Blog: Wat wil je zijn, hoe en voor wie
De missie is zowel richtinggevend voor de hele organisatie, als het startpunt voor het opstellen en uitwerken van de strategie. Binnen het vakgebied Marketing wordt hiervoor het model van Derek Abell (‘ Defining the business’, 1980 ) gebruikt. Keuzes op deze drie assen levert iedereen die bij de organisatie betrokken is de ‘Strategische Ruimte’ waarbinnen alle strategische beslissingen genomen kunnen worden.
Afnemersbehoeften
Het Extended Gap model wees er al op dat de verwachtingen van een patiënt via een andere weg tot stand komen dan de behandeling die wordt aangeboden. Patiënten komen met simpele, maar ook met complexe problemen en zoeken hiervoor een oplossing. Maar de zorg, ook de medische zorg, is opgedeeld in professionele deelgebiedjes waar vaak een meer holistische benadering beter zou aansluiten op wat patiënten écht willen. Natuurlijk is dit vanuit welke discipline ook niet zo gemakkelijk te realiseren. Maar het zou patiënten al geweldig helpen als de hele benadering vanuit de eerstelijnszorg minder op de specifieke professionele mogelijkheden van huisarts, fysiotherapeut, tandarts of apotheker gebaseerd zou zijn, en meer op het door de patiënt ervaren probleem.
Afnemersgroepen
Natuurlijk kun je in de eerstelijnsgezondheidszorg niet gaan segmenteren op soorten patiënten. Maar je kunt die patiënten wel intern (her)indelen op wat hun probleem en achtergrond is, medisch én sociaal. Zodat die patiënt noch blijft ‘hangen’ bij de professional met wie deze toevallig het eerst in aanraking kwam, noch ‘at random’ wordt toegewezen aan een toevallig beschikbare behandelaar. Goed toegepast levert dat elke patiënt een veilige omgeving waarbinnen behandelingen plaatsvinden.
Technologieën
Voor een kleine, zelfstandige huisartspraktijk waren de mogelijkheden om patiënten te behandelen beperkt, waardoor er al snel moest worden doorverwezen. Zo stelde niet de lokale eerstelijnsprofessional, maar het ziekenhuis de diagnose en bepaalde in feite de behandeling. Nu, vooral uit oogpunt van kostenbeheersing, de eerste lijn weer meer wordt ingeschakeld, en er intussen allerlei subspecialisaties hun intrede deden (diabetes, obesitas, geriatrie, etc.) verschuift de technologie van eerstelijns naar ‘eerstelijns plus’. Uiteindelijk kan later nogmaals zo’n technologische sprong worden gemaakt, in samenwerking met andere disciplines.
Het blijft ‘mensenwerk’
De medische wereld verandert, maar het gevaar is dat hierbij méér wordt gekeken naar wat de beroepsbeoefenaren willen, of wat technologisch kan (robotarts, elektronische helpdesk), dan naar het probleemveld dat de patiënt daarbij zelf centraal staat. Het ligt voor de hand dat zoiets in multidisciplinaire ‘gezondheidscentra’ gemakkelijker realiseerbaar is, maar ook daar vergt die vrijwillige onderlinge samenwerking een grote aanpassing van wat nu nog vooral zelfstandige beroepsbeoefenaren zijn.
R.H. Koornstra MSc
Voor vragen: reinderkoornstra@gmail.com

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
KennisConnect coacht teams en leiders in de zorg: ‘Alles draait bij ons om werkgeluk’
11 dec om 11:30 uur5 minWebinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 09:00 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
27 nov om 12:30 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
TopMondzorg neemt Fresh over en groeit naar 169 praktijken
19 nov om 13:00 uur4 minMondzorgketen TopMondzorg neemt collega-organisatie Fresh over. Alle onderdelen van Fresh –…
Erik van Dam (VvAA): ‘Zzp-wet opnieuw op de lange baan, maar fiscus handhaaft wel’
17 nov om 14:15 uur4 minDe ontwikkeling van de nieuwe zzp-wet lijkt opnieuw te stagneren. Het demissionaire kabinet…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
11 nov om 17:00 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is in tien jaar met bijna vijftien procent…
Belastingdienst toetst op schijnzelfstandigheid: details vaak doorslaggevend
5 nov om 15:30 uur4 minOm meer duidelijkheid over de inzet van zzp’ers in de zorg te krijgen, legde de KNMT, samen…
Praten over vermoeidheid is 'taboe in de mondzorg'
22 sep om 09:30 uur3 minVeel mondzorgprofessionals ervaren dagelijks de keerzijde van hun vak: vermoeidheid,…

Reactie toevoegen