Prof. dr. Dagmar Else Slot: ‘Combineer persoonlijke instructie met professionele gebitsreiniging’

woensdag 23 april 2025
timer 4 min

Dagmar Else Slot: ‘Dat kinderen mondzorg wordt onthouden, schurkt tegen kindermishandeling aan.’ (Foto: Shutterstock)

De mondzorg in Nederland is internationaal gezien goed georganiseerd, maar kent ook duidelijke tekortkomingen. Dat stelt Dagmar Else Slot, de eerste hoogleraar mondzorg van Nederland, in haar oratie Mondgemeen die ze op 17 april uitsprak aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Een kwart van de Amsterdamse kinderen gaat niet naar de tandarts, terwijl mondzorg tot 18 jaar gratis is. ‘Dat kinderen mondzorg wordt onthouden, schurkt wat mij betreft tegen kindermishandeling aan’, stelde Slot in een uitgebreid interview in Het Parool.

Dagmar Else Slot heeft een opmerkelijke loopbaan afgelegd. Ze begon haar schooltijd op het vwo, stapte over naar de mavo en behaalde vervolgens diploma’s als tandartsassistent, mondhygiënist en basisschoolleraar. Daarna werd ze docent aan de opleiding mondhygiëne. Vanuit haar ambitie om wetenschap te verbinden met de praktijk, rondde ze een master Evidence based practice af, promoveerde ze tot klinisch epidemioloog en behaalde bovendien een MBA. Sinds 2020 is ze bijzonder hoogleraar met een leerstoel gericht op preventie in de mondzorg. ‘Onderwijs is misschien nog wel belangrijker dan onderzoek,’ zegt ze.

‘Flossen hoeft niet standaard’

Slot ziet het als haar missie om patiënten te helpen met preventie, gedragsverandering en een betere mondhygiëne vanuit de wetenschap. ‘We geven mensen tools om tot gedragsverandering te komen. Maar ik ben geen gedragswetenschapper – ik kijk naar de effectiviteit van die tools,’ aldus Slot. Ze onderzoekt onder meer verschillen tussen tandenborstels, werkzame stoffen in mondspoelingen en hun effect op klinische uitkomsten.

Haar wetenschappelijke benadering leidt soms tot verrassende inzichten. ‘Flossen is in de VS nog steeds het professionele advies, maar systematische reviews tonen aan dat het weinig effect heeft. Dat betekent niet dat je het nooit moet adviseren, maar het moet wel onderbouwd zijn.’

‘Meer eenduidige voorlichting nodig’

Zelf komt ze nog regelmatig in de praktijk als mondhygiënist in Edam. ‘Ik wil niet alleen over patiëntenzorg praten, maar ook mensen behandelen. Zo ontstaan telkens nieuwe onderzoeksvragen vanuit de dagelijkse realiteit.’ Slot pleit voor meer eenduidigheid in de voorlichting aan patiënten. ‘De een raadt product A aan, de ander zweert bij B. Ik wil toewerken naar richtlijnen voor mondhygiënische zelfzorg, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs en toegespitst op de patiënt.’ Het aanbod aan producten in de drogist is volgens haar groot, maar de verschillen zijn vaak beperkt. ‘Er zijn niet zoveel smaken als het lijkt.’

‘Persoonlijke instructie én gebitsreiniging’

Voor patiënten luidt haar advies dan ook: laat je goed instrueren door een mondzorgprofessional. ‘Onderzoek laat zien dat bij mensen met tandvleesontsteking een combinatie van persoonlijke instructie en professionele gebitsreiniging een significante verbetering oplevert.’

De titel van haar oratie, Mondgemeen, is een compleet nieuw woord, als knipoog naar de publieke opinie. ‘Mondgemeen betekent waar mensen de mond van vol hebben. De talk of the town waar iedereen het over heeft. Bij een WK voetbal weet iedereen wat het beste team is en in mijn vak gaat het dan over de bijvoorbeeld de mening over een tandpasta of een tandenborstel, zonder dat de persoon daar onderzoek naar heeft gedaan. Daar zijn wij voor en zo ben ik op de titel gekomen.’

Link: Het Parool, Iedereen moet naar de tandarts, maar deze mondzorghoogleraar is geen fan van flossen, 17 april 2025

Meer artikelen met dit thema

De ‘online’ huisartsen  van ‘Huisarts in Beeld’ zijn voor Huisartsenpraktijk Hooge Platen aanvullend bij een te krappe bezetting. (Foto: Shutterstock)
all_inclusiveAchtergrondartikel

‘Huisarts in Beeld’ bij Hooge Platen in Breskens: ‘Uitkomst in nijpende situaties’

8 dec om 09:45 uurtimer4 min
De huisartsenzorg in Zeeland, en Zeeuws-Vlaanderen in het bijzonder, kampt zoals bekend met een groot tekort aan…
Lees verder »
Jan Kremer over de noodzaak van passende zorg (Foto: Radboudumc)
mic_external_onInterview

Jan Kremer over passende zorg: ‘Als minister van VWS zou ik richting geven, ruimte laten en ondersteunen’

20 nov om 13:00 uurtimer6 min
Prof. dr. Jan Kremer is speciaal gezant Passende Zorg en een groot pleitbezorger van het Integraal Zorgakkoord (…
Lees verder »
79% van mensen met een chronische aandoening en 81% van de ‘algemene bevolking’ zijn bereid de huisartsenzorg volledig of gedeeltelijk digitaal te ontvangen
flash_onNieuws

Nivel: ‘Zorggebruikers staan open voor veel meer digitale huisartsenzorg’

13 nov om 15:45 uurtimer4 min

Veel Nederlanders willen een groter deel van hun huisartsenzorg digitaal ontvangen. Dat…

Lees verder »
Foto: Shutterstock
flash_onNieuws

Proef ‘patiëntenruil’ Drechtsteden: patiënten nemen niet graag afscheid van hun huisarts

29 okt om 12:15 uurtimer4 min

Een proef met patiëntenruil tussen huisartsen in de regio Drechtsteden heeft minder mensen…

Lees verder »

Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage

4 sep om 15:00 uurtimer5 min
Huisartsenorganisatie Medi-Mere is de eerste die de slimme spraakherkenningstechnologie van Juvoly integreert in…
Lees verder »
Voordat je bij de Zelfzoekdokter op consult komt, communiceert deze hoofdzakelijk digitaal, geeft digitale tips, gebruikt fotodiagnostiek, adviseert via mail of app, gebruikt kunstmatige intelligentie. (Foto: Shutterstock)
person_outlineBlog

Van Flexdokter naar Zelfzoekdokter

27 aug om 14:45 uurtimer5 min

In de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…

Lees verder »
Foto: Shutterstock
flash_onNieuws

‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’

20 aug om 12:15 uurtimer3 min
Tandarts Dilek Sezen-Hulsmans doet aan het Radboudumc promotieonderzoek naar de rol van kunstmatige intelligentie…
Lees verder »

De digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter

10 jul om 13:30 uurtimer3 min

Patiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…

Lees verder »