Ruben Hoefnagels (Tandarts Today) over investering Gilde Healthcare: ‘Eerst investeren en dan groeien’

donderdag 6 mei 2021
timer 3 min

Foto: Ruben Hoefnagels (Tandarts Today)

Gilde Healthcare, een gespecialiseerde investeerder in de gezondheidszorg met een vermogen van € 1,4 miljard, neemt een aandeel van zestig procent in tandartsketen Tandarts Today. Bij de organisatie begint Peter Polderdijk als directeur operationele zaken. Oprichter Ruben Hoefnagels blijft als minderheidsaandeelhouder aan als algemeen directeur. ‘Gilde Healthcare is een financiële partner. Met Peter Polderdijk ben ik verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering.’

Tandarts Today is een keten voor mondzorg, die bestaat uit elf praktijken en een tandtechnisch lab. Bij overname van praktijken laat Tandarts Today de identiteit van de praktijken intact, maar verbreedt het zorgaanbod en clustert de inkoop. Aanleiding voor de nauwe samenwerking met Gilde Healthcare is volgens Hoefnagels de ambitie om de mondzorg in regio’s op peil te houden. De praktijken van Tandarts Today zijn vooral in het zuiden en midden van het land te vinden. De keten wil naar zestig vestigingen groeien. 

Gilde Healthcare benadrukt het belang van kwaliteit. 'We gaan niet optimaliseren tot het laatste dubbeltje, maar investeren in kwaliteit. Uiteindelijk gaat het erom de patiënt en schaars personeel tevreden te houden', aldus Hugo de Bruin van Gilde Healthcare in het Financieele Dagblad.

Intern op orde 

‘Onze visie is dat alles intern goed moet lopen om verder te kunnen groeien’, vertelt Hoefnagels. ‘We hebben zoveel nieuwe plannen, maar willen daar ook kritisch op blijven. Nieuwe praktijken moeten wel bij je passen, we willen niet groeien om te groeien. Ook willen we praktijken verbouwen, investeren in nieuwe apparatuur als behandelmicroscopen, ons tandtechnisch lab verder digitaliseren. Dat zijn allemaal zaken waarin willen investeren. Van banken hoef je dat op dit moment niet te verwachten.’ 

Positieve invloed 

Gilde Healthcare is een investeringsmaatschappij gericht op de gezondheidszorg. ‘Ze willen een positieve invloed hebben op de mondzorg’, stelt Hoefnagels. ‘Ze willen waarborgen dat praktijken goed lopen. Daarom stellen we ook een nieuwe directeur aan die de kwaliteit waarborgt. En daarom willen we ook investeren in specifieke apparatuur, het tandtechnisch lab digitaliseren, het aantrekken van een tandheelkundig coach. Het is dus eerst investeren en dan groeien. Dat is de manier waarop we willen ondernemen.’ 

Betere medewerkers 

De activiteiten van investeerders in de mondzorg worden vaak sceptisch bekeken, constateert Hoefnagels. ‘Mensen denken dat investeerders niet investeren, maar juist geld uit praktijken trekken, maar dat is niet zo. Gilde Healthcare investeert juist aan de voorkant om de praktijken te laten groeien. Ze investeren niet om praktijken te verkopen, maar om te investeren in het werkproces, de software, de apparatuur. Als je alles goed voor elkaar hebt, trek je ook betere medewerkers aan en ook meer patiënten. Dan komen ook de juiste praktijken naar je toe om over te nemen.’ 

Moderne werkgever 

De komende periode richt Tandarts Today zich dan ook eerst op investeren in de bestaande praktijken, schetst Hoefnagels. ‘Op de langere termijn blijven we ons richten op modern werkgeverschap en het lokale karakter van de praktijken. Elke praktijk moet zijn eigen identiteit houden. Wij willen, anders dan meeste ketens, juist ook de dorpen koesteren. Je ziet dat daar ook praktijken worden gesloten, maar wij willen die opvolging borgen.’ 

Links: 

Meer artikelen met dit thema

Rinus van Bergeijk: ‘Strategie kan helpen bij verbeteren van ondernemersvaardigheden'

7 mei om 15:11 uurtimer5 min
Hoe bepaal je de strategie van een eerstelijnspraktijk? En hoe geef je die vorm? Deze vragen komen aan bod in de…
Lees verder »

Flexdokters Assen-West: Nieuwe dorpsdokter met alle digitale hulpmiddelen

23 apr om 13:01 uurtimer4 min
Huisarts Freek Fickweiler voert sinds begin maart de nieuwe Huisartsenpraktijk Assen-West, in de wijk Kloosterveen…
Lees verder »

Johnson Marketing: ‘Online marketing helpt bij ondernemen in een veranderende eerste lijn’

22 apr om 16:01 uurtimer5 min
Anne Jans, directeur van Johnson Marketing, schetst hoe hij specifieke vraagstukken in de eerste lijn zou willen…
Lees verder »

Praktijkmanager Mascha van Wermeskerken over strategie: ‘Hang een thermometer in je praktijk’

19 apr om 13:21 uur
Mascha van Wermeskerken begeleidt tandartspraktijken bij het bedenken en uitvoeren van hun strategie. Ze geeft…
Lees verder »

Praktijkmanager Bas Jongen over marketing en sociale media: ‘We willen ons merk steeds terug laten komen’

12 apr om 18:13 uurtimer5 min
Tandartspraktijk Dentteam in Brunssum ontwikkelde een praktische marketingaanpak via onder meer sociale media,…
Lees verder »

Van zorgontwikkeling naar marketingkans

1 apr om 14:54 uur
Corona heeft de wereld op zijn kop gezet. Veel van wat beschouwd werd als normaal, is nu ineens bijzonder geworden…
Lees verder »

Zorgpromotor en De Lieve Tandarts gaan samenwerken

25 feb om 10:08 uur
Kirsten Baane van Zorgpromotor en Jan Henk Nawijn van het online platform en keurmerk De Lieve Tandarts gaan…
Lees verder »

Nivel: ‘Nederlanders hebben meer vertrouwen in zorgverleners’

4 feb om 12:04 uur
Het vertrouwen van mensen in de medische beroepsgroepen en zorginstellingen in 2020 is groter dan in 2018. Mensen…
Lees verder »