Nieuw: Optimale agendaplanning voor de tandartspraktijk
De dag wordt vaak verpest met open plekken in de agenda die het ritme uit de dag halen. Sommige tandartsen moeten op twee plaatsen tegelijk zijn, of doen er nog ‘even’ iets bij, waardoor elke hoop om weer op schema te lopen afhankelijk is van de lunchpauze. Rennen en dan weer stilstaan is zelden een prettige manier van werken voor het team. Het systeem van de agenda werkt dan niet optimaal omdat er nou eenmaal een agendaplanning mist.
Er zijn drie signalen die aangeven dat de praktijkagenda minder goed werkt dan je denkt:
- Het kost moeite om nieuwe patiënten of patiënten die voor het eerst naar de mondhygiënist moeten op korte termijn een afspraak te geven. Met name de mondhygiënist kan problematisch zijn als de agenda al ver van tevoren vol staat met recall patiënten.
- Het aantal patiënten dat langer dan 2 jaar niet is geweest, is meer dan 2%. Deze patiënten zeggen vaak later wel te bellen en vallen daarmee uit het systeem. Als je zegt dat het belangrijk is om regelmatig terug te komen, dan moet je als praktijk ook een systeem hebben om makkelijk te kunnen zien of die patiënt ook inderdaad weer terugkomt. Patiënten die lang niet komen, veroorzaken meer spoedklachten en zijn minder therapie trouw.
- Je ziet regelmatig een gat dat de receptie op de dag zelf nog moet vullen en patiënten worden regelmatig verschoven om dat gat weer op te vullen.
Aan al deze knelpunten liggen meerdere oorzaken ten grondslag en er zijn ook meerdere handigheidjes om het probleem meer beheersbaar te maken. Het is echter te eenvoudig om te zeggen dat de receptie hier beter moet opletten. Een optimale agendaplanning is teamwork en krijg je alleen door gedeelde verantwoordelijkheid.
Boek: Optimale agendaplanning voor de tandartsenpraktijk
Eind februari brengt Dentiva het boek 'Optimale agendaplanning voor de tandartspraktijk' uit. Het boek, geschreven door Alexander Tolmeijer en Elsbeth Nijhoff, staat vol met voorbeelden en tips om uw agenda goed te structureren. Ook uw assistente krijgt praktische tips om de agenda goed bij te houden en patiënten makkelijker op de juiste tijd af te spreken.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bob van Ravensberg (Fysiovakbond FDV): ‘Elke dag stoppen tien fysiotherapeuten, maar de politiek grijpt niet in’
3 jul om 12:30 uur 6 minFysiotherapeuten verlaten in groten getale het vak vanwege lage tarieven en een te hoge…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
23 jun om 09:00 uur 4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
17 jun om 16:00 uur 5 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Erik van Dam (VvAA) over nieuwe zzp-wetten: ‘De wetsvoorstellen gaan alweer op de lange baan’
16 jun om 16:30 uur 5 minDe val van het kabinet-Schoof begin juni maakt de inwerkingtreding van nieuwe zzp-wetgeving…
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is’
13 jun om 11:30 uur 6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur 5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur 5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…
Victor Mion, keynote bij de PM Dag: ‘Iedereen kan leren coachen’
14 mei om 10:00 uur 5 minDe moderne praktijkmanager loopt het risico zichzelf in de weg te zitten, stelt Victor Mion.…
Reactie toevoegen