menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
18 april 2019

6 tips voor een patiëntvriendelijke website

Uw website is het visitekaartje van uw huisartsenpraktijk. Het is daarom van belang dat de informatie die hier wordt getoond, altijd betrouwbaar, actueel en eenvoudig te vinden is. Waar u verder nog op moet letten bij een goede praktijkwebsite hebben wij voor u samengevat. Door Martine Rooth (eHealth88).
6 tips voor een patiëntvriendelijke website

De belangrijkste informatie zoals het telefoonnummer, spoednummer, de adresgegevens en de openingstijden vermeldt u op de homepage. Daarnaast is het belangrijk dat de website van uw huisartsenpraktijk voldoet aan zes belangrijke basisvoorwaarden. Vooral wanneer u weinig tijd heeft voor het onderhouden van de website, is het raadzaam om u te beperken tot deze zes voorwaarden. U kunt beter een website van een of twee pagina’s hebben met daarop actuele informatie, dan een uitgebreide website met verouderde pagina’s.


Tip 1: Beveilig uw website

Wanneer u werkt met gevoelige patiëntgegevens is het verplicht om uw website goed te beveiligen. Doe dit zeker als u patiënten de mogelijkheid biedt om formulieren in te vullen, zoals voor een inschrijving bij de praktijk, het aanvragen van een herhaalrecept of het invullen van het contactformulier. Wanneer het invullen van een formulier mogelijk is op uw website, worden persoonsgegevens verstuurd via uw website en is het verplicht deze gegevens zorgvuldig te beschermen.

 

Tip 2: Onderhoud uw website regelmatig

De website van uw huisartsenpraktijk heeft regelmatig onderhoud nodig om ervoor te zorgen dat de informatie op de website actueel blijft. Wanneer uw website achterhaalde informatie toont, draagt dit niet bij aan het doel van de website en zorgt dit mogelijk voor onduidelijkheid of een verkeerd beeld van de praktijk. Als de website niet up-to-date gehouden wordt, kunnen patiënten uw informatie gaan wantrouwen en bezoeken zij mogelijk uw website een volgende keer niet meer. Daarnaast is het van belang dat wanneer u aangepaste openingstijden hanteert gedurende feestdagen en/of vakantieperiodes en deze vermeldt op de websites, u deze ook weer tijdig verwijdert.

 

Tip 3: Maak online herhaalrecepten mogelijk 

Patiënten kunnen zelf gemakkelijk online een herhaalrecept aanvragen wanneer zij langdurig medicatie gebruiken. Het gebruik van de telefonische herhaalreceptenlijn is hiermee zo goed als verleden tijd. Op deze manier hoeft u hier geen aandacht meer aan te besteden en kunt u deze tijd weer voor andere werkzaamheden gebruiken.

 

Tip 4: Gebruik een online afsprakensysteem

Als u gebruikmaakt van een online afsprakensysteem kunnen patiënten gemakkelijk zelf een afspraak met uw praktijk inplannen. U stelt de beschikbare momenten in en de patiënt doet de rest. Meer informatie over een online afsprakensysteem leest u in dit artikel dat wij hierover schreven. 

 

Tip 5: Maak uw website toegankelijk

Uw website moet voor iedereen toegankelijk zijn, dus ook voor mensen met een visuele beperking. Uw websitebouwer moet hier rekening mee houden en de richtlijnen hiervoor toepassen op uw praktijksite. Daarnaast bestaan er diverse toepassingen voor bijvoorbeeld het gebruik van voorleessoftware of kleurenfilters bij kleurenblindheid.

 

Wist u dat in 2019 de kans groot is dat de meerderheid van uw websitebezoekers uw website vanaf een mobiel bezoekt? Het zou daarom logisch lijken dat uw website optimaal zou moeten werken op mobiel. Toch zien we nog vaak praktijkwebsites die ontworpen zijn om goed op een computer te werken en minder goed op een mobiel. Zorg er dus voor dat uw praktijkwebsite ook mobiel optimaal werkt, zodat uw patiënt makkelijk vindt wat hij zoekt.

 

Tip 6: Maak uw website vindbaar

Om de vindbaarheid van uw website van uw huisartsenpraktijk te verbeteren, is het raadzaam om de volgende punten toe te passen:

  • Linkbuilding: het plaatsen van de URL van uw website op andere websites.
  • Content optimalisatie: de teksten op de website moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om SEO geschikt te zijn.
  • Social media: kan worden ingezet om de (potentiële) doelgroep te bereiken en het gebruik ervan heeft een positief effect op de ranking van de website.
 
Deze blog is geschreven door Martine Rooth
Geplaatst door: Lisanne Blitterswijk Lisanne Blitterswijk
Redacteur
Gerelateerde artikelen
Meest gelezen