menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen

Strategie en beleid

Vuurwerk en verbinding tijdens Ronde Tafel Tandartsen
news
15 februari 2017
Nieuws
Tien belangrijke spelers in de mondzorg discussieerden op 31 januari op het hoofdkantoor van ABN AMRO over ondernemen in de mondzorg. Vooral als het over tarieven ging, laaide de discussie op. “Ook al ontbreekt de financiële prikkel voor preventie, we ...
Veilig werken: begin bij de voordeur
blog
2 februari 2017
Blog
Veilig werken begint al bij de voordeur. Bij vele praktijken waar ik op bezoek ben geweest, vallen er namelijk nog steeds poststukken letterlijk op de mat. Men beseft blijkbaar niet dat het ontvreemden van poststukken ook als datalek wordt beschouwd ...
Vandaag! MO on Tour: Rendementsverbetering voor uw Praktijk
agenda
26 januari 2017
Agenda
Na een eerste succesvolle MO on Tour op 7 december 2016 over Rendementsverbetering voor uw Praktijk zullen we dit concept ook in 2017 herhalen. Kom naar een van de MO on Tour sessies over Rendementsverbetering voor uw Praktijk op donderdag ...
Meer mogelijkheden om te experimenteren met innovaties
news
12 januari 2017
Nieuws
Vernieuwende oplossingen in de zorg moeten een kans krijgen. Daarom kunnen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en zorgkantoren vanaf 1 januari 2017 onder voorwaarden twee jaar langer experimenteren met zorg die niet past binnen de bestaande zorgprestaties. ...
5 veranderingen in prestatiebeschrijvingen fysiotherapie
news
12 januari 2017
Nieuws
Zorgverzekeraars Nederland en KNGF hebben een gezamenlijke toelichting opgesteld voor de prestatiebeschrijvingen 2017. ...
Eerstelijnsorganisaties Zuid-Holland Noord gaan samenwerken
news
23 december 2016
Nieuws
De eerstelijns zorgorganisaties Rijncoepel, Alphen op één Lijn, Regionale Organisatie van Huisartsen West-Nederland (ROHWN), Zorggroep Katwijk en Samenwerkende GEZzen Leiden en Omgeving vormen voortaan het Netwerk Zorgorganisaties Leiden en Omstreken (NZLO). ...
Model Klachtenregeling huisarts beschikbaar
news
21 december 2016
Nieuws
De LHV, InEen en het NHG hebben een landelijk uniforme klachtenregeling opgesteld voor gebruik in elke huisartsenvoorziening (zowel dagpraktijk, post als coöperatie). Patiëntenfederatie Nederland heeft het model onderschreven. ...
blog
2 december 2016
Blog
Een arts belt met het idee om over een paar jaar te gaan stoppen met de praktijk. Als ik de wensen heb geïnventariseerd en het financiële plaatje in kaart heb, komt er best vaak uit dat stoppen met werken nog ...
KNMT verbetert meld- en analyseformulier VIM
news
1 december 2016
Nieuws
Het voorbeeldformulier van het KNMT voor het melden van incidenten in de tandartspraktijk is dankzij feedback van praktijken vernieuwd. In de eerdere versie van het formulier bleek vooral het moment waarop melding bij IGZ noodzakelijk niet helemaal helder. ...
Presentaties Digitaal in de Huisartsenpraktijk
news
29 november 2016
Nieuws
Bekijk hier de presentaties van Britt van Lettow, Daan Koot, Pieter Jekel, Jaap Roorda, Jan Jacobs en Rob van Damme en Nienke van Delden, gegeven op het congres Digitaal in de Huisartsenpraktijk. ...
Veel interactie op het congres Digitaal in de Huisartsenpraktijk
news
29 november 2016
Nieuws
Op vrijdag 25 november werd in het Berghotel in Amersfoort het congres Digitaal in de Huisartsenpraktijk georganiseerd. 60 huisartsen werden bijgepraat over de actuele ontwikkelingen op het gebied van eHealth en digitalisering. ...
Klaar voor verandering? Af!
news
28 november 2016
Nieuws
De zorg verandert continu. Om met uw praktijk soepel in te kunnen spelen op de veranderingen, moet u niet alleen weten wat er speelt bij uw ‘stakeholders’ maar moet u deze input ook kunnen vertalen naar breed gedragen doelen voor ...
Toolkit 'Gezond Ouder Worden' heeft nu ook een Nederlandstalige versie
news
24 november 2016
Nieuws
De toolkit ‘Gezond Ouder Worden’ werd een aantal jaren geleden al in het Engels uitgebracht, maar nu is er dus eindelijk ook een Nederlandse versie. De toolkit komt voort uit het international project HASIC (Healthy Ageing Supported by Internet and ...
Blog: De belangrijkste boodschap van een stewardess
blog
23 november 2016
Blog
In het geval van drukverlies, doe eerst uw eigen zuurstofmasker op en dan pas het zuurstofmasker van de ander. Dat is de belangrijkste boodschap van de stewardess. Ofwel; zorg eerst goed voor jezelf, pas dan kun je goed voor anderen ...
Huisarts uit Lemmer wint met app Het Beste Zorgidee 2016
news
10 november 2016
Nieuws
De Yoho-app van Karin Groeneveld is verkozen tot Het Beste Zorgidee van 2016. De 47-jarige huisarts uit Lemmer ontving de prijs van 10 duizend euro woensdag uit handen van jurylid Pieter van den Hoogenband. De app koppelt hulpbehoevende senioren aan ...
Blog: Begin op tijd met de toekomst
blog
9 november 2016
Blog
Veel zorgondernemers stellen de voorbereidingen voor de opvolging of verkoop van hun praktijk het liefst zo lang mogelijk uit. Ze zijn er nog niet aan toe of hebben het te druk met de dagelijkse gang van zaken. Maar het is ...
How to get more patients saying yes to your treatment plans
news
4 november 2016
Nieuws
Maybe you don’t see yourself as a salesperson; after all you spent over 7 years learning about dentistry, not communication, or business skills. However, everyone would agree that you and all your team are selling ideas everyday to patients ...
UMCG gaat voor ouderen intensief samenwerken met eerste lijn
news
2 november 2016
Nieuws
Vanaf 1 januari zal Hospital@Home aangeboden worden aan ouderen met dementie, die zich melden op de spoedeisende hulp bij UMCG in Groningen. Na een kort onderzoek in het ziekenhuis, komt een team bestaande uit een huisarts, fysiotherapeut, wijkverpleegkundige en een ...
Eenvoud, snelheid en service: dé ingrediënten voor meer klanten
blog
27 oktober 2016
Blog
Twee weken geleden bezocht ik de Week van de Ondernemer. Wat mij vooral opviel bij alle sessies is dat organisaties die zich richting klanten onderscheiden op gemak, snelheid en service momenteel floreren. Dat moet toch ook in de zorg kunnen! ...
KNGF wil onafhankelijk onderzoek naar een alternatief voor de behandelindex
news
27 oktober 2016
Nieuws
De behandelindex wordt te vaak als afrekeninstrument gebruikt door zorgverzekeraars waardoor behandelingen voortijdig stopgezet worden bij patiënten, vindt KNGF. De beroepsvereniging vindt dit een zorgelijke situatie en roept daarom de Patiëntenfederatie, Zorgverzekeraars Nederland en de zorgverzekeraar op voor een spoedoverleg. ...
Meest gelezen