menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
4 april 2019

Daling van bijna 23 procent aantal klachten KNMT in 2018

Het aantal klachten van patiënten dat bij de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) binnenkwam, is in 2018 met bijna 23 procent gedaald ten opzichte van 2017. In 2018 kwamen in totaal 436 klachten binnen, die in behandeling werden genomen voor bemiddeling tegenover 566 klachten in 2017. Dit blijkt uit het jaaroverzicht 2018 van de KNMT klachtenservice.
Daling van bijna 23 procent aantal klachten KNMT in 2018

70 procent gevallen opgelost door bemiddeling

Net als in 2017, werden de meeste klachten ingediend over de tandheelkundige behandeling (39 procent). Daarna volgen gevallen van een geschil over de rekening (19 procent), communicatie (16 procent) en bejegening (10 procent). Daarnaast bleek dat zeventig procent van de klachten opgelost zijn aan de hand van bemiddeling, net als in 2017. Bij 22 procent van de klachten was de bemiddeling niet geslaagd en in de overige gevallen werd de klacht stopgezet.

 

Meeste klachten uit Noord- en Zuid-Holland

De meeste klachten kwamen uit de provincies Noord- en Zuid-Holland. Het ging hierbij om 25 procent van het totaal aantal klachten uit Zuid-Holland en 20 procent uit Noord-Holland. De minste klachten kwamen uit de provincies Zeeland, Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland. De meeste klagers, ongeveer 42 procent, zijn tussen de 40 en 60 jaar. Ten slotte waren de meeste klachten afkomstig van vrouwen.  

 

Bron van https://www.knmt.nl/nieuws/lichte-daling-aantal-klachten-in-2018

Geplaatst door: Lisanne Blitterswijk Lisanne Blitterswijk
Webredacteur

Lees meer over:
KNMT
Gerelateerde artikelen
Meest gelezen