'Spoedzorg moet beter voor zowel patiënt als arts'
'Patiënten klagen vooral over lange wachttijden bij de HAP en over slechte bejegening.'
Spoedzorg bij huisarts, huisartsenpost (HAP) of spoedeisende hulp van het ziekenhuis (SEH) laat te wensen over, blijkt uit het onderzoek. Patiënten geven de SEH met een 7,7 de hoogste waardering. De huisarts krijgt een 7,6 maar de huisartsenpost slechts een 7,2. “Dat is echt te weinig,” zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. “Onderzoek naar tevredenheid van patiënten wijst uit dat een waardering voor zorg onder de 8 gewoon te laag is.” Vooral de zorg op de huisartsenposten laat te wensen over en is voor verbetering vatbaar. Patiënten klagen vooral over lange wachttijden bij de HAP en over slechte bejegening.
Knelpunten
Voor alle drie de vormen van spoedzorg geldt dat er knelpunten zijn in de wacht- en doorlooptijden, bij gegevensuitwisseling, communicatie tussen zorgverleners, informatie en de aandacht voor de pijn die iemand heeft. Waar mensen ook aankloppen, vrijwel altijd lopen zij tegen vergelijkbare knelpunten aan. Daarom roepen de Patiëntenfederatie huisartsen, huisartsenposten en SEH’s op om te zorgen voor betere gegevensuitwisseling. Het gaat hierbij om medicatie- en overige medische gegevens. Daarbij wil de federatie dat huisartsen, assistenten, triagisten en meldkamers alles in het werk stellen om mensen een zo goed mogelijk advies te verstrekken. Er is op dit punt teveel verschil in behandeling en bejegening, zo blijkt.
Reacties
Huisartsenorganisaties LHV en InEen denken dat de problemen zich vooral voordoen door de hoge werkdruk in de spoedzorg. Zij werken op dit moment hard aan oplossingen voor de werkdruk op de huisartsenpost in belang van zowel de patiënt als de zorgverleners, zo schrijven de organisaties. Dat vergt een combinatie van maatregelen, zowel voor overdag als buiten kantooruren.
Link:
- Lees hier het onderzoek van de Patiëntenfederatie.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Praten over vermoeidheid is 'taboe in de mondzorg'
22 sep om 09:30 uur3 minVeel mondzorgprofessionals ervaren dagelijks de keerzijde van hun vak: vermoeidheid,…
Bob van Ravensberg (Fysiovakbond FDV): ‘Elke dag stoppen tien fysiotherapeuten, maar de politiek grijpt niet in’
3 jul om 12:30 uur6 minFysiotherapeuten verlaten in groten getale het vak vanwege lage tarieven en een te hoge…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
23 jun om 09:00 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
17 jun om 16:00 uur5 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Erik van Dam (VvAA) over nieuwe zzp-wetten: ‘De wetsvoorstellen gaan alweer op de lange baan’
16 jun om 16:30 uur5 minDe val van het kabinet-Schoof begin juni maakt de inwerkingtreding van nieuwe zzp-wetgeving…
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is’
13 jun om 11:30 uur6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…

Reactie toevoegen