Praktijkmanagers werken samen op Dag van de Praktijkmanager 2016
Rond 09.00 uur stroomden de deelnemers binnen. Ze werden verwelkomd met een kopje koffie in het sfeervolle Middeleeuwse restaurant. Om 09.30 uur startte psychologe en carrièrecoach Roos Woltering het congres met een plenaire sessie dat in teken stond van de Kracht van Imperfectie. Vooral vrouwen vinden van zichzelf dat zij alle ballen in lucht moeten kunnen houden en het liefst ook nog perfect. Roos liet de praktijkmanagers inzien dat imperfectie veel realistischer is, je er meer van leert, het veel minder tijd kost en andere mensen imperfecte mensen ook nog leuker vinden. Accepteer en omarm het imperfecte in jezelf en focus op het positieve, was Roos’ boodschap. Ze ging ook nog even in op de voor veel deelnemers herkenbare valkuil om beter voor anderen te zorgen dan voor jezelf. “Behulpzaamheid moet niet doorslaan in zelfopoffering.”
Na de presentatie van Roos werd de winnaar van de regioactie bekend gemaakt. De winnaar was regio Groningen-Drenthe die veel energie hadden gestoken in hun filmpje als inzending! Zij wonnen een workshop Teamontwikkeling van Marloes den Heijer die zelf de prijs uitreikte.
Na de koffiepauze, waarin de praktijkmanagers de kans kregen om met elkaar bij te praten, nam Anje-Marijcke van Boxtel het stokje over. Als teamcoach van Team Brunel tijdens de Volvo Ocean Race weet zij als geen ander hoe je een team laat samenwerken. Het verschil tussen een goed en een excellent team zit volgens Anje-Marijcke in een goed communicatiepatroon. Aan de hand van levendige voorbeelden uit de zwaarste zeilrace ter wereld, maakte zij duidelijk wat een goed communicatiepatroon is en hoe je teamidentiteit creëert. “Een team is meer dan de leider en de medewerkers. Je moet aan drie knoppen draaien: de leider, de medewerkers én het team als geheel.” Aan de hand van een oefening liet zij de deelnemers hun eigen teawaarden bepalen en op zoek gaan naar hun overeenkomsten. “Teamwaarden zijn nodig om focus te hebben,” aldus Anje-Marijcke.
De teamcoach sloot af met twee indrukwekkende filmpjes uit de zeilrace waaruit duidelijk bleek hoeveel invloed de leider op het team heeft. Daarna kon iedereen genieten van een heerlijke lunch.
Workshops
Na de lunch konden de deelnemers twee workshops kiezen uit een aanbod van vijf.
Charlotte van den Wall Bake leerde de praktijkmanagers alles over het samenwerken met de praktijkhouder. “Open communicatie is belangrijk. Je moet eerlijk zijn naar elkaar en duidelijke werkafspraken maken.” Daarnaast legde zij de nadruk op het belang van erkenning. “Het is belangrijk om applaus te krijgen. Als je praktijkhouder je dat niet geeft, dan moet je dat jezelf geven als je weet dat je het goed gedaan hebt.”
Cindy Hobert vertelt hoe zij als praktijkmanager van een huisartsenpraktijk in Raalte en omgeving een samenwerkingsverband tussen huisartsen, thuiszorg, andere hulpverleners èn mantelzorgers organiseerde rondom kwetsbare patiënten die thuis wonen. Ozoverbindzorg heet haar stichting, die nu ook in andere delen van het land helpt met het opzetten van samenwerking tussen eerstelijnszorgverleners. De cliënt is de spil, hij besluit welke hulpverleners er in zijn netwerk zitten. Ook tandartsen moeten vooral meedoen, vindt Cindy. Via een softwaretool kunnen de verschillende zorgverleners met elkaar communiceren.
Muriël van Vliet, zelf praktijkhouder, gaf een kijkje in de keuken van haar praktijk en werkwijze. “Ik ben niet bang meer om af en toe op mijn bek te gaan. Dat ga ik regelmatig en daarna ga ik gewoon weer door,” gaf zij de praktijkmanagers mee.
Maaike Straathof zoomde tijdens haar workshop in op een aantal verschillende stategieën om veranderingen door te voeren in de praktijk. Zij gaf tips om de juiste strategie te kiezen én om je daaraan te houden.
Thea de Leeuw van MORE Dental gaf tijdens haar workshop de praktijkmanagers tips en trucs voor het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. Zij adviseerde bijvoorbeeld om eerst de cv’s te lezen, zodat je kandidaten die niet aan de functie-eisen voldoen meteen terzijde kunt leggen. Ze gaf ook tips over wie het sollicitatiegesprek het beste kan voeren en welke vragen je kan stellen. Tot slot beantwoordde ze nog een groot aantal vragen van de deelnemers.
Bekijk hier de presentaties van de Dag van de Praktijkmanager.

Klik hier voor meer afbeeldingen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is en maak jezelf onmisbaar’
13 jun om 11:21 uur 6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur 5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur 5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…
Victor Mion, keynote bij de PM Dag: ‘Iedereen kan leren coachen’
14 mei om 10:00 uur 5 minDe moderne praktijkmanager loopt het risico zichzelf in de weg te zitten, stelt Victor Mion.…
Actueel-lunchwebinar met Hanin Saad en Eva Izeboud: ‘Van werkdruk naar werkgeluk’
12 mei om 14:00 uur 5 minHoe houd je je team gemotiveerd, voorkom je uitval en zorg je voor rust en structuur in de hectiek van alledag…
Lunchwebinar ‘Actueel’: Praktische handvatten voor werkgeluk en verzuimpreventie
29 apr om 09:30 uur 3 minDe nieuwe editie van het lunchwebinar Actueel, speciaal voor praktijkhouders én praktijkmanagers, vindt plaats…
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van het Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
10 apr om 11:00 uur 4 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
Reactie toevoegen