Blog: Help! Een griepgolf
We hebben het gered. Door een paar extra tandjes bij te zetten, elkaar zo goed mogelijk te helpen en een positieve instelling. Maar dat het gelukt is, danken we ook aan een aantal inspanningen die we juist verrichten in de perioden dat we allemaal gezond zijn.
Je kunt het dak namelijk het beste repareren als de zon schijnt. Oftewel, juist in perioden dat iedereen gezond is kun je je als praktijk voorbereiden op een griepgolf die ongetwijfeld weer een keer komt. De beste aanpak is voor elke praktijk weer anders. Ter inspiratie schets ik wat hierin voor onze praktijk de leidraad is.
Taken overnemen
We leiden onze medewerkers zo breed mogelijk op zodat ze, als het nodig is, ook elders bij kunnen springen. Zo weten al onze medewerkers de weg achter de balie. Iedereen weet hoe je een afspraak in moet plannen, hoe de software werkt en wat er van je verwacht wordt wanneer je de telefoon aanneemt. Zo kun je elkaar makkelijker helpen op het moment dat er personeelsleden wegvallen. Ook op andere plekken in de praktijk proberen we zoveel mogelijk van elkaar te leren zodat we bij kunnen springen als dat nodig is.
Collega praktijk
We onderhouden ons netwerk met collega praktijken. Wanneer een collega praktijk omhoog zit, willen wij best eens bijspringen. En wat je zelf geeft, krijg je vaak op een goed moment terug.
Op het moment dat een griepgolf je overvalt, geldt vervolgens maar een ding: alle zeilen bijzetten en samen de schouders eronder om de planning van die dag te halen. Ebt de griepgolf vervolgens weg, dan spreek ik waardering uit voor de inzet die iedereen getoond heeft. Want niets is motiverender dan een compliment. Dat zie je bij een volgende griepgolf dubbel en dwars terug.
Doris Post
Praktijkmanager Kliniek Tandheelkunde Sneek

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Erik van Dam (VvAA) over nieuwe zzp-wetten: ‘De wetsvoorstellen gaan alweer op de lange baan’
16 jun om 16:30 uur 5 minDe val van het kabinet-Schoof begin juni maakt de inwerkingtreding van nieuwe zzp-wetgeving…
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is en maak jezelf onmisbaar’
13 jun om 11:21 uur 6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur 5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur 5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…
Victor Mion, keynote bij de PM Dag: ‘Iedereen kan leren coachen’
14 mei om 10:00 uur 5 minDe moderne praktijkmanager loopt het risico zichzelf in de weg te zitten, stelt Victor Mion.…
Actueel-lunchwebinar met Hanin Saad en Eva Izeboud: ‘Van werkdruk naar werkgeluk’
12 mei om 14:00 uur 5 minHoe houd je je team gemotiveerd, voorkom je uitval en zorg je voor rust en structuur in de hectiek van alledag…
Lunchwebinar ‘Actueel’: Praktische handvatten voor werkgeluk en verzuimpreventie
29 apr om 09:30 uur 3 minDe nieuwe editie van het lunchwebinar Actueel, speciaal voor praktijkhouders én praktijkmanagers, vindt plaats…
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van het Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Reactie toevoegen