menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen

Blogs (126)

Bloom-blog: En nu? Drie tips om veerkracht in je team te houden
blog
29 juni 2020
Blog
De zorgsector heeft een heftige tijd achter de rug. Waarin zij ook liet zien waartoe zorgverleners in staat zijn. Teams bleken geweldig te kunnen samenwerken, er was saamhorigheid. Er werd constructief overlegd, gebrainstormd, geïmproviseerd. Je zou bijna denken dat een ...
Pak de 4 concentratielekken aan en krijg meer gedaan
blog
6 mei 2020
Blog
In de huisartsenpraktijk, waar medewerkers continu door mensen aan de balie, telefoon en emailberichten bestookt worden, is het moeilijk om de focus te houden. Thuisgekomen blijft het hoofd nog doortollen. In deze blog beschrijf ik hoe tips die Mark Tigchelaar ...
De hoerastemming laat nog even op zich wachten
blog
28 april 2020
Blog
We gaan weer “gewoon” aan het werk. Volgens onze premier zijn we nooit dicht geweest en was het een eigen keuze om de zorg tot spoedklachten te beperken. Heel duidelijk was het allemaal niet en dat we hebben we in ...
‘Mondkapjes voor burgers geven vooral schijnzekerheid’
blog
14 april 2020
Blog
Voorlopig blijft er zo’n groot tekort aan de goede mondkapjes, dat niet iedereen ze kan dragen. Sterker nog: het verkeerd gebruik van mondkapjes kan zelfs het risico op corona vergroten, legt Linda Tolsma, praktijkmanager en blogger bij MedischOndernemen, nog eens ...
Mondzorg in tijden van corona: wees flexibel en creatief
blog
31 maart 2020
Blog
Deze periode vraagt van ons allemaal flexibiliteit en creativiteit. Ook in de mondzorg. De genomen maatregelen treffen ons allemaal - er is geen uitzondering. Dit is de voornaamste reden om elkaar te blijven vinden tijdens deze crisis. Alleen is het ...
Patiënten snappen het soms gewoon niet
blog
8 augustus 2019
Blog
Niet alle patiënten snappen altijd meteen wat je bedoelt als je iets uitlegt. Daarom is het handig om er meteen achter te komen of ze jou begrepen hebben. Maar hoe kom je hierachter? ...
5 tips om uw lokale online vindbaarheid te verbeteren
blog
29 juli 2019
Blog
Voor lokale zorgorganisaties is het belangrijk om potentiële klanten uit hun eigen buurt te bereiken. Waar mond-tot-mond reclame nog altijd een belangrijke factor is om nieuwe klanten patiënten te werven, zijn er echter ook manieren waarmee u online kunt zorgen ...
De Sandwich-methode werkt niet
blog
1 juli 2019
Blog
Marloes den Heijer, leiderschapscoach voor tandartsen ontkracht dé feedbackmythe. De Sandwich-methode werkt niet! ...
De praktijk verbeteren doe je door doelen te stellen
blog
17 juni 2019
Blog
Eind mei fietste ik met een groep vrienden de Ventoux op voor een goed doel. Voor ieder van ons een grensverleggende prestatie. Intensief sporten heeft veel te maken met doelen stellen, grenzen verleggen en functioneren als team. ...
Een goed team in één dag
blog
15 mei 2019
Blog
Marloes den Heijer, leiderschapscoach voor tandartsen, stelt: ‘Een gezonde mond krijg je niet in één dag. Daar moet je gedurende het jaar aandacht voor hebben. Dit geldt ook voor je team.’ Maar hoe zorg je voor een goed team? ...
6 tips voor een patiëntvriendelijke website
blog
18 april 2019
Blog
Uw website is het visitekaartje van uw huisartsenpraktijk. Het is daarom van belang dat de informatie die hier wordt getoond, altijd betrouwbaar, actueel en eenvoudig te vinden is. Waar u verder nog op moet letten bij een goede praktijkwebsite hebben ...
Recensie Gedoe management. Gedoe is pas gedoe als jij er gedoe van maakt
blog
4 april 2019
Blog
‘Gedoemanagement’ beschrijft wat gedoe is gezien vanuit de neurowetenschap. Schrijver Frank Schurink legt het fenomeen uit op een begrijpelijke, humoristische manier, en dat begint al bij de ondertitel: ‘Gedoe is pas gedoe als jij er gedoe van maakt’. Praktijkmanagers kunnen ...
Een doel met gevoel, daar wordt de praktijk beter van
blog
28 maart 2019
Blog
Dromen en doelen zijn de brandstof voor actie en werkplezier in de praktijk. Dat voel je met spelletjes, sport of een hobby die je leuk vindt. Je hebt een doel, je gaat ervoor. Doelen zijn aanjagers en geven een richting ...
Recensie over het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren
blog
14 maart 2019
Blog
Eveline Brand recenseerde het boek ABC van plannen, organiseren en optimaliseren van Martine Vecht. 'Als praktijkmanager ben ik altijd op zoek naar handigheidjes over hoe ik productief of opgeruimd kan werken zonder veel stress en hoe ik mij persoonlijke effectiviteit ...
Wat een stelletje kinderen!
blog
25 februari 2019
Blog
Marloes den Heijer, leiderschapscoach voor tandartsen, legt uit dat gesprekstechnieken vaak niet werken, als je mindset onveranderd blijft. Dus zeg eens eerlijk, hoe denk je écht over je collega's? ...
Waar doen we het voor? Werken vanuit gezamenlijke doelen in de huisartsenpraktijk
blog
20 februari 2019
Blog
Waarom lukt het sommige huisartsenvoorzieningen steeds weer om vernieuwend en succesvol te zijn en anderen niet? Volgens organisatieadviseur Simon Sinek is het antwoord te vinden als we op zoek gaan naar de vraag: het gaat er niet om wat we ...
Wervingskosten voor een tandarts terecht/onterecht?
blog
18 februari 2019
Blog
Het tandartsentekort heeft veel invloed op de bedrijfsvoering van mondzorgpraktijken. Praktijkhouders worden bijvoorbeeld steeds vaker gedwongen om gebruik te maken van een bemiddelingsbureau om een tandarts voor hun praktijk te werven. ...
DIY: binnen 2 minuten gelukkiger
blog
5 februari 2019
Blog
Marloes den Heijer vertelt in 2 minuten (oke, 2:40 minuut) hoe je je binnen 2 minuten gelukkiger kunt voelen. Do it yourself! ...
Het is goed als praktijkmanagers af en toe met hun voeten in de modder staan
blog
31 januari 2019
Blog
Wat Roberto daarmee bedoelt, is dat het goed is om af en toe de hectiek achter de balie ervaren. Praktijkmanager zónder praktijkervaring, zouden er bijvoorbeeld goed aan doen om een dagje balie te draaien of om met een tandartsassistente en ...
Wanneer je functioneringsgesprekken beter aan een ander kunt overlaten..
blog
25 januari 2019
Blog
Als de onderstaande beweringen op jou van toepassing zijn, kan je beter géén functioneringsgesprek houden. Je kan dan beter een goed gesprek met jouw medewerker voeren en daar een verslag van maken. Zo’n verslag is vaak meer waard dan het ...
Experts Meest gelezen
Open modal