Voor- en nadelen van protocollen
Naast wettelijke en professionele normen kan elke praktijk ook eigen normen vast leggen in protocollen.
Voordelen
- Protocollen zijn essentieel in het kwaliteitsbeleid
- Standaardisatie geeft duidelijkheid aan medewerkers en patiënten
- Protocollen vergemakkelijken het inwerken van nieuw personeel
- Protocollen kunnen de efficiëntie, met name van complexe behandelingen, verhogen
- De evaluatie van de zorg is makkelijker bij een duidelijke norm
- Continue verbetering is makkelijker vanuit een eerder vastgelegde norm
- Protocollen vergemakkelijken het leiding geven
- Gestandaardiseerde procedures en processen geven veel (cijfermatige en overige) input die het praktijkmanagement kan gebruiken om praktijkdoelen te bereiken.
Nadelen
- Ten aanzien van vorm van de protocollen is er in de wet niets geregeld.
- Wel is er een relatie met bijvoorbeeld de Kwaliteitswet Zorginstellingen (KWZ), die als hoofdkenmerk heeft dat verantwoorde zorg wordt geboden en dat zorginstellingen de eigen kwaliteit bewaken, beheersen en verbeteren.
- Protocollen alleen garanderen geen kwaliteit maar geven alleen aan dat het proces volgens de regels is gevolgd
- Protocollen zijn een middel en geen doel op zichzelf
- Bij het vastleggen van processen en procedures is de medewerking van het gehele team gewenst.
- Zonder draagvlak van het team zijn protocollen waardeloos
- Werkinstructies voor specifieke handelingen zijn voor individuele teamleden vaak praktischer dan procesbeschrijvingen
- Protocollen en werkinstructies moeten continue onderhouden worden zodat ze de actuele werkwijze beschrijven
Training
Heb je ook weleens het idee dat je de enige bent die protocollen belangrijk vindt? Een mondzorgpraktijk werkt volgens een groot aantal regels en richtlijnen die moeten worden vastgelegd in protocollen. Het is erg belangrijk dat de protocollen kloppen en iedereen op de hoogte is. Niet alleen om goede en veilige zorg te leveren, maar ook omdat de IGZ daar bij een bezoek op controleert.
Zijn de protocollen in jouw praktijk op orde? Lukt het je jouw collega’s te overtuigen van het belang ervan? En zijn ze allemaal op de hoogte? Zijn jullie klaar voor een inspectiebezoek? Met de handvatten van de training Protocollen op orde, klaar voor inspectiebezoek van donderdag 16 november, kun je in je praktijk aan de slag zodat je op al deze vragen volmondig ‘ja’ kunt antwoorden.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Praten over vermoeidheid is 'taboe in de mondzorg'
22 sep om 09:30 uur3 minVeel mondzorgprofessionals ervaren dagelijks de keerzijde van hun vak: vermoeidheid,…
Bob van Ravensberg (Fysiovakbond FDV): ‘Elke dag stoppen tien fysiotherapeuten, maar de politiek grijpt niet in’
3 jul om 12:30 uur6 minFysiotherapeuten verlaten in groten getale het vak vanwege lage tarieven en een te hoge…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
23 jun om 09:00 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
17 jun om 16:00 uur5 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Erik van Dam (VvAA) over nieuwe zzp-wetten: ‘De wetsvoorstellen gaan alweer op de lange baan’
16 jun om 16:30 uur5 minDe val van het kabinet-Schoof begin juni maakt de inwerkingtreding van nieuwe zzp-wetgeving…
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is’
13 jun om 11:30 uur6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…

Het gaat aan het individu voorbij en er is ook een grijs gebied waar de gezondheidszorg ook voor zou moeten zijn en dan wijken ze weer af van het protocol en dan nemen ze hun niet aan omdat de veiligheid en kwaliteit gewaarborgd moet blijven en het is overzichtelijker.
Ingediend door T. Huisman (niet geregistreerde gebruiker) op wo, 13/07/2022 - 18:06
Reactie toevoegen