’Zouden jouw teamleden anderen aanraden om bij jouw praktijk te werken?'

Alexander Tolmeijer: ’De vraag is heel eenvoudig of jouw teamleden anderen zouden aanraden om bij jouw praktijk te werken’ (Foto: Martin Hols)
Met grotere plannen kan je enthousiasme gemakkelijk doorslaan in het dwingend voorschrijven van acties en tactieken. De druk is groot omdat je iets nieuws start, maar juist dan moet je ervoor zorgen dat je andere mensen betrekt en de ruimte geeft om mee te doen en denken. Op tijd terugschakelen als je voelt dat je wel heel hard gaat, is belangrijk.
Onboarden is niet vanzelfsprekend
Er is maar één kans voor een eerste indruk en daar gaat het vaak mis. Maar zelfs als je de procedure met afspraken, contactmomenten en leerdoelstellingen goed hebt staan, ben je er nog niet. Per team (receptie, behandelaar of assistent) moeten mensen elkaar wíllen inwerken en ondersteunen.
Focus op het einddoel, maar de stappen tellen
We willen natuurlijk maar wat graag die enorme verbetering of verandering realiseren. In de praktijk is ieder jaar opschuiven in de goede richting echt goed genoeg. Als preventie belangrijk is, dan verander je de wereld niet in één keer. Je kunt bijvoorbeeld wel een nieuw protocol invoeren voor een speciaal peuterprogramma. Dat heeft dan wel zijn tijd nodig. Ook een contact met een consultatiebureau past in het eindplaatje, maar je ziet niet meteen het resultaat.
Mensen, mensen, mensen
Je team is de basis van je praktijk en heeft ook grote invloed op het vermogen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Je kunt dat zelfs meten met een Net Promotor Score (NPS). De vraag is heel eenvoudig of jouw teamleden anderen zouden aanraden om bij jouw praktijk te werken. Het percentage mensen dat een 9 of hoger scoort verminder je met de mensen die een 6 of lager scoren. In de zorg zou die som ((9+) – (6 of lager)) minimaal 40 moeten zijn.
Misschien kan het slimmer
Ook over dingen waarover je tevreden bent, is het goed om over na te denken. Kan je patiënt contacten slimmer organiseren? Zijn sommige contacten nog beter voor te bereiden of over te nemen door praktijkondersteuners?
Fouten vermijden: de verborgen fabriek
Uit de Lean Six Sigma filosofie komt de term ‘verborgen fabriek’. Mensen zijn druk met het herstellen van fouten van anderen. Vaak zonder morren omdat het hun ‘taak’ is. Maar beseft iedere zorgverlener wel dat een last minute vakantie doorgeven ruim vier uur beltijd kost? Ook alle kleine fouten bij het maken van de declaraties en verwijzingen leiden tot veel communicatietijd achter de receptie. Gebruik de Kerst om terug te blikken en vooruit te denken. Even sparren?
Tandarts Alexander Tolmeijer is oud-KNMT-bestuurder, oprichter van het vakblad MedischOndernemen en directeur van adviesbureau Dentiva. Dentiva.nl
Meer artikelen met dit thema
Prof. dr. Dagmar Else Slot: ‘Combineer persoonlijke instructie met professionele gebitsreiniging’
23 apr om 12:00 uur 4 minDe mondzorg in Nederland is internationaal gezien goed georganiseerd, maar kent ook duidelijke tekortkomingen.…
Slimme hoortoestellen: zinnige innovaties of gladde verkooppraatjes
21 apr om 09:44 uur 4 minIk wist het al maanden: in april loopt het garantiecontract op mijn hoortoestellen af. Dan wil men mij nieuwe…
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van het Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
10 apr om 11:00 uur 4 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
KNMT roept tandartsen op agressie te melden voor project ‘ZorgVeilig’
10 apr om 10:30 uur 3 minKids Dental Zuidoost: Laagdrempelig, huiselijk en toegankelijk voor ieder kind
8 apr om 12:00 uur 5 minNederland telt 72 kindertandartsen, zo blijkt althans uit de gegevens van ZorgkaartNederland. Een bijzonder…
Perspectief huisarts is verbeterd door regionale samenwerking, nieuwe concepten en digitalisering
7 apr om 16:00 uur 5 minDe huisartsenbranche staat door verschillende factoren onder druk, maar het perspectief is verbeterd. Rabobank…
MedischOndernemen Magazine 1: ‘Ondernemen en vernieuwen kan alleen samen met een goed team’
3 apr om 15:30 uur 3 minDe uitdagingen binnen de huisartsen-, mondzorg- en fysiotherapiepraktijken zijn groot, zo blijkt uit deze…
Reactie toevoegen