Hoe maak ik passieve medewerkers proactief?
Vaak zie je dergelijk gedrag bij organisaties met veel regels, systemen, hiërarchie, controle en directief leiderschap. Verander heel langzaam de context, dan verander je ook de rest en uiteindelijk het gedrag van medewerkers.
Informeer medewerkers en stel doelen
Een verandering inzetten is eigenlijk een kans om proactief gedrag te stimuleren. Wees duidelijk over de reden waarom er anders gewerkt moet worden in de praktijk en waarom. In de hectiek, snelheid wordt vergeten om medewerkers goed te informeren. Een aankondiging is onvoldoende. Uitleg, begrip kweken, aansporen, in gesprek gaan, nieuwsgierig maken. Daar gaat het om. Daar begint het mee. Spreek medewerkers aan op hun verantwoordelijkheid, groei en ontwikkeling, arbeidsmarktwaarde en het verbeteren van het concurrerend vermogen van de praktijk. Als ze weten dat het anders moet, zullen ze heus wel meewerken. Hoe ze dat moeten doen, is ook jouw verantwoordelijkheid.
Begeleid de medewerkers en creëer draagvlak
Veranderen, gedrag veranderen, vraagt eerst bewustwording over de huidige werkwijze en resultaat. Die zijn niet optimaal. Veranderen houdt leren in. Medewerkers die ingeslepen patronen vertonen en medewerkers op leeftijd zullen wellicht meer moeite hebben met actief leren. Het zelfstandig oppakken van zaken zal niet vanzelf gaan, als ze niet proactief waren. Begin met werken aan zelfstandig functioneren, zonder veel aansturing. Dus minder richtlijnen, wel goede randvoorwaarden, duidelijkheid over het resultaat en ruimte voor feedback. Zo krijgen medewerkers controle over hun werk en worden ze bewust van hun verantwoordelijkheid. Vaak zie je dat medewerkers procesgerichter gaan werken. Ze weten waarom ze wat doen en wat de impact daarvan is.
Wees duidelijke in de stappen voor verandering
Begeleiden van mensen in het proces naar proactief handelen, gedrag, kost tijd. Ondertussen heb je te maken met een ingezette verandering. Het is het belangrijk dat de stappen daarvan duidelijk zijn. Daar informeer je hen ook over, geeft uitleg, creëert begrip et cetera. Duidelijkheid is de sleutel, overleg daarover ook, zodat tijdig bijgestuurd wordt. Hou de lange termijn doelen goed in de gaten, zodat de nodige veranderingen zonder al te veel uitstel worden gehaald.
Kortom: Passieve mensen vergeten te denken in mogelijkheden. Ze gaan gezapig verder met waar ze mee bezig zijn op de manier die ze kennen. Er is geen noodzaak voor hen aanwezig om het anders te doen. Tot het anders moet. Dan leren mensen denken in mogelijkheden. Daarbij is informatie, begeleiding, leervermogen, proactief leren werken belangrijk.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van het Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
10 apr om 11:00 uur 4 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
KNMT roept tandartsen op agressie te melden voor project ‘ZorgVeilig’
10 apr om 10:30 uur 3 minPerspectief huisarts is verbeterd door regionale samenwerking, nieuwe concepten en digitalisering
7 apr om 16:00 uur 5 minDe huisartsenbranche staat door verschillende factoren onder druk, maar het perspectief is verbeterd. Rabobank…
MedischOndernemen Magazine 1: ‘Ondernemen en vernieuwen kan alleen samen met een goed team’
3 apr om 15:30 uur 3 minDe uitdagingen binnen de huisartsen-, mondzorg- en fysiotherapiepraktijken zijn groot, zo blijkt uit deze…
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uur 4 minUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
(Schijn)zelfstandige of werknemer? Hierbij het 9-gangenmenu!
2 apr om 10:52 uurOp 24 maart 2023 heeft de Hoge Raad in het Deliveroo-arrest opdrachtgevers en zelfstandigen negen criteria…
Reactie toevoegen