Proef met digitale huisartsenpost Nijmegen en Boxmeer succesvol
 
(Foto: Shutterstock)
Een proef met een digitale huisartsenpost die de reguliere spoedzorg aanvult bij NEO Huisartsenzorg is volgens betrokkenen positief uitgepakt. Met de nieuwe digitale service kunnen de ruim 447.000 inwoners van regio Nijmegen en Boxmeer op vrijdagavond, zaterdag en zondag digitaal hun spoedeisende zorgvragen digitaal stellen aan de huisartsenspoedposten van de regio. De patiënten bereiden zelf hun digitale consult voor.
De huisartsen-spoedposten Nijmegen en Boxmeer volgen hiermee het voorbeeld van huisartsenposten in Eemland, Rijnmond, Drenthe. ‘De afgelopen periode hebben we proefgedraaid met de digitale huisartsenpost. Sindsdien zijn bijna 3800 patiënten digitaal geholpen. Patiënten zijn heel tevreden over de bereikbaarheid, vriendelijkheid en doeltreffendheid waarmee ze geholpen zijn. Ook onze zorgprofessionals die chatten zijn positief. Ze vinden het een mooie aanvulling op de zorg die we al leveren en het vermindert de druk op de telefoon’, aldus Eva Ouwendijk, huisarts en medisch adviseur bij huisartsen-spoedposten Nijmegen en Boxmeer.
Veilige zorg op afstand
Doel van de digitale huisartsenpost is de spoedeisende zorg in de weekend- en avonduren op een veilige manier op afstand te blijven garanderen. Via Spreekuur.nl, een initiatief van Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoedvragen; bijvoorbeeld voor wonden, acute oogklachten en ernstige huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage- en anamnesevragen te doorlopen en door een foto toe te voegen. Zorgmedewerkers kunnen vlot het consult digitaal afhandelen. Ook wordt er automatisch een samenvatting (s-regel) voor alle consulten gemaakt, die toegevoegd wordt aan het dossier.
Openingstijden
De digitale huisartsenpost Nijmegen/Boxmeer is op dit moment beschikbaar op vrijdag van 17.15 tot 21.30 uur en in het weekend van 9.45 tot 15.30u. Op de website hapnijmegenboxmeer.nl is de chatfunctie ook direct beschikbaar voor inwoners van de regio. Ouwendijk: ‘Zij vullen een aantal gegevens in, zodat we weten met wie we te maken hebben en wie de eigen huisarts is. En ze geven aan wat hun klacht is. Vervolgens komen ze in een digitale wachtkamer waar een zorgprofessional ze digitaal ophaalt. En dan begint de chat over de zorgvraag.’
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Proef ‘patiëntenruil’ Drechtsteden: patiënten nemen niet graag afscheid van hun huisarts
29 okt om 12:15 uur4 minEen proef met patiëntenruil tussen huisartsen in de regio Drechtsteden heeft minder mensen…
Nivel: ‘Inzet AI onder huisartsenpraktijken nog beperkt’
21 okt om 09:45 uur4 minEen meerderheid van de huisartsenpraktijken in Nederland heeft behoefte aan ondersteuning…
Voortvarend leiding geven – ook als je geen natuurlijke leider bent
15 okt om 11:45 uur4 minEffectief leiderschap in de tandartspraktijk draait minder om charisma of natuurlijk…
LHV, InEen en NVZ: ‘AZWA biedt professionals ruimte en houdt zorg toegankelijk’
9 okt om 15:30 uur5 minBrancheorganisaties LHV, InEen en NVZ omarmen het AZWA. Het akkoord moet de toenemende druk…
Hengelo wil huisartsentekort voorkomen met strategische agenda
29 sep om 14:00 uur6 minIn het Twentse Hengelo dreigt een huisartsentekort dat binnen enkele jaren kan oplopen tot…
Actueel-webinar: ‘RegiozorgNU en Zilveren Kruis werken samen aan duurzame eerste lijn’
16 sep om 12:03 uur5 minIZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Reactie toevoegen