menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen

Patiënten

Maaike van der Mee (Dutch Dental Academy): ‘Het opleidingsniveau in de tandheelkunde moet omhoog'
news
21 september 2020
Nieuws
Maaike van der Mee is praktijkmanager met ruime ervaring in het leiding geven aan teams. Daarnaast is zij docent en trainer. Omdat ze vindt dat het personeel in de tandheelkunde niet altijd over de juiste kennis en vaardigheden beschikt, richtte ...
Jolanda van Boven over gezondheidsrecht: 'Zorg dat de zorgdossiers op orde zijn en stel praktijkregels op'
news
14 september 2020
Nieuws
Mr. Jolanda van Boven is juriste en gespecialiseerd in gezondheidsrecht en privacywetgeving. Tijdens de Dag voor de Praktijkmanager op 8 september ging ze in op een aantal actuele thema’s in het gezondheidsrecht. Van Boven schetste onder meer wat er komt ...
Advies van het NHG over het 'coronaproof' maken van vaccinatiespreekuren
news
7 september 2020
Nieuws
De vaccinatiespreekuren voor griep en pneumokokken komen er weer aan. Het NHG publiceerde een addendum over het coronaproof maken hiervan. Het addendum bestaat uit een advies getiteld ‘Organisatie van het vaccinatiespreekuur in de huisartsenpraktijk in tijden van COVID-19’. Dat is ...
Nieuw lid Elly Hogeveen: ‘Ik hou van sparren met collega’s, kennis delen en elkaar inspireren’
news
25 augustus 2020
Nieuws
Elly Hogeveen werkt sinds juli dit jaar bij een tandartsenpraktijk in de Friese watersportplaats Grou. Ze is in deze praktijk de eerste praktijkmanager. Deze functie combineert ze met lesgeven aan het ROC Friese Poort in Leeuwarden. ‘Ik wil graag met ...
Online Dag van de Praktijkmanager: ‘Kruip in de huid van de patiënt en let op de details’
news
18 mei 2020
Nieuws
Tijdens de online Dag van de Praktijkmanager bespraken Alexander Tolmeijer (praktijkhouder Dentalways en adviseur Dentiva) en Fokje van der Sluis (praktijkmanager Dentalways) hoe je klanten kan werven en behouden door middel van een goede klantreis. Aan deze sessie ‘Basisprincipes van ...
6 tips voor praktijkmanagers tijdens de coronacrisis
news
17 maart 2020
Nieuws
De Nederlandse Vereniging voor Praktijkmanagers (NVvPM) in de huisartsenzorg plaatst een aantal tips voor praktijkmanagers tijdens de coronacrisis. ...
10 Tips voor een bijzondere patiëntervaring
news
24 februari 2020
Nieuws
Praktijkmedewerkers hebben aan de balie in een praktijk veel contact met patiënten, zowel bij binnenkomst als bij vertrek. Zo heb je als praktijk veel invloed op het creëren van een goede patiëntervaring, is het pleidooi van praktijkbegeleider Sjoerd Kuiken. ...
Save the date: Dag van de Praktijkmanager 14 mei 2020 in Hilversum
news
14 januari 2020
Nieuws
Op donderdag 14 mei zijn we voor de dertiende editie van de Dag van de Praktijkmanager te gast bij Theater Gooiland in Hilversum. En dat is geen toeval. Want Nederland is dan in de ban van het Songfestival. En wat ...
Zes tips voor praktijkmanagers om het werkplezier te vergroten
news
14 januari 2020
Nieuws
‘Gastvrijheid is belangrijk in onze praktijk’, stelt Esther Brounen (44), managementassistent bij tandartspraktijk Vriends-De Cock in Deurne. ‘Ik heb het geluk dat ik om de hoek van de praktijk woon. Daardoor ken ik veel patiënten die binnenkomen en maak ik ...
Startersdag: maak kennis met het beroep en met elkaar
news
19 november 2019
Nieuws
De Startersdag op 28 november in Amersfoort biedt beginnende praktijkmanagers een gevarieerd programma met voorbeelden uit de eerste lijn. Geert Dijkstra, directeur van MedischOndernemen, opent de dag met een welkomstwoord. Daarna zal Charlotte van den Wall Bake, coach Van den ...
Patiënten snappen het soms gewoon niet
blog
8 augustus 2019
Blog
Niet alle patiënten snappen altijd meteen wat je bedoelt als je iets uitlegt. Daarom is het handig om er meteen achter te komen of ze jou begrepen hebben. Maar hoe kom je hierachter? ...
6 tips voor een patiëntvriendelijke website
blog
18 april 2019
Blog
Uw website is het visitekaartje van uw huisartsenpraktijk. Het is daarom van belang dat de informatie die hier wordt getoond, altijd betrouwbaar, actueel en eenvoudig te vinden is. Waar u verder nog op moet letten bij een goede praktijkwebsite hebben ...
Klachten voorkomen
news
24 juli 2018
Nieuws
Bij een klacht initieert de patiënt het leermoment van de zorgverlener. De zorgverlener voorkomt dergelijke initiatieven liever. Daarom in dit artikel aandacht voor het voorkomen van klachten. ...
Positieve wachttijd beleving
product
4 januari 2018
Product
Iedereen beleeft wachttijd op een andere manier. Sommige mensen ergeren zich aan wachten, want het is zonde van hun tijd. Anderen leggen zich erbij neer en proberen er het beste van te maken. ...
Afspraakherinnering of afzegherinnering?
news
5 december 2017
Nieuws
Laatst kreeg ik een afspraakherinnering van een zorgverlener. Welgeteld één regel ging over de afspraak die stond ingepland. De drie zinnen die daarop volgden gingen over het afzeggen van de afspraak. Gek toch? ...
'Die roodgloeiende telefoon is voor niemand leuk'
news
8 november 2017
Nieuws
Huisartsen, tandartsen en andere praktijkhouders doen nog heel weinig met sociale media. Dat is jammer, vindt Janneke Stovers, manager van de afdeling webcare van ABN AMRO. ‘Ik denk dat er bij patiënten een grote behoefte is op dit vlak. ’ ...
PrikPunt: eerste hulp bij prikaccidenten voor huisartsenpraktijken
product
26 juli 2017
Product
De werkdruk onder huisartsen is flink toegenomen door de extra taken die het kabinet de afgelopen jaren bij huisartsen heeft neergelegd. Door decentralisatie is tevens de personele omvang van veel huisartspraktijken toegenomen; de huisarts is daarmee ook werkgever en dientengevolge ...
Drie richtlijnen voor een betere patiëntervaring in de mondzorgpraktijk
news
12 juli 2017
Nieuws
Hoe biedt u uw patiënten de ultieme klantervaring? Uw technische expertise neemt de patiënt als vanzelfsprekend aan, met een persoonlijke benadering maakt u het verschil. ...
De 2 belangrijkste elementen van mond-tot-mondreclame
news
9 mei 2017
Nieuws
Binnen de (mond)zorg is mond-tot-mondreclame een effectieve manier om nieuwe patiënten te werven. Toch blijft het voor veel praktijkhouders onduidelijk hoe zij ervoor kunnen zorgen dat er positief over hun praktijk wordt gepraat. Met deze elementen maakt u mond-tot-mondreclame makkelijker ...
Blog: Patiënt vs. Protocol
blog
24 april 2017
Blog
Een patiënt geeft aan alleen door de tandarts behandeld te willen worden omdat ze ‘alleen hem vertrouwt’. Natuurlijk is het belangrijk om je bewust te zijn van de individuele wensen van de klant en om daarop in te spelen. Maar ...