Samenwerken: voorwaarde voor succes fysiotherapie in veranderende zorgmarkt

woensdag 15 december 2021
timer 5 min

(Foto: Shutterstock)

Rutger IJntema, directeur-bestuurder bij het Innovatie Platform Fysiotherapie, gaat in twee artikelen in op samenwerken en innoveren in de fysiotherapie. Samenwerking tussen fysiotherapie-organisaties en andere zorgaanbieders wordt vaak genoemd als voorwaarde voor succes. In deel 1: hoe managet een praktijk succesvolle samenwerking in een veranderende gezondheidszorgmarkt?

De Nederlandse gezondheidszorgmarkt kenmerkt zich door competitie die wordt gemanaged door de overheid. Concurrentie vindt plaats tussen zorgverleners op basis van spelregels die door de overheid zijn bepaald. Deze vorm van competitie is actueel sinds de invoering van de Nederlandse Zorgverzekeringswet en de Wet Marktordening Gezondheidszorg in 2006. Met deze wetten werden ‘businessprincipes’ geïntroduceerd.

Managen in de gezondheidzorgmarkt

De spelregels van gemanagede competitie stimuleren het systematisch verbeteren van kwaliteit, kostenreductie, kosteneffectiviteit en patiënttevredenheid. Een fysiotherapiepraktijk wordt beloond met meer patiënten en inkomsten wanneer zij zich aan deze spelregels houdt. Een contract met een zorgverzekeraar is onderdeel van deze gemanagede competitie. In een contract staan voorwaarden zoals efficiency, behandelgemiddelden voor bepaalde patiënten populaties, kwaliteitsmanagementrapportage, audits en het rapporteren van patient related outcomes (PROM en PREM).

Managen van de fysiotherapie-organisatie

De fysiotherapiebranche telt Nederland in zo’n 8000 fysiotherapie-organisaties. Dit zijn bedrijfskundig gezien kleine organisaties. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat verreweg de meeste eerstelijnspraktijken minder dan 6 medewerkers hebben. Dit betekent dat een zij met beperkte middelen heel efficiënt moet werken. De praktijk moet zorgen dat zij de vakinhoud op orde heeft, tevreden patiënten aflevert en financieel gezond blijft. Het is maar de vraag of praktijken de spelregels voor ‘gemanagede competitie’ aankunnen, terwijl van hen wordt gevraagd om continu waarde te bieden door middel van samenwerken en het leveren van de ‘Juiste Zorg op de Juiste Plek’.

Juiste zorg op de juiste plek

Dit betekent dat zorg patiëntgericht is zodat men de patiënt context specifiek helpt. Hoe pakt een fysiotherapiepraktijk dit aan? Om de zorg te bieden voor patiënten moeten organisaties reageren op veranderingen. Dit betekent bijvoorbeeld het regelmatig vernieuwen van externe samenwerkingspartners en interne partners zoals fysiotherapeuten en administratief personeel. Is nog efficiënter werken een oplossing? Of is innovatie een antwoord?

Meer efficiency of innovatie?

In de gezondheidszorg zijn twee termen veelvuldig in gebruik: efficiency en innovatie. Efficiency is hetzelfde doen als een collega-fysiotherapiepraktijk maar dan handiger. Een praktijk bespaart hierdoor kosten en wordt door de zorgverzekeraar extra beloond. Ondanks deze voordelen is het aannemelijk dat concurreren op efficiency steeds moeilijker wordt voor praktijken. Veel fysiotherapie-organisaties zijn van nature al efficiënt. Daardoor is er mogelijk niet veel meer efficiëntie voordeel te behalen. Bovendien heeft langdurige en gemanagede competitie geleid tot flink toegenomen efficiency. Wanneer efficiency al ver is doorgevoerd, rijst de vraag hoe dichtbij praktijken zich bij deze efficiency bodem bevinden.

Cijfers van het CBS geven aan dat fysiotherapie-organisaties de laatste jaren steeds meer omzet zijn gaan draaien, zonder dat hier een grotere winst tegenover staat. En dat draagt niet bij aan ruimte voor innovatie en patiënttevredenheid. Het alleen nog kunnen aanbieden van een standaard aanbod ligt op de loer en kan ervoor zorgen dat de ‘Juiste Zorg op de Juiste Plek’ niet goed tot stand komt. Zou het kunnen dat fysio-organisaties elkaar via efficiency naar beneden concurreren? In plaats van omhoog innoveren?

Concurreren op innovatie is een weg die veel organisaties nog niet hebben bewandeld, terwijl de gezondheidszorg wel hard op zoek is naar innovatie. Innoveren is niet hetzelfde doen als een collega-praktijk. Innoveren betekent juist verrassende en originele waarde toevoegende oplossingen bieden, in vergelijking met andere fysiotherapie-organisaties. Een praktijk voegt waarde toe door haar eigen organisatie, diensten, producten en processen te innoveren. Immers, als iedereen aan efficiency doet, waarmee kan een praktijk zich dan nog onderscheiden? Het lijkt er op dat juist vernieuwing, in plaats van efficiency, leidt tot meer succes voor praktijken ongeacht het type contract bij een zorgverzekeraar.

Over Rutger IJntema

Rutger IJntema is directeur-bestuurder bij het Innovatie Platform Fysiotherapie. Ook is hij onderzoeker bij de Hogeschool Utrecht en werkt daarbij samen met Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit Amsterdam. Meer weten de auteur en Innovatie Platform Fysiotherapie? www.innovatieplatformfysiotherapie.nl + QR code https://www.hu.nl/onderzoek/onderzoekers/rutger-ijntema

Meer lezen

 

QR Code IPF

Meer artikelen met dit thema

Rianne Schrijver en Marlies Schippers: ‘Alle elementen samen – vakinhoud, persoonlijke ontwikkeling, leiderschap, teamdynamiek – zorgen ervoor dat je werkgeluk creëert in een organisatie.’ (Foto: KennisConnect)
mic_external_onInterview

KennisConnect coacht teams en leiders in de zorg: ‘Alles draait bij ons om werkgeluk’

11 dec om 11:30 uurtimer5 min
KennisConnect van Rianne Schrijver en Marlies Schippers – beiden apotheker én trainer – is geen gewoon…
Lees verder »

‘Huisarts in Beeld’ bij Hooge Platen in Breskens: ‘Uitkomst in nijpende situaties’

8 dec om 09:45 uurtimer4 min
De huisartsenzorg in Zeeland, en Zeeuws-Vlaanderen in het bijzonder, kampt zoals bekend met een groot tekort aan…
Lees verder »
Jan Kremer over de noodzaak van passende zorg (Foto: Radboudumc)
mic_external_onInterview

Jan Kremer over passende zorg: ‘Als minister van VWS zou ik richting geven, ruimte laten en ondersteunen’

20 nov om 13:00 uurtimer6 min
Prof. dr. Jan Kremer is speciaal gezant Passende Zorg en een groot pleitbezorger van het Integraal Zorgakkoord (…
Lees verder »
79% van mensen met een chronische aandoening en 81% van de ‘algemene bevolking’ zijn bereid de huisartsenzorg volledig of gedeeltelijk digitaal te ontvangen
flash_onNieuws

Nivel: ‘Zorggebruikers staan open voor veel meer digitale huisartsenzorg’

13 nov om 15:45 uurtimer4 min

Veel Nederlanders willen een groter deel van hun huisartsenzorg digitaal ontvangen. Dat…

Lees verder »
Foto: Shutterstock
flash_onNieuws

Proef ‘patiëntenruil’ Drechtsteden: patiënten nemen niet graag afscheid van hun huisarts

29 okt om 12:15 uurtimer4 min

Een proef met patiëntenruil tussen huisartsen in de regio Drechtsteden heeft minder mensen…

Lees verder »

Voortvarend leiding geven – ook als je geen natuurlijke leider bent

15 okt om 11:45 uurtimer4 min

Effectief leiderschap in de tandartspraktijk draait minder om charisma of natuurlijk…

Lees verder »
(Foto: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport)
flash_onNieuws

LHV, InEen en NVZ: ‘AZWA biedt professionals ruimte en houdt zorg toegankelijk’

9 okt om 15:30 uurtimer5 min

Brancheorganisaties LHV, InEen en NVZ omarmen het AZWA. Het akkoord moet de toenemende druk…

Lees verder »
Maarten Jansen, Yvonne van Wijk en Wiyanti Nieuweweme - Foto Martine Sprangers
all_inclusiveAchtergrondartikel

Hengelo wil huisartsentekort voorkomen met strategische agenda

29 sep om 14:00 uurtimer6 min

In het Twentse Hengelo dreigt een huisartsentekort dat binnen enkele jaren kan oplopen tot…

Lees verder »