Zo krijgt u maximaal gemotiveerde medewerkers
1. Zorg ervoor dat iedereen het groter plaatje begrijpt
Het grotere plaatje of de belangrijkste doelstellingen van uw praktijk is een belangrijk element. Maak voor medewerkers duidelijk wat hun plaats is binnen het grotere geheel. Leg de organisatiestructuur uit en leg hen uit hoe hun werk bijdraagt tot de praktijkdoelstellingen. Waardeer uw medewerkers, zodat ze betrokken zijn bij hun werk en zodat ze zich identificeren met hun functie.
2. Geef ze wat ze nodig hebben
Als medewerkers niet over de juiste middelen, opleidingen of trainingen beschikken, zijn ze niet in staat om hun taken goed uit te voeren. Of ze nu een opleiding, een nieuwe computer of een betere printer nodig hebben, zorg daar dan voor. Zo staat niets een goede uitvoering van hun werkzaamheden in de weg. Als ze behoeftes uitdrukken om productiever te zijn, luister dan heel goed, want als u hier geen gehoor aan geeft, zullen ze minder snel naar u toe komen met voorstellen tot verbetering.
3. Plan zorgvuldig
Het bereiken van lange termijn doelen is soms niet direct zichtbaar. Daarom is het belangrijk om met het team te overleggen wat het plan is om de doelstelling te halen. Uw medewerkers zijn een enorme bron aan ervaring. Evalueer de plannen en betrek iedereen bij de vooruitgang. Geef uw medewerkers een belangrijke rol bij de opbouw van deze plannen, de opvolging en de controle van de verschillende stappen.
4. Wees er voor uw medewerkers
Het leiden van een team is ook het uitstippelen van een toekomstpad voor de medewerkers. Deze moet helder zijn en u moet laten zien dat u mogelijke hindernissen helpt voorkomen. Laat zien dat u er voor ze bent, ook tijdens een crisis. Steek de handen uit de mouwen en werk zij aan zij met uw medewerkers tot de crisis voorbij is. Dit helpt uw medewerkers om tijdens moeilijke periodes ook verder door te zetten en om eventueel zelf een extra tandje bij te zetten.
5. Vier jullie successen
Gaat er iets goed in de praktijk? Hoe klein ook, zorg ervoor dat uw team weet u hen waardeert voor hun inspanningen. Openbare schouderklopjes kosten niets, en zijn in sommige gevallen net zo effectief als geld. Trakteer eens in de kantine of lunch eens samen. Voor een uitzonderlijke prestatie, kunt u een beloning voorzien om hen te motiveren. Bijvoorbeeld een teamuitje.
6. Ontwikkel duidelijke communicatiekanalen
Maak een duidelijke beslissing over hoe u communiceert met uw team: een-op-een gesprekken, vaste team bijeenkomsten, nieuwsbrieven, telefoongesprekken. Het geheim is om een manier te creëren waardoor u uw team op regelmatige basis informeert, zodat ze zich betrokken voelen en dat ze weten wat er gebeurt. Wat kan er helpen om elk van uw medewerkers zijn of haar volledig potentieel in te zetten?
7. Geef het goede voorbeeld
Teamleiders horen het goede voorbeeld te geven. Uw motivatie en enthousiasme heeft een directe invloed op iedereen van uw team. Teamleden gaan op zoek naar uw advies, ondersteuning en leiderschap. Uw normen zullen hun normen worden, dus neem even de tijd om na te denken over uw aanpak. Wat voor soort leider wilt u zijn? En wat soort team wilt u dagelijks om zich heen hebben?

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Webinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 09:00 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
27 nov om 12:30 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
Erik van Dam (VvAA): ‘Zzp-wet opnieuw op de lange baan, maar fiscus handhaaft wel’
17 nov om 14:15 uur4 minDe ontwikkeling van de nieuwe zzp-wet lijkt opnieuw te stagneren. Het demissionaire kabinet…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
11 nov om 17:00 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is in tien jaar met bijna vijftien procent…
Belastingdienst toetst op schijnzelfstandigheid: details vaak doorslaggevend
5 nov om 15:30 uur4 minOm meer duidelijkheid over de inzet van zzp’ers in de zorg te krijgen, legde de KNMT, samen…
Praten over vermoeidheid is 'taboe in de mondzorg'
22 sep om 09:30 uur3 minVeel mondzorgprofessionals ervaren dagelijks de keerzijde van hun vak: vermoeidheid,…
Bob van Ravensberg (Fysiovakbond FDV): ‘Elke dag stoppen tien fysiotherapeuten, maar de politiek grijpt niet in’
3 jul om 12:30 uur6 minFysiotherapeuten verlaten in groten getale het vak vanwege lage tarieven en een te hoge…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
23 jun om 09:00 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…

Reactie toevoegen