Blog: Effectieve communicatie in de praktijk
‘Samen werken’, gelijkwaardigheid, overleg en eenheid blijken in de praktijk belangrijke waarden, drijfveren voor praktijkteams. En dan met name voor de hulptroepen, de (preventie-)assistentes. Voor de tandarts geldt dat hij/zij vaak het liefste inhoudelijk bezig is met de praktijk; lekker ‘freubelen’, liefst met mooie spulletjes en liefst alleen. Tegelijkertijd is deze persoon meestal ook eigenaar van de praktijk en de leider van de troepen.
Wat is nu jouw rol? Waar sta jij precies? Of: waar stel je jezelf op? Is het niet de verantwoordelijkheid van de leider dat de juiste keuzes worden gemaakt en dat de goede dingen worden gedaan. En is het vervolgens niet aan jou om als manager te zorgen dat deze dingen goed worden gedaan?
In de praktijk blijkt is de scheidingslijn tussen leiderschap en management echter niet zo duidelijk aanwezig; uiteraard ben jij – ‘respons-able’ - in staat om te beantwoorden aan de vraag om een veelheid zaken goed te laten verlopen. Dat is immers jouw verantwoordelijkheid. Je wil de tandarts ‘ontzorgen’. Tegelijkertijd wil je dat de samenwerking binnen het team goed verloopt en dat er een goede verbinding is tussen de hulptroepen en de tandarts(en).
Je staat er vaak tussenin. En dat is niet de gemakkelijkste positie. Hoe fijn is het als je er stevig staat en voor het team en niet in de laatste plaats voor jezelf als je de ‘smeerolie’ kunt zijn voor de praktijk? Als verbinder, soms de liefdevolle ouder, soms de corrigerende, maar in de regel als autonoom opererende volwassene. Leiderschap vereist!
In mijn ervaring is de meest belangrijke eigenschap en kern-kwaliteit van de praktijkmanager ‘effectieve communicatie’. Een mooi streven is om een patiënt te behandelen zoals hij/zij dat wil.
Uit recent wetenschappelijke onderzoek blijkt dat het in de tandartspraktijk belangrijk is dat er goede service wordt verleend en dat de medewerkers zich goed kunnen verplaatsen in de belevingswereld van de patiënten. Meer vragen dan vertellen, geduld en interesse tonen, aandacht geven; dit alles wordt door je patiënten gewaardeerd. Persoonlijke aandacht en goed gastheerschap blijken essentieel.
Begin bij jezelf, geef het voorbeeld en behandel de teamleden om je heen zoals zij behandeld willen worden …

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is en maak jezelf onmisbaar’
13 jun om 11:21 uur 6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur 5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur 5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…
Victor Mion, keynote bij de PM Dag: ‘Iedereen kan leren coachen’
14 mei om 10:00 uur 5 minDe moderne praktijkmanager loopt het risico zichzelf in de weg te zitten, stelt Victor Mion.…
Actueel-lunchwebinar met Hanin Saad en Eva Izeboud: ‘Van werkdruk naar werkgeluk’
12 mei om 14:00 uur 5 minHoe houd je je team gemotiveerd, voorkom je uitval en zorg je voor rust en structuur in de hectiek van alledag…
Lunchwebinar ‘Actueel’: Praktische handvatten voor werkgeluk en verzuimpreventie
29 apr om 09:30 uur 3 minDe nieuwe editie van het lunchwebinar Actueel, speciaal voor praktijkhouders én praktijkmanagers, vindt plaats…
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van het Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
10 apr om 11:00 uur 4 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
Reactie toevoegen