menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
2 december 2019

Tips voor het schrijven van een goede gezondheidsblog

Veel praktijken hebben geen actuele website, omdat ze niet weten wat ze op hun website moeten zetten. Het laatste bericht dateert vaak van een jaar geleden, waardoor de actualiteit ver te zoeken is. Het starten van een gezondheidsblog is een hele goede manier om op een informatieve manier je website actueel te houden. Kirsten Baane, eigenaar FysioPromotor, geeft tips voor het schrijven van een goede gezondheidsblog.
Tips voor het schrijven van een goede gezondheidsblog

Zorg voor een onderwerp dat mensen interesseert, zodat je blog sneller gelezen wordt. Zo krijg je meer kliks naar je website en vinden mensen je eerder op Google. De grootste uitdaging is om te zorgen voor goede en unieke content. Er zijn al zoveel gezondheidsblogs in de omloop, dat het erg moeilijk is om nog origineel te blijven. Het gaat om de insteek van je blog. Als (para)medisch specialist heb je heel veel autoriteit en word je mening direct heel serieus genomen. Mensen willen graag de mening lezen van een specialist. Dit kan al een hele belangrijke insteek zijn van je gezondheidsblog: Specialisten aan het woord over verschillende gezondheid topics. 

 

Tips voor een gezondheidsblog

Een aantal tips om je op weg te helpen met het opzetten van een goede gezondheidsblog:

 

1. Wees onafhankelijk

Een gebruikelijke manier om met ideeën voor je blog te komen, is door te kijken naar succesvolle blogs van anderen. Dit kan helpen met ideeën, maar helpt niet met de originaliteit. Als het onderwerp al veelvuldig is behandeld, is het belangrijk om je eigen draai aan een blog geven. Ga uit van je eigen expertise en belicht een onderwerp vanuit deze expertise. Laat hierbij de experts aan het woord. 

 

2. Wees persoonlijk

Je kunt je unieke draai aan het onderwerp geven door vanuit je eigen ervaringen te schrijven. Je ziet vaak dezelfde onderwerpen voorbijkomen, omdat mensen van anderen overnemen in plaats vanuit eigen ervaringen te schrijven. Persoonlijke content wordt veel beter gelezen dan algemene berichten.  

 

3. Los problemen op

Een zeer effectieve manier om unieke content te creëren, is het oplossen van problemen van lezers. Als jij als eerste met een oplossing komt dan zullen ze jou onthouden. Vergeet daarnaast ook niet op reacties van lezers te reageren.

 

4. Verdiep je in het onderwerp

Schrijf iets over een relatief onbekend onderwerp waar weinig over is geschreven, maar wat je wel aanspreekt. Om een voorbeeld te geven: weet je wat een posturaal syndroom is? Als ik zeg verkeerde houding, weet ik zeker dat er al meer lampjes gaan branden. Probeer dus een onderwerp te vinden wat in jouw straatje past en waar je een goed verhaal over kunt schrijven. Je bent de andere bloggers een stapje voor als je met informatie komt die je nergens anders kunt vinden. Als het onderwerp al is behandeld, kun je met meer inside informatie komen.

 

6. Maak een goede planning

Een kwartier voor de uiterste deadline je blog afschrijven zorgt voor een gebrek aan creativiteit. Door te plannen, heb je alle tijd om met nieuwe ideeën te komen en een route uit te stippelen van verschillende onderwerpen die je wilt behandelen. Je kunt hier zo flexibel in zijn als je wilt. Daarnaast is het handig om extra blogs achter de hand te houden voor als je niets hebt of tijd te kort komt.

 

7. Promoot je gezondheidsblog

Gebruik Google, sociale media, nieuwsbrieven, gastblogs en reacties om te zorgen dat je blog gelezen wordt.

 

8. Zorg dat lezers contact opnemen

Je wilt met je blog dat (potentiële) patiënten meer te weten komen over jouw dienstverlening en wat je als fysiotherapeut voor ze kunt betekenen. Door verschillende contactmogelijkheden in je blog terug te laten komen, met aanbiedingen als een gratis proefles (mensen zijn erg gevoelig voor korting) of lezers aan te spreken zorg je ervoor dat ze contact opnemen.

 

Ga vloggen 

Naast blogs kun je ook kiezen voor vlogs. Als je een fysiotherapeut ziet praten, krijg je een veel beter beeld van de manier van werken en de persoon zelf dan als je het in tekstvorm te zien krijgt. Ook patiëntervaringen zijn effectiever in de vorm van een video, omdat dit gepaard gaat met emoties en meningen. Tips voor het plaatsen van een vlog:

 

  • Kijk of het bij je onderwerp past
  • Zorg dat je filmpjes kort maar krachtig zijn. Maximaal twee minuten.
  • Geef waardevolle content. De meest bekeken video’s zijn handleidingen en DIY’s, waarbij mensen op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag. Geef dat antwoord dan ook zo snel mogelijk. Is jouw video puur ter vermaak? Zorg dat je geen dode momenten krijgt in het filmpje.

   

Hulp nodig bij het creëren van persoonlijke contact? Neem dan contact met ons op: www.fysiopromotor.nl 

Foto: Shutterstock
Geplaatst door: Lisanne Blitterswijk Lisanne Blitterswijk
Redacteur
Gerelateerde artikelen
Open modal