Zorglogistiek faciliteert zorg aan huis

woensdag 17 november 2021
timer 4 min

Foto: Zorglogistiek faciliteert zorg aan huis

In het traditionele model van de gezondheidszorg stond de zorginstelling centraal. De patiënt ging voor iedere zorgvraag naar de huisarts of het ziekenhuis en haalde zijn medicijnen op bij een apotheek. Dit beeld is aan het verschuiven, steeds meer zorginstellingen organiseren de zorg rondom de patiënt. Twee trends liggen hieraan ten grondslag.

Patiënten gaan voor zorg lang niet altijd meer naar de huisarts of specialist. Steeds vaker verlenen zorginstellingen minder complexe zorg ook thuis. Zodat mensen niet meer de deur uit hoeven, minder geconfronteerd worden met wachttijden en de zorgprofessional de capaciteit in medische centra optimaal kan benutten. Dit biedt gemak voor de patiënt en kan ook het herstel bevorderen.

Zorg op afstand

Nieuwe technologie en gespecialiseerde dienstverlening maken het makkelijker om zorg op afstand te leveren. Voor deze zorgverlening is het nodig de juiste hulpmiddelen en medicatie thuis te bezorgen. Hiervoor zijn ook extra services rondom de bezorging nodig. Producten moeten op de juiste plek worden gezet binnen het huis of indien gewenst zelfs worden geïnstalleerd. Met extra zorg voor een doelgroep waarvoor dit soms noodzakelijk is, of die het gemak hiervan extra kan waarderen.

Deze ontwikkeling wordt niet alleen door technologie gedreven, maar ook door een andere behoefte bij patiënten. Zij zijn als consument van andere producten steeds meer gewend online te kunnen bestellen en thuis te laten bezorgen. Daarmee ontstaan andere verwachtingen van de mogelijkheden van thuisbezorging in het zorgdomein. En bij het online bestellen van medicijnen of medische hulpmiddelen verwachten zij minimaal hetzelfde gemak rondom bezorging als bij andere producten.

Regie bij de patiënt

Door verschillende bezorgnetwerken in te zetten, kunnen OTC-medicatie, medische hulpmiddelen en gekoelde medicatie efficiënt, op het juiste moment én onder de juiste condities bij de patiënt thuisbezorgd worden. Om patiënten de gewenste regie te geven, is het noodzakelijk dat zij keuze, inzicht en controle ervaren bij de gekozen bezorgoplossingen. PostNL biedt die regie-mogelijkheid bij gekoelde medicatie door de bestellingen in een 2-uurs-tijdvak af te leveren, in de benodigde koeling. Hierbij hebben de verzender en ontvanger de keuze in welk tijdvak dit plaatsvindt. Zo weet de zorgprofessional wanneer de zorg aan huis, na de bezorging, kan plaatsvinden. Daarnaast is er inzicht in de zending via track & trace, zodat de apotheker en patiënt regie houden over het hele proces.

Healthpack via brievenbus en als pakket

Een andere mogelijkheid om (kosten)efficiënt ongekoelde medicatie bij patiënten thuis te laten bezorgen, is via de brievenbus. Daarvoor hebben wij de healthpack ontwikkeld: een speciale, beveiligde verpakking waarmee apotheken gemakkelijk medicatie bij de patiënt kunnen laten thuisbezorgen via de brievenbus. Past de zending onverhoopt niet door de brievenbus, dan wordt deze met hetzelfde gemak als pakket bezorgd. Met track & trace kunnen zowel de apotheker als patiënt zien wat de status van de levering is.

Daarnaast bieden we de mogelijkheid IT-systemen van de apotheek te koppelen met ons systeem. Door medicatie en andere medische zendingen thuis te laten bezorgen, ervaart de patiënt meer regie en kan de zorgprofessional zich op de daadwerkelijke zorg voor de patiënt richten.

Meer weten? Lees het zorglogistiekmagazine van PostNL, hierin vind je cases van andere oplossingen voor apotheken en zorginstellingen. Of neem direct contact op met Julie Wolsak.

Download hieronder de Whitepaper: Zicht op zorglogistiek

Meer artikelen met dit thema

Abeba Mulugheta (Foto: AlloMedics)
person_outlineBlog

Intervisie voor zorgondernemers: ‘Aandacht voor persoonlijke groei is katalysator voor succes’

19 jan om 12:26 uurtimer4 min
Abeba Mulugheta, oprichtster van AlloMedics, pleit voor intervisie voor initiatiefnemers van startups in de zorg…
Lees verder »
Het team van huisartsenpraktijk dr. Kees Vos in Spijkenisse
mic_external_onInterview

Praktijkmanager Ingrid Jaape over Uw Zorg Online: ‘Werkdruk beperk je door maximale inzet op digitalisering’

24 dec 2021 timer5 min
De huisartsenpraktijk van dr. Kees Vos in Spijkenisse werkt al zeven jaar met het patiëntenportaal Uw Zorg Online…
Lees verder »
flash_onNieuws

Samenwerken: voorwaarde voor succes fysiotherapie in veranderende zorgmarkt

15 dec 2021 timer5 min
Rutger IJntema, directeur-bestuurder bij het Innovatie Platform Fysiotherapie, gaat in twee artikelen in op…
Lees verder »

Dental Expo wil met vakbeurs totale branche vooruithelpen - op 17, 18 en 19 maart in de RAI

8 dec 2021 timer5 min
In maart staat de tiende editie gepland van Dental Expo: de vakbeurs voor de totale dentale branche. De kans om…
Lees verder »

Nieuw patiëntenportaal van Oase: Optimalisering van praktijkprocessen en betere communicatie met de patiënt

8 dec 2021 timer3 min
Oase Dental is totaalsoftware voor de mondzorg waarmee de praktijkhouder greep houdt op alle informatiestromen in…
Lees verder »

Tolk2Me: medisch studenten tackelen taal- en cultuurbarrières in de spreekkamer

7 dec 2021 timer4 min
Een taalbarrière zorgt er in de spreekkamer soms voor dat het voeren van een huisartsenconsult lastig is. Een…
Lees verder »

Dentalcloud biedt maximale grip op inkoop: ‘Essentiële tool om je inkoopproces te optimaliseren’

1 dec 2021 timer4 min
Dentalcloud is de software voor de tandartspraktijk waarbij de praktijk met één systeem alles kan bestellen bij…
Lees verder »
Abeba Mulugheta (AlloMedics)
mic_external_onInterview

Abeba Mulugheta (AlloMedics): ‘Wij ondersteunen huisartsen en patiënten door gesprekken in de eigen taal te regelen’

25 nov 2021 timer5 min
In de spreekkamer kunnen lastige situaties ontstaan als een huisarts de patiënt niet begrijpt vanwege taal- of…
Lees verder »