoeksproject van de lectoraten Marketing & Costumer Experience en Innovatie in Beweegzorg van de Hogeschool Utrecht. 


Onderscheidend vermogen

De toolkit biedt hulpmiddelen bij vragen als: is je praktijk uniek ten opzichte van andere aanbieders van beweegzorg? Wat onderscheidt jouw praktijk ten opzichte van concurrenten? Zijn je doelgroep en identiteit onderscheidend? Hoe kijken anderen aan tegen je praktijk?


Veranderingen zorgveld

Aanleiding van het project zijn de vele veranderingen in het zorgveld. Steeds meer partijen bieden beweegzorg, zoals welzijnsorganisaties, buurtsportcoaches, sportscholen en leefstijlcoaches. ‘Doordat meer partijen actief zijn binnen het zorgveld, zullen fysiotherapeuten en oefentherapeuten nog beter moeten nadenken hoe zij zich onderscheiden van deze partijen in de wijk.’

 

Positoneringstools

Sinds 2017 ontwikkelden MOVES-onderzoekers een reeks tools die fysiotherapeuten helpen bij hun positionering, merkidentiteit en strategie. Eerder verschenen publicaties als ‘Onbekend maakt onbemind? De positie van de fysio- en oefentherapeut in de wijk’ en het Inspiratieboek ‘Positioneringsthema’s voor de fysio- en oefentherapeut’.

 

Meer informatie over de ‘MOVE-IT toolkit’: ‘Eerste hulp bij (her)positioneren in de wijk: de MOVE-IT toolkit’. Eerdere publicaties van MOVES bij MedischOndernemen onder meer: MOVES-onderzoek: ‘Fysiotherapeuten kunnen hun kop veel meer boven het maaiveld uitsteken’; Volgende halte van MOVES: Hoe realiseer je je merkpositionering als fysio in de wijk?


Wilt u ook op de hoogte blijven van Medisch Ondernemen? Schrijf u hier in voor onze  nieuwsbrieven Eerstelijn en Mondzorg.   

 

Foto: MOVES/ website: www.husite.nl/moves/
Geplaatst door: Redactie MedischOndernemen Redactie MedischOndernemen
Redactie
Gerelateerde artikelen
Open modal