Nieuw patiëntenportaal van Oase: Optimalisering van praktijkprocessen en betere communicatie met de patiënt
‘Oase is het eerste mondzorgplatform dat de patiënt online inzage geeft tot tandheelkundig dossier’
Het nieuwe patiëntenportaal bevindt zich in een veilige webomgeving, gekoppeld aan de website van de praktijk, waarop de patiënt zowel met de telefoon als op de pc kan inloggen. Het bevat zes hoofdonderdelen: Gezondheidsvragenlijst, Documenten, Facturen, Vragenlijst, Afspraken en Behandelgegevens.
‘Overzichtelijker en eenvoudiger’
‘Door alle informatie rondom de patiënt te ordenen wordt het managen van de praktijk veel overzichtelijker en eenvoudiger’, schetst Robbert Blauwkuip, directeur van VST Software. ‘Het online patiëntenportaal neemt de praktijkhouder vooral werk uit handen. Zo kan de patiënt de vragenlijsten voor de intake- en enquêteformulieren online invullen en het behandelvoorstel inzien en ondertekenen. Allerlei stappen in het proces, die voorheen noodzakelijk waren om zaken goed te regelen, zijn niet meer nodig door het gebruik van het portaal. Denk aan de begroting ondertekenen en scannen, ingevulde vragenlijsten invoeren of het handmatig intypen van deze informatie door behandelaar.’
Voordelen voor patiënt
Ook voor de patiënt biedt het patiëntenportaal een reeks voordelen. Hij of zij heeft zo altijd belangrijke documenten bij de hand, zoals de begroting en het behandelplan. De patiënt kan in het portaal de lopende afspraken inzien, het eigen dossier raadplegen en heeft de mogelijkheid facturen of documenten in te zien, deze direct te betalen of te ondertekenen. Door documenten als de medische anamnese, de begroting en de toestemming om informatie in te winnen bij anderen, wordt het hele behandeltraject eenvoudiger.
Oase maakt patiëntendossier toegankelijk
Via het onderdeel Behandelgegevens kan de patiënt informatie over de behandeling inzien, vertelt Blauwkuip. ‘Het betreft inzage in de informatie zoals die ingevoerd is in het patiëntendossier. De inzage is een wettelijke verplichting vanuit de AVG. Oase is het eerste mondzorgplatform dat de patiënt online inzage geeft tot het eigen patiëntendossier, zoals de statuskaart, het behandeloverzicht, de verslagen en de facturering.’ Binnen het patiëntenportaal is veel aandacht besteed aan de beveiliging. Zo verloopt de aanvraag van wachtwoorden via een tweestapsverificatie.
Portaal interne communicatie
Blauwkuip vertelt dat VST Software ook een intern communicatieportaal voor de praktijk ontwikkelt. ‘Hierin kunnen medewerkers en het management overleg plegen, de agenda raadplegen, vrije dagen aanvragen, managementverslagen en overzichten uitdraaien. We maken het mogelijk allerlei informatie voor medewerkers automatisch klaar te zetten.’
Meer weten?
VST Software B.V. Dreef 48 - 2012 HS Haarlem
023-5516731, info@oasedental.nl, www.oase.dental
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Jan Kremer over passende zorg: ‘Als minister van VWS zou ik richting geven, ruimte laten en ondersteunen’
20 nov om 13:00 uur6 minNivel: ‘Zorggebruikers staan open voor veel meer digitale huisartsenzorg’
13 nov om 15:45 uur4 minVeel Nederlanders willen een groter deel van hun huisartsenzorg digitaal ontvangen. Dat…
Proef ‘patiëntenruil’ Drechtsteden: patiënten nemen niet graag afscheid van hun huisarts
29 okt om 12:15 uur4 minEen proef met patiëntenruil tussen huisartsen in de regio Drechtsteden heeft minder mensen…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…
‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’
20 aug om 12:15 uur3 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Hikos helpt patiënten door de ‘medische doolhof’: Een extra paar ogen op afstand
30 jun om 12:30 uur5 minBij het online platform Hikos kunnen patiënten via beeldbellen overleggen met een specialist…

Reactie toevoegen