‘Tandarts moet zich blijven ontwikkelen’
Anne-Gitte Hulshoff werkt bij Dentalways, een innovatieve tandartspraktijk in Delft. Volgens haar kan geen tandarts heen om de digitale omslag die eraan komt. “Waar we ruim 25 jaar hebben kunnen voortborduren op wat we al wisten, zijn er nieuwe technieken in ontwikkeling zoals 3D-printing, die andere vaardigheden vragen van ons als tandartsen. Het tandtechnische werk komt terug naar Nederland, zelfs in de tandartspraktijk. Maar in een nieuw jasje, vol driedimensionale digitale technieken, en dat jasje zit niet direct bij iedereen als gegoten.”
Een omwenteling
“Tandartsen moeten nieuwe technieken aanleren en oude technieken afleren. Als je op de conventionele manier een prothese maakt, dan bestaat dat uit een heleboel stappen. Op de nieuwe manier nemen de apparaten ons werk over, en is zelfs een try-in niet meer noodzakelijk.” Volgens Hulshoff is het loslaten van de standaardwerkzaamheden voor het grootste deel van de tandartsen en patiënten heel eng. “We zijn het niet gewend, zal het wel goed gaan? Is het wel duurzaam? Als patiënten horen dat de buurvrouw al 20 jaar tevreden is met haar prothese die in een proces van 6 weken is aangemeten, klinkt een prothese via een 3D-scan en een printje bijna onmogelijk.”
Toch is het al enkele jaren mogelijk om modellen, lepels en protheses te printen. En sinds 2018 is er zelfs een 3D-printer speciaal voor de tandheelkundige professie op de markt gebracht. “De tandarts of tandtechnicus maakt een digitale scan van de mond en print vervolgens het kunstgebit uit. De 3D-printer print separaat ‘tanden’ en ‘tandvlees’, die je vervolgens als legostenen in elkaar klikt”, vertelt Anne-Gitte. De printers worden steeds accurater en uiteindelijk zullen er ook kronen en inlays geprint kunnen worden. Dentalways maakt nog geen gebruik van de 3D-printtechniek, maar er zijn al veel laboratoria en zelfs enkele tandartspraktijken die dat wel doen, ook in Nederland.
Een leven lang leren
Deze nieuwe techniek betekent veel voor de tandheelkunde. “We zullen een leven lang moeten leren, om mee te kunnen ontwikkelen met de techniek; dat kan uitdagend zijn. Het is daarom belangrijk om nieuwsgierig te blijven en te willen leren,” vindt Anne-Gitte. “Helaas is het niet voor elke praktijk weggelegd. Om de investering kostendekkend te laten zijn, moet je een grote praktijk hebben en gefocust zijn op het inzetten van nieuwe apparatuur. Om rendement te halen, moet het hele team gebruikmaken van het apparaat en zal ook de cliënt mee moeten veranderen. Dit vraagt om training op het gebied van driedimensionaal digitale techniek en marketing.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Tandartspraktijk Romero heeft alle disciplines in huis: ‘Als ondernemer moet je verder denken’
4 okt om 11:30 uur 5 minNoemi Romero-Torrijos is de drijvende kracht achter Tandartspraktijk Romero in Honselersdijk…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Erik van Dam (VvAA) over de handhaving op ‘schijnzelfstandigheid’: ‘Kun je straks nog als zzp'er in de zorg werken? Dat lijkt heel beperkt’
20 sep om 11:30 uur 6 minDe Belastingdienst gaat weer serieus handhaven op schijnzelfstandigheid en de bestaande modelovereenkomsten…
Met energie, humor en hartstocht: Een cao voor de fysiotherapie in wording
17 sep om 09:46 uur 4 min'Rug recht en blik vooruit.' Zo heette het KNGF-congres dat op vrijdag 13 september 2024 te Arnhem plaatsvond.…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Reactie toevoegen