menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
16 november 2020

Online Meetup voor praktijkmanagers huisartsenpraktijken: ‘Zorg je dat vitaal bent’

‘Je kunt alleen een goede praktijkmanager zijn als je vitaal bent’, zegt Charlotte van den Wall Bake. Hoe blijf je als praktijkmanager vitaal? Ze gaf tijdens de online Meetup voor praktijkmanagers in huisartsenpraktijken (12 november) een aantal concrete tips. Praktijkmanager Miranda Verleun vertelde over haar aanpak om huisartsenpraktijken vitaler te maken, zodat zij aantrekkelijk zijn voor waarnemers en opvolgers.
Online Meetup voor praktijkmanagers huisartsenpraktijken: ‘Zorg je dat vitaal bent’
Miranda Verleun werkt al circa dertig jaar in de huisartsenzorg. ‘Ik heb vaak gepionierd, ik ben begonnen als doktersassistente en heb als praktijkondersteuner diabetes, cardiovasculair risicomanagement en ouderenzorg gewerkt. Daarna heb ik de opleiding praktijkmanager gedaan en ben ik als praktijkmanager aan de slag gegaan.’
 
Momenteel is Verleun in dienst als praktijkmanager en coördinator praktijkmanagement bij THOON in Hengelo. THOON staat voor Twentse Huisartsen Onderneming Oost-Nederland, een organisatie die huisartsen ontzorgt bij hun praktijkvoering. Als praktijkmanager wordt ze uitgeleend aan huisartsenpraktijken.
 

Ook meepraten?

Dat kan! In november organiseert het PraktijkmanagersNetwerk bijvoorbeeld nog twee online Meetups: 

 

Opvolging is probleem

Binnen nu en vijf jaar zoekt een groot aantal Twentse huisartsen een opvolger. ‘Er werken nog veel solisten met grote praktijken, tussen de 2500 à 2800 patiënten. Die worden niet door één huisarts overgenomen. Het is lastig om geschikte opvolgers en waarnemers te vinden. We hebben een werkgroep om te kijken hoe we dit probleem kunnen oplossen. We hebben een draaiboek gemaakt voor de startende huisarts en de huisarts die wil stoppen. Er is niet één oplossing en het is vaak maatwerk’, vertelt Verleun.
 

Praktijken vitaler maken

Verleun wordt ingezet om een praktijk te ondersteunen bij het vinden van een opvolger. Ze gaat kijken op welke punten de praktijk veranderd kan worden. ‘We hebben het liever over de praktijk vitaler maken. Veranderen of verbeteren klinkt negatief tegenover de zittende huisarts. Ik kijk vanuit het perspectief van de waarnemer. Ik ga met de praktijkhouder en het hele team in gesprek en maak een plan van aanpak. Het is in ieders belang dat patiënten goed worden overgedragen.’
 

Praktijkvoorbeeld

Aan de hand van een voorbeeld maakt Verleun duidelijk welke situaties ze aantreft en hoe ze te werk gaat. In januari krijgt ze een telefoontje van een huisarts die per 1 april wil stoppen, maar die daarvoor nog niets heeft geregeld. ‘Het was een praktijk aan huis waar al veertig jaar niet in geïnvesteerd was. De huisarts deed nog alles zelf, zijn vrouw werkte als praktijkondersteuner diabetes. Het lukte om zijn vertrek een kwartaal uit te stellen.’
 
Verleun slaagde erin een vertrouwensband op te bouwen met de huisarts en een aantal taken direct van hem over te nemen. Ze startte ouderenzorg op en zorgde dat de doktersassistentes een triageopleiding gingen volgen en zelfstandiger konden gaan werken. ‘De huisarts leefde op en ging ermee akkoord dat de huisartsengroep zijn praktijk tijdelijk in beheer nam. Uiteindelijk is hij nog driekwart jaar praktijkhouder geweest en heeft hij daarna nog een half jaar als waarnemer in zijn eigen praktijk gewerkt.’
 

Tekort waarnemers speelt lokaal

Huisartsen die een praktijk zoeken willen flexibiliteit, een goed geoutilleerde praktijk en een team dat goed functioneert, weet Verleun uit ervaring. In Twente werken ongeveer tachtig waarnemers. ‘We hebben hier veel solisten met een praktijk aan huis en waarnemers zijn er niet dol op om deze over te nemen’, aldus Verleun. Het tekort aan waarnemers speelt echter niet overal. Een praktijkmanager uit Nijmegen vertelt dat zij 270 waarnemers hebben. ‘Dat we een studentenstad zijn, is in ons voordeel.’
 
Zijn er landelijke organisaties die huisartsenpraktijken overnemen? Verleun: ‘Er is een nieuwe aanbieder,  Quin Dokters. Zij hebben een sterk uitgangspunt en dat is digitalisering. Ze beschikken over fysieke locaties met een digitaal aanbod. De zittende huisartsen zijn daar niet zo blij mee, omdat Quin waarnemers hogere tarieven biedt.’
 

Meer kennis delen

Een praktijkmanager uit Friesland noemt de aanpak van Verleun een mooi concept. ‘Het zou mooi zijn als we een platform hebben waar we onze kennis en de lessons learned kunnen delen. Het geeft waarnemers veel comfort als we als praktijkmanager de waarnemer bij de hand kunnen nemen. Dat maakt het aantrekkelijk om in te stappen en dat hebben we nodig.’

 

‘Het is de meest ondankbare functie’

Charlotte van den Wall Bake, die al jarenlang teams en praktijken in de eerste lijn coacht, benadrukt dat het belangrijk blijft om als praktijkmanager goed voor jezelf te zorgen. ‘Het is de meest ondankbare functie, je zit tussen een aantal vuren in en hebt te maken met diverse belangen: die van de praktijkhouder en het team. Praktijkmanagers hebben vaak het gevoel dat ze het niet goed doen. Een aantal van jullie werkt daarnaast ook nog als doktersassistente of praktijkondersteuner.’
 

Zorg voor veerkracht en vitaliteit

Van den Wall Bake refeert aan Carl Rogers, een Amerikaanse psycholoog en psychotherapeut die hamerde op het belang van veerkrachtig en vitaal door het leven gaan. ‘Je kunt alleen een goede praktijkmanager zijn als je zorgt voor je vitaliteit’, aldus Van den Wall Bake.

 

Hoe doe je dat? Een aantal concrete tips:

  • Eet gezond. Gebruik de lunch om je te verbinden met het team;
  • Neem regelmatig een pauze. Onderzoek heeft uitgewezen dat je dan het best presteert;
  • Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning;
  • Ken je grenzen en geef deze aan. Maak duidelijk wat je wel en niet doet als praktijkmanager. Zorg dat er een goed functieprofiel is, kijk daar ieder jaar naar, zodat duidelijk is hoe je draagvlak en mandaat kunt krijgen;
  • Maak een goede planning die haalbaar is;
  • Kijk welke taken je kunt delegeren;
  • Bereid gesprekken goed voor;
  • Zet je telefoon en mail geregeld uit, geen push notifications;
  • Kijk wat je staand kunt doen: zitten is het nieuwe roken;
  • Luister oprecht naar collega’s: verbinding geeft een boost aan je vitaliteit;
  • Ga elke dag een half uur naar buiten;
  • Geef complimenten over het functioneren van medewerkers, dat hoort bij je taak als praktijkmanager. Geef ook een compliment aan iemand die je niet aardig vindt, het moet wel gemeend zijn;
  • Geef het goede voorbeeld, ga op tijd naar huis;
  • Toon betrokkenheid;
  • Herstel je energiebalans op tijd, verwacht niet teveel van jezelf.
Belangrijke energiebronnen van jezelf kunnen zijn: emotionele stabiliteit, optimisme, vertrouwen, zelfkennis, zelfwaardering en zelfvertrouwen.

Ook meepraten?

In november organiseert het PraktijkmanagersNetwerk nog twee online Meetups: 

Links: 

Foto: Miranda Verleun
Geplaatst door: Corina de Feijter Corina de Feijter
Redacteur
Gerelateerde artikelen