In 7 stappen nieuw zorgpersoneel werven
1. Maak een persona
Met een persona maakt u een profielschets van een potentiële medewerker. Zo heeft u een goed beeld van welke potentiële kandidaten u wilt bereiken en verbetert u het werving en selectieproces. Ook geeft de persona een handvat om uw recruitment strategie verder uit te bouwen. Bij het opstellen van de persona kunt u aan de volgende gegevens denken: woonplaats, opleiding, behoeften, interesses, karaktereigenschappen en het gebruik van communicatiemiddelen.
Tip: creëer de persona samen met een groep collega’s die de doelgroep kent, zo krijgt u ook meteen commitment vanuit het team. Samen onstaan er ook meer ideeën en kunt u de persona optimaliseren. Of stel een poll op en zet deze uit onder de doelgroep om een optimaal inzicht te krijgen in de behoeftes van uw doelgroep. Wat vinden ze belangrijk in een baan?
2. Formuleer uw USP’s
U heeft nu een helder beeld hoe uw ideale sollicitant eruit ziet. Maar solliciteren doet hij of zij niet vanzelf. Uw potentiële medewerker solliciteert voor een organisatie die voor hem aantrekkelijk lijkt. Stel daarom USP’s (Unique Selling Points) op die uw zorgorganisatie onderscheidend en aantrekkelijk maken en die ook als zodanig ervaren worden door het team. Dat kan bijvoorbeeld een vast contract zijn, de werksfeer, de inhoud van de functie, werk-privé balans of waardering die het personeel bij u krijgt.
3. Vertel een verhaal
Hoewel de opgestelde USP’s aantrekkelijk zijn, betekent dat niet meteen dat de aandacht van de potentiële medewerker wordt getrokken. Om de USP’s aantrekkelijk over te laten komen kunt u gebruik maken van storytelling. Storytelling houdt in dat u uw boodschap of verhaal beeldend beschrijft zodanig dat uw doelgroep het als een plaatje voor zich ziet, dat het een emotie opwekt en de boodschap blijft hangen. Ook kan het helpen om misvattingen in de zorg weg te nemen. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van de wervingscampagne voor de jeugdhulp in Amsterdam:
De jeugdhulp in Amsterdam ervaart een tekort aan deskundig personeel die in het zwaardere segment van de jeugdhulp wil werken. Om potentiële medewerkers aan te trekken maken zij gebruik van de USP’s: een langdurige loopbaan, groeimogelijkheden en een kansrijke, ongeremde en veelbelovende baan. Vervolgens gieten zij deze USP’s in een boodschap die de carrièrekansen in de jeugdhulp inzichtelijk maken. Zo is de storytelling ‘kansrijk’ ontstaan, wat vertelt dat kinderen in de jeugdhulp nog steeds een kansrijke en veelbelovende toekomst kunnen hebben. Anderzijds laat het zien dat de mensen die deze kinderen helpen, ook kansrijk zijn en een veelbelovende toekomst hebben in hun carrière. Dit verhaal wekt emotie en neemt de misvatting weg dat zowel de kinderen als de medewerkers in de jeugdhulp geen goede toekomst zouden hebben.
https://www.jouwkansenindejeugdhulp.nl/
4. Laat een ambassadeur het verhaal vertellen
U kunt uw verhaal nog krachtiger over laten komen wanneer u uw verhaal door iemand anders laat vertellen. Dit wekt vertrouwen bij uw doelgroep en voelt persoonlijker. Een mogelijke ambassadeur is een medewerker van uw bedrijf. Daarnaast kunt u kiezen voor een bekend persoon of influencer als ambassadeur die past bij het gewenste imago van uw organisatie en uw doelgroep.
Zo heeft de zorgverzekering Interpolis de artiest Snelle ingezet die past bij het imago van de organisatie en tegelijkertijd past bij de gewenste doelgroep die zij wilden bereiken. Hier vertelt niet Interpolis zelf, maar Snelle het verhaal dat jongeren beter niet kunnen appen op de fiets.
Tip: U hoeft niet meteen een hele ambassadeurs campagne op te zetten. U kunt ook beginnen met korte quotes op uw website, social media berichten van medewerkers of een achter-de-schermen-video.
5. Gebruik sterke content.
U heeft nu een persona, verhaal en eventuele ambassadeur op het oog. Nu is het tijd om uw verhaal kracht bij te zetten middels content en deze te verspreiden. Beelden zeggen immers meer dan duizend woorden. Belangrijk is om professionele en authentieke fotografie te gebruiken en deze af te wisselen met bijvoorbeeld korte video’s of een animatievideo.
Tip: recycle uw content om tijd te besparen. Wanneer u regelmatige algemene content heeft gepost kunt u deze hergebruiken en aanpassen op basis van uw doelgroep/persona.
6. Wees op diverse manieren bereikbaar
De potentiële medewerker heeft uw content gezien. Maar hoe kan hij met u contact opnemen? Zorg ervoor dat u op diverse manieren bereikbaar bent, zodat de drempel lager wordt gemaakt om te solliciteren en de potentiële medewerker contact met u op kan nemen zoals hij dat prettig vindt. Twee populaire manieren zijn tegenwoordig de QR-code en WhatsApp.
Tip: Neemt niemand contact met u op? Probeer dan te netwerken. Maak een lijst potentiële kandidaten die u heeft gevonden via Linkedin en stuur ze een berichtje. Of ga naar scholen, een bepaalde workshop, training of netwerkevent waar de potentiële medewerkers aanwezig zijn.
7. Schakel hulp in
Wilt u ook personeel werven voor uw zorgorganisatie? Of het nu gaat om strategiebepaling, employer branding, het opzetten van sterke USP’s of het opzetten en beheren van social media campagnes. ZorgPromotor kan u verder helpen.
Auteurs: Kirsten Elenbaas-Baane en Britt Langebeeke, ZorgPromotor
Bronnen:
-
Centraal Bureau voor de Statistiek. (23 juni 2021). 12 procent meer studenten begonnen met hbo-verpleegkunde. Centraal Bureau Voor De Statistiek. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25/12-procent-meer-studenten-begonnen-met-hbo-verpleegkunde
-
Ministerie van Algemene Zaken. (21 juni 2022). Actieprogramma “Werken in de Zorg”. Jaarplan | Rijksoverheid.nl. Geraadpleegd op 19 september 2022, van https://www.rijksoverheid.nl/documenten/jaarplannen/2018/03/14/actieprogramma-werken-in-de-zorg
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Webinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 09:00 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
27 nov om 12:30 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
TopMondzorg neemt Fresh over en groeit naar 169 praktijken
19 nov om 13:00 uur4 minMondzorgketen TopMondzorg neemt collega-organisatie Fresh over. Alle onderdelen van Fresh –…
Erik van Dam (VvAA): ‘Zzp-wet opnieuw op de lange baan, maar fiscus handhaaft wel’
17 nov om 14:15 uur4 minDe ontwikkeling van de nieuwe zzp-wet lijkt opnieuw te stagneren. Het demissionaire kabinet…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
11 nov om 17:00 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is in tien jaar met bijna vijftien procent…
Belastingdienst toetst op schijnzelfstandigheid: details vaak doorslaggevend
5 nov om 15:30 uur4 minOm meer duidelijkheid over de inzet van zzp’ers in de zorg te krijgen, legde de KNMT, samen…
Praten over vermoeidheid is 'taboe in de mondzorg'
22 sep om 09:30 uur3 minVeel mondzorgprofessionals ervaren dagelijks de keerzijde van hun vak: vermoeidheid,…
Bob van Ravensberg (Fysiovakbond FDV): ‘Elke dag stoppen tien fysiotherapeuten, maar de politiek grijpt niet in’
3 jul om 12:30 uur6 minFysiotherapeuten verlaten in groten getale het vak vanwege lage tarieven en een te hoge…

Reactie toevoegen