4 tips voor een succesvol functioneringstraject
Een functioneringstraject is te omschrijven als een afgebakende periode waarin u een medewerker de mogelijkheid geeft om zijn functioneren te verbeteren. In deze periode maken jullie samen S.M.A.R.T. afspraken. Bovendien stellen jullie ook doelen op die behaald moeten worden. Zowel de doelen als de afspraken hebben betrekking op het verbeteren van het functioneren van de medewerker.
Tip 1 van 4: ondersteun de medewerker zoveel mogelijk.
Niet alleen de medewerker is verantwoordelijk voor het behalen van de doelen tijdens een functioneringstraject. Ook u bent hier verantwoordelijk voor. U heeft als praktijkhouder namelijk de plicht om de medewerker te faciliteren bij het behalen van de doelen.
Tip 2 van 4: blijf documenteren.
Het is belangrijk dat u alle afspraken, evaluaties en bijstellingen nauwkeurig documenteert. Als het functioneringstraject geen verbetering teweegbrengt, kunt u een ontslagdossier samenstellen. De verslaglegging van het functioneringstraject zal een belangrijk onderdeel van het ontslagdossier vormen.
Tip 3 van 4: blijf evalueren en bijstellen.
Als u geen aandacht aan de voortgang van het traject besteedt, zal een toekomstig verzoek tot het ontbinden van de arbeidsovereenkomst kunnen worden afgewezen. Een kantonrechter kan van mening zijn dat u als praktijkhouder niet voldoende betrokken bent geweest bij het verbeteren van het functioneren van de medewerker.
Tip 4 van 4: gebruik een stappenplan.
Als u een functioneringstraject initieert, is het verstandig om een stappenplan te gebruiken. Hiermee voorkomt u dat u bijvoorbeeld belangrijke deadlines, zoals evaluatiedata, vergeet. Daarnaast draagt een stappenplan bij aan de mate waarin u systematisch handelt. Dit laatste is vooral van belang als u dossieropbouw wilt plegen bij een medewerker die disfunctioneert.
Roberto Lamsberg
Dit artikel is geschreven door DCManagement.
DCManagement is dé sparringpartner voor praktijkhouders van mondzorgpraktijken!
Klik hier om naar de website van DCManagement te gaan.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is en maak jezelf onmisbaar’
13 jun om 11:21 uur 6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur 5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur 5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…
Victor Mion, keynote bij de PM Dag: ‘Iedereen kan leren coachen’
14 mei om 10:00 uur 5 minDe moderne praktijkmanager loopt het risico zichzelf in de weg te zitten, stelt Victor Mion.…
Actueel-lunchwebinar met Hanin Saad en Eva Izeboud: ‘Van werkdruk naar werkgeluk’
12 mei om 14:00 uur 5 minHoe houd je je team gemotiveerd, voorkom je uitval en zorg je voor rust en structuur in de hectiek van alledag…
Lunchwebinar ‘Actueel’: Praktische handvatten voor werkgeluk en verzuimpreventie
29 apr om 09:30 uur 3 minDe nieuwe editie van het lunchwebinar Actueel, speciaal voor praktijkhouders én praktijkmanagers, vindt plaats…
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van het Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
10 apr om 11:00 uur 4 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
Reactie toevoegen