Toon meer lef op je werk
De gedachten die zich als echte beren op de weg in jouw hoofd nestelen zijn bijvoorbeeld: 'als ik nee zeg kwets ik de ander', 'het gaat ten koste van een goede werksfeer en relatie met mijn collega’s', 'de verhouding met mijn baas raakt verstoord en het kost me misschien wel mijn carrièrekansen'.
Sandwichformule
Om je te helpen meer lef en daadkracht te tonen, hier drie belangrijke tips om in je werk krachtig én relatiegericht nee te zeggen. Ze zijn makkelijk te onthouden vanwege de sandwichformule ja-nee-ja:
1. Zeg ja tegen alles wat belangrijk voor jou is
Normaliter zeg je nee tegen datgene waar je tegen bent, bijvoorbeeld het gedrag van een collega. Door ja te zeggen belicht je echter datgene waar je vóór bent. Je zegt namelijk ja tegen datgene wat voor jou belangrijk is en wat je dus wilt beschermen en handhaven, en dat zijn meestal uw waarden en principes.
Een voorbeeld ter verduidelijking: jouw collega-leidinggevende Gerard staat weer ‘ns onverwachts aan jouw bureau met een vraag, terwijl je daar zelf nu absoluut geen tijd voor wilt maken gezien jouw eigen werkbelang, namelijk het voorbereiden van functioneringsgesprekken met jouw medewerkers. In plaats van één van de genoemde valkuilen zeg je dan: “Ik vind het belangrijk om deze gesprekken nú goed voor te bereiden omdat ik waarde hecht aan voldoende aandacht voor mijn mensen.”
2. Zeg nee tegen wat je niet wilt en geef daarmee een duidelijke grens aan
Pas nadat je tip 1 hebt toegepast komt het nee om datgene te verduidelijken wat je niet meer wilt in de toekomst. In hetzelfde voorbeeld hierboven zeg je dan: “Beste Gerard, ik wil best even tijd voor je maken, maar niet op de voor mij onverwachte momenten omdat ik dan steeds uit mijn werk word gehaald.”
3. Zeg ja tegen een alternatieve afspraak waar jullie beiden mee uit de voeten kunnen
Hiermee nodig je direct ná tip 2 de ander uit om een akkoord te bereiken dat tegemoet komt aan de behoeften van beiden. In het voorbeeld met Gerard zeg je dus: “Mijn voorstel is dat we een aparte afspraak hiervoor maken zodat ik je vraag kan beantwoorden en nu kan doorgaan met mijn eigen werk.”
Met behulp van deze 3 tips ben je begonnen met de ontwikkeling naar meer eigenwijs leiderschap door in eerste instantie uitdrukking te geven aan je belangen (het eerste ja), het tonen van lef (de nee) en het zorgen voor voldoende draagvlak (het tweede ja).

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Praten over vermoeidheid is 'taboe in de mondzorg'
22 sep om 09:30 uur3 minVeel mondzorgprofessionals ervaren dagelijks de keerzijde van hun vak: vermoeidheid,…
Bob van Ravensberg (Fysiovakbond FDV): ‘Elke dag stoppen tien fysiotherapeuten, maar de politiek grijpt niet in’
3 jul om 12:30 uur6 minFysiotherapeuten verlaten in groten getale het vak vanwege lage tarieven en een te hoge…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
23 jun om 09:00 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
17 jun om 16:00 uur5 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Erik van Dam (VvAA) over nieuwe zzp-wetten: ‘De wetsvoorstellen gaan alweer op de lange baan’
16 jun om 16:30 uur5 minDe val van het kabinet-Schoof begin juni maakt de inwerkingtreding van nieuwe zzp-wetgeving…
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is’
13 jun om 11:30 uur6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…

Reactie toevoegen