Blog: Samenwerking tussen zorgverleners voordelig én noodzakelijk
Even de cijfers op een rij: Het aantal solo tandartspraktijken (één tandartseigenaar) ten opzichte van het totaal aantal tandartspraktijken in Nederland is de afgelopen decennia gedaald naar 58%. Ongeveer 40% van de tandartsen gaat binnen nu en 10 jaar met pensioen. Deze groep bestaat voor een groot deel uit solo tandartsen. Zelden wordt er nog een nieuwe solo tandartspraktijk opgestart. Het aandeel praktijken dat volgens het ‘meerstoelen concept’ werkt, 27% (waarin assistentes delen van de behandeling op zich nemen), is juist groeiende.
Wat betekent dit in de praktijk?
Vooralsnog zijn er ondanks adviezen van het capaciteitsorgaan geen extra opleidingsplaatsen aangekondigd door de Nederlandse overheid en/of de universiteiten. Omdat er wel aan de vraag naar mondzorg voldaan dient te worden, stromen er hierdoor jaarlijks minder in Nederland afgestudeerde tandartsen dan in het buitenland afgestudeerde tandartsen de Nederlandse mondzorgmarkt op. Maar zelfs samen opgeteld zijn dit er onvoldoende om aan de vraag te voldoen. Daarom worden (delen van) behandelingen uitgevoerd door andere mondzorgverleners zoals assistentes en mondhygiënistes.
Weet de patiënt dit?
De meeste patiënten verwachten echter nog altijd een vaste tandarts die goed Nederlands spreekt. Vaak houdt dit in lange tijd dezelfde tandarts, die het liefst zelf alle behandelingen uitvoert. Aan deze verwachting kunnen we als sector niet meer voldoen. Een verwachting die er nog is omdat we in de mondzorg onvoldoende transparant zijn over wat patiënten werkelijk mogen verwachten.
Wat zijn de voordelen van samenwerking?
Maar is het niet zo dat we zelf de voordelen van samenwerking nog onvoldoende erkennen en benutten? Want waarom volgen we in de mondzorg niet meer de trend die we zien in andere delen van de zorg? Hier wordt immers steeds vaker door verschillende disciplines vanuit een bepaald ziektebeeld of een bepaalde zorgvraag samengewerkt om de zorgvraag zo goed mogelijk te beantwoorden en/of het ziektebeeld op te lossen. Alleen als we ervoor zorgen dat zowel patiënten als (mond)zorgverleners weten wat de voordelen en noodzaak zijn van samenwerking, kunnen we naar mijn inzien de toenemende vraag naar mondzorg aan.
Jasper ter Bogt | Manager Mondzorg

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
KennisConnect coacht teams en leiders in de zorg: ‘Alles draait bij ons om werkgeluk’
17 dec om 11:30 uur5 minWebinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 09:00 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
27 nov om 12:30 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
Erik van Dam (VvAA): ‘Zzp-wet opnieuw op de lange baan, maar fiscus handhaaft wel’
17 nov om 14:15 uur4 minDe ontwikkeling van de nieuwe zzp-wet lijkt opnieuw te stagneren. Het demissionaire kabinet…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
11 nov om 17:00 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is in tien jaar met bijna vijftien procent…
Belastingdienst toetst op schijnzelfstandigheid: details vaak doorslaggevend
5 nov om 15:30 uur4 minOm meer duidelijkheid over de inzet van zzp’ers in de zorg te krijgen, legde de KNMT, samen…
Praten over vermoeidheid is 'taboe in de mondzorg'
22 sep om 09:30 uur3 minVeel mondzorgprofessionals ervaren dagelijks de keerzijde van hun vak: vermoeidheid,…
Bob van Ravensberg (Fysiovakbond FDV): ‘Elke dag stoppen tien fysiotherapeuten, maar de politiek grijpt niet in’
3 jul om 12:30 uur6 minFysiotherapeuten verlaten in groten getale het vak vanwege lage tarieven en een te hoge…

Reactie toevoegen