menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
17 juli 2017

Patiënten tevreden over fysio maar informatieverstrekking moet beter

Patiënten zijn in het algemeen tevreden over hun fysio- en oefentherapeut en geven hun behandelaar gemiddeld een 8,5. Wel zegt een kwart van de patiënten beter geïnformeerd te willen worden over de kosten en het aantal behandelingen voorafgaand aan het behandeltraject.
Patiënten tevreden over fysio maar informatieverstrekking moet beter

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland naar oefen- en fysiotherapeuten. 15 procent van de ondervraagden mist betrokkenheid van hun behandelaar bij het behandelproces, zo schrijft Zorgkrant. Aan het onderzoek deden bijna achtduizend mensen mee die nagenoeg allemaal in het afgelopen jaar een behandeling ondergingen. Van de deelnemers, met een gemiddelde leeftijd van 61 jaar, heeft 84 procent één of meer chronische aandoeningen.

 

Van de ondervraagden zegt 45 procent dat de oefen- of fysiotherapeut voor de behandeling begon niet heeft gezegd hoeveel het zou gaan kosten. Ook over de duur van de behandeling is vaak vooraf geen informatie gegeven. Bijna de helft van de mensen zegt dat ze vooraf niet wisten hoe lang de behandeling zou gaan duren. Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland: “Een kwart van de patiënten wil beter geïnformeerd worden over de kosten en het aantal behandelingen. Dat is niet in alle gevallen exact te voorspellen omdat het vaak gaat om maatwerk. Maar we willen wel dat een therapeut vooraf de patiënt altijd goed informeert over wat hij kan verwachten, ook ten aanzien van het effect van de behandeling.”

 

Tevredenheid

Dat patiënten over het algemeen tevreden zijn over de fysio- of oefentherapeut, komt met name door de deskundigheid van de therapeut, het effect van de behandeling en de persoonlijke aandacht voor de patiënt. De ondervraagden zeggen onder meer: “Zeer deskundig en grondig”, “verbluffend resultaat van de behandeling” of “goede uitleg en diagnose”.

 

Toch geeft 15 procent van de totale groep deelnemers aan dat de therapeut geen betrokkenheid toont bij het behandelproces. Ook zegt 15 procent dat zij (nagenoeg) geen inspraak hadden bij de keuze voor een behandeling. “Ik vind dat de fysio- en oefentherapeuten zich dit aan moeten trekken”, zegt Dianda Veldman. “Het is belangrijk voor het resultaat van de behandeling dat de therapeut zich betrokken en belangstellend opstelt. En we willen ook dat hij/zij altijd met de patiënt de behandelopties bespreekt zodat ze samen kunnen beslissen wat het beste is.”

 

Verbeteren

Patiëntenfederatie Nederland pleit voor betere informatievoorziening en voor duidelijke richtlijnen. Hiervoor zijn zowel zorgverzekeraars als de therapeuten aan zet. Dianda Veldman: “Voor de korte termijn roepen wij beide partijen op om hun informatievoorziening op orde te brengen. Informeer patiënten/verzekerden altijd goed en tijdig over kosten en vergoedingen. Hierover hebben we kort geleden nog formele afspraken gemaakt.”

 

Op ZorgkaartNederland.nl is nu al enige informatie te vinden over zorgaanbod van fysio- en oefentherapeuten, en delen patiënten hun ervaringen met elkaar. Patiëntenfederatie Nederland wil samen met de beroepsorganisaties van therapeuten ZorgkaartNederland uitbreiden met meer relevante keuze-informatie. Dianda Veldman: “Voor de lange termijn hameren wij op duidelijke richtlijnen zodat behandelaar en patiënt vooraf de criteria kennen voor het starten en stoppen met een behandeling. Dat neemt niet weg dat als patiënten maatwerk nodig hebben, ze dit nog steeds moeten krijgen. Wij gaan daarover graag in gesprek met de therapeuten.”

 

Lees hier het volledige rapport

bron: Zorgkrant
Geplaatst door: Susanne Morren Susanne Morren
Redactie
Gerelateerde artikelen
Meest gelezen