menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen

Patiënten

Patiënten snappen het soms gewoon niet
blog
8 augustus 2019
Blog
Niet alle patiënten snappen altijd meteen wat je bedoelt als je iets uitlegt. Daarom is het handig om er meteen achter te komen of ze jou begrepen hebben. Maar hoe kom je hierachter? ...
6 tips voor een patiëntvriendelijke website
blog
18 april 2019
Blog
Uw website is het visitekaartje van uw huisartsenpraktijk. Het is daarom van belang dat de informatie die hier wordt getoond, altijd betrouwbaar, actueel en eenvoudig te vinden is. Waar u verder nog op moet letten bij een goede praktijkwebsite hebben ...
Blog: Patiënt vs. Protocol
blog
24 april 2017
Blog
Een patiënt geeft aan alleen door de tandarts behandeld te willen worden omdat ze ‘alleen hem vertrouwt’. Natuurlijk is het belangrijk om je bewust te zijn van de individuele wensen van de klant en om daarop in te spelen. Maar ...
Blog: Persoonlijk contact maakt (nog steeds) het verschil
blog
3 april 2017
Blog
Cliënten kunnen zich vandaag de dag online van informatie voorzien over alle mogelijke behandelmethoden. Wanneer ze vervolgens de praktijk bezoeken, komen ze meestal dan ook goed beslagen ten ijs. Daarbij kunnen we tegenwoordig online heel gemakkelijk, snel en effectief communiceren. ...
Blog:
blog
16 maart 2017
Blog
In de lijsttrekkersdebatten ging het veel over ‘de nooddruftigen’: bejaarden (dement liefst), ondraaglijk lijdenden, ongeneeslijk zieken, vluchtelingen en kinderen met een rugzakje. En maar roepen wie het best voor ze gaat zorgen, waar het meeste geld voor wordt uitgetrokken. Maar ...
Blog: Van teleurgestelde klant tot groot fan
blog
2 maart 2017
Blog
Een pakketje dat ‘s avonds tussen 18 en 21 uur bezorgd zou worden trof ik bij thuiskomst om 17 uur aan bij mijn voordeur. Onbeheerd, zonder briefje erbij van de bezorger of de buren. Vol verbazing belde ik de betreffende ...
Hoe help jij jouw cliënten gemotiveerd te blijven?
blog
6 februari 2017
Blog
De eerste weken van het jaar zijn gepasseerd en bij de meeste mensen beginnen de goede voornemens langzaamaan weg te ebben. Om doelen te bereiken moet je kunnen focussen op resultaten op de lange termijn, en dat blijkt nog niet ...
Blog: Het belang van communicatie
blog
18 januari 2017
Blog
Het onvoorwaardelijke vertrouwen van patiënten in een (tand)arts is niet altijd meer vanzelfsprekend. De meeste mensen accepteren niet meer automatisch een voorgestelde behandeling zonder dat zij een goede relatie en goede communicatie hebben met de arts. Maar hoe speel je ...
Blog: 5 tips voor een aangename wachttijd
blog
31 oktober 2016
Blog
Wachten is voor de meeste mensen lege onbestemde tijd. In de praktijk krijgen we allemaal weleens te maken met uitloop, dat is onvermijdelijk. Hoe zorg je ervoor dat de wachttijd voor de patiënt korter lijkt? ...
8 redenen om patiënttevredenheid te automatiseren
blog
6 oktober 2016
Blog
Anno 2016 is patiënttevredenheid voor elk bedrijf een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. In theorie kunnen zorgverleners de mooiste processen bedenken, maar de praktijk blijkt vaak een stuk weerbarstiger. Feedback van patiënten is de ideale manier om te achterhalen ...
Blog: Doorverbinden
blog
30 december 2015
Blog
Het slechtste bedrijf ter wereld ooit, zouden wij op de studio zeggen. Welke ik bedoel, zeg ik niet, want ik ga ze nog nodig hebben, vrees ik. Het trekt zich in ieder geval geen reet aan van wie dan ook, ...
Aardig zijn hoeft niet altijd
blog
1 oktober 2015
Blog
Als je in een rolstoel of op een aangepaste fiets zit, is iedereen altijd aardig tegen je. Fijn toch, zul je zeggen. Op zich wel...maar fijner is om ‘normaal’ behandeld te worden en normaal is niet altijd aardig. Ik heb ...
De commerciële tandarts?!
blog
23 september 2015
Blog
De tandartsbranche is in beweging. De tarieven zijn gedaald, waardoor de omzetten dalen. Een eerste maatregel die vaak wordt genomen om de omzetdaling op te vangen, is het snijden in de kosten. Ondernemers hebben vaak te weinig oog voor de ...
Psychologie van de praktijk
blog
14 september 2015
Blog
Je wilt graag dat de patiënt zich fijn voelt in jullie praktijk. Dat kan je op diverse manieren bereiken. Natuurlijk is het een kwestie van goede zorg leveren en aandacht voor de patiënt. Wist je dat de omgeving (vaak onbewust) ...
Blog: Serieus nemen
blog
9 september 2015
Blog
Naast die vervelende MS, heb ik nog een aandoeninkje, volgens insiders. Eentje die me naast veel goeds, ook wel eens wat gedoe brengt; het lukt me niet om ook maar iets of iemand serieus te nemen. ...
Blog: Potje vitaminen erbij?
blog
18 augustus 2015
Blog
Vanochtend stopte ik onderweg naar de praktijk bij de Starbucks. Na mijn reguliere bestelling van een “Pike Place Roast koffie” wilde ik afrekenen. Bij het afrekenen vroeg de barista: “wilt u er ook een lekker croissantje bij?”. Toen ik mijn ...
Blog: Goede doelen
blog
13 augustus 2015
Blog
Als ondernemer word je er wel eens gek van, hoewel de bedoeling natuurlijk goed is. Goede doelen willen tegenwoordig dat je ‘automatisch overschrijft’. Al is het maar 5 euro per maand, wat dan toch zestig euro per jaar is en ...
Blog: Geluksmomentjes
blog
27 mei 2015
Blog
U heeft het niet altijd door, maar elke dag liggen er potentiële geluksmomentjes voor het oprapen. Kleine dingen die voor een glimlach en een goed gevoel kunnen zorgen. Helaas mist u deze potentiële passie-boosters vaak, doordat u te druk en ...
Doe uw voordeel met jattende patiënten
blog
23 december 2014
Blog
Artsen kunnen zich tijdschriftabonnementen besparen en medische communicatieprofessionals hebben er een nieuwe uitdaging bij dankzij frivool wetenschappelijk onderzoek over mediagedrag in de wachtkamer. Maak de communicatie in uw wachtkamer net zo populair als de roddelbladen. ...
Trendwatching: een blik op 2014
blog
15 januari 2014
Blog
In een vers gestart 2014 was ik aanwezig bij het trendseminar van Adjiedj Bakas, Trendwatcher des Vaderlands. Een trendwatcher probeert niet met een glazen bol de toekomst te voorspellen maar ziet in allerlei ontwikkelingen een patroon ontstaan dat, als dit ...

 

VERDER LEREN


Het PraktijkmanagersNetwerk organiseert voor beginnende en ervaren praktijkmanagers trainingen op maat. Bekijk het volledige programma op www.pmacademie.nl.

 

Meest gelezen