5 tips om de perfecte werknemers te vinden
Van de midden- en kleinbedrijven in Nederland heeft 34 procent veel tot zeer veel moeite met het aannemen van goed personeel, blijkt uit onderzoek van Indeed. Met deze 5 tips vind je personeel dat goed bij jouw bedrijf past.
1. Wees transparant over je behoeftes
Dat de functies binnen je bedrijf nog niet in lood verzonken zijn betekent dat je dit ook moet communiceren aan potentiële medewerkers. Meer dan de standaard ‘eigen input wordt altijd gewaardeerd’ is het verstandig om te communiceren dat je bedrijf aan het groeien is en de functie-eisen mee veranderen. Zo voorkom je dat het sollicitatieproces dat je net hebt afgerond weer opnieuw moet worden gedaan omdat de medewerker toch geen zin heeft in de nieuwe daginvulling die jij voor hem of haar hebt verzonnen. Vorig jaar kostte het aannemen van één nieuw personeelslid gemiddeld 3.600 euro, dus dan heb je gelijk een goede manier om kosten te besparen.
2. Overtuig alle kandidaten van je bedrijfsidee
De meeste mensen met wie je sollicitatiegesprekken voert neem je niet aan. Die tijd kun je als noodzakelijk of verspild beschouwen. Maar je kunt tegelijkertijd de persoon aan de andere kant van de tafel overtuigen van de visie van je bedrijf. Met een beetje geluk loopt hij of zij met een goed gevoel naar buiten, ondanks de afwijzing, en praat daarna nog over je onderneming tegen anderen. Wanneer je twee jaar later op zoek bent naar nog meer nieuwe mensen kan het zomaar zijn dat diezelfde persoon, ondertussen met meer vaardigheden, opnieuw zijn of haar hoofd om de deur steekt.
3. Maak geld niet de reden om voor je te willen werken
Zorg dat er andere redenen zijn dan geld waarom mensen voor je willen werken. Motiveer mensen om met eigen input te komen, vraag daar bij voorkeur ook regelmatig om, of plan daar sessies voor in. Geef medewerkers de mogelijkheid om te groeien in hun vakgebied. Dat kan door middel van cursussen, maar ook door te kijken in je netwerk en te kijken wie je zou kunnen voorstellen aan je personeel.
4. Vraag om hulp (maar besteed niet uit)
De tweede keer dat je een sollicitatiegesprek voerde namens je bedrijf ging dat beter dan de eerste keer, dat is nu eenmaal een gegeven. Het is toch echt een kwestie van kennis en ervaring opdoen; dus zoek naar anderen die jou kunnen helpen op zo’n specifiek mogelijke vragen: hoe analyseer je een cv op de juiste manier? Op welke vragen krijg je antwoorden waar je iets mee kunt?
5. Stop niet als de handtekening is gezet
Zorg voor een zo gemakkelijk mogelijke inwerkperiode zodat de nieuwe medewerker zich zo snel mogelijk thuis voelt in het bedrijf. Door juist de nieuwe medewerker eens kritisch te laten kijken naar wat er niet handig georganiseerd is, krijg je regelmatig verrassende antwoorden.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Webinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 09:00 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
27 nov om 12:30 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
Erik van Dam (VvAA): ‘Zzp-wet opnieuw op de lange baan, maar fiscus handhaaft wel’
17 nov om 14:15 uur4 minDe ontwikkeling van de nieuwe zzp-wet lijkt opnieuw te stagneren. Het demissionaire kabinet…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
11 nov om 17:00 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is in tien jaar met bijna vijftien procent…
Belastingdienst toetst op schijnzelfstandigheid: details vaak doorslaggevend
5 nov om 15:30 uur4 minOm meer duidelijkheid over de inzet van zzp’ers in de zorg te krijgen, legde de KNMT, samen…
Praten over vermoeidheid is 'taboe in de mondzorg'
22 sep om 09:30 uur3 minVeel mondzorgprofessionals ervaren dagelijks de keerzijde van hun vak: vermoeidheid,…
Bob van Ravensberg (Fysiovakbond FDV): ‘Elke dag stoppen tien fysiotherapeuten, maar de politiek grijpt niet in’
3 jul om 12:30 uur6 minFysiotherapeuten verlaten in groten getale het vak vanwege lage tarieven en een te hoge…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
23 jun om 09:00 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…

Reactie toevoegen