Apothekers dringen gebruik dure geneesmiddelen drastisch terug
In de maatschap Apothekers van Salland hadden anderhalf jaar geleden 327 patiënten medische noodzaak, vertelt Andrea Borst-Nooij, beherend apotheker in Apotheek Luttenberg aan het Pharmaceutisch Weekblad. “We vonden dit aantal te hoog en besloten het samen met de huisartsen te gaan aanpakken.”
'Medische noodzaak' houdt in dat zorgverzekeraars alleen nog het preferente preparaat van een generiek middel vergoedt. Zodra een patiënt een spéciaité (gepatenteerd geneesmiddel) wil of voorgeschreven krijgt, dan wordt deze niet vergoed tenzij de huisarts aangeeft dat er sprake is van medische noodzaak.
Vragenlijst
Borst-Nooij stuurde een brief met vragenlijst naar de patiënten met medische noodzaak, waarin hen onder meer werd gevraagd waarom ze een spécialité gebruiken, welke klachten ze hadden door het gebruik van generieken en hoeveel generieken ze hadden geprobeerd. Sommige patiënten stormden een paar dagen later de apotheek binnen, vertelt Borst-Nooij aan PW, kwaad of bang om over te stappen op een generiek. “Maar na de eerste emoties volgde een goed gesprek over de noodzaak van bezuinigingen op dure geneesmiddelen.”
Alle patiënten met medische noodzaak moesten minimaal drie generieken proberen, gedurende twee weken per variant. Om patiënten goed te kunnen voorlichten, had Borst-Nooij een overzicht gemaakt van de hulpstoffen in merkgeneesmiddelen en generieken. Hiermee kon ze onderbouwen dat sommige generieken minder hulpstoffen bevatten dan – of zelfs identiek waren aan – het spécialité. Als een patiënt niet goed reageerde op een generiek, gaven de apothekers een generiek met een heel andere samenstelling. Zestig patiënten kregen een intensieve begeleiding en werden door de apothekers regelmatig gebeld.
Resultaat
Begin dit jaar hadden nog slechts 21 patiënten medische noodzaak, volgens de voorwaarden van het lokale farmacotherapieoverleg: een afname van 94%. Na de evaluatie is met de huisartsen afgesproken dat de apothekers bij elke generieke introductie patiënten de brief met vragenlijst sturen. Daarnaast wordt ook het begeleidingstraject aangeboden.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Calculus: eerste aanspreekpunt voor bedrijfsvoering in de huisartsenpraktijk
16 dec om 16:15 uur5 minWaar kun je dit jaar nog actie op ondernemen? Vijf fiscale tips voor praktijkhouders
10 dec om 13:30 uur5 minNZa neemt uitspraak bestuursrechter serieus en start overleg over tarieven
25 nov om 16:00 uur4 minDe Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zegt de recente uitspraak van het College van Beroep voor…
Jaarverantwoording: bij capaciteitsproblemen accountant uitstel mogelijk tot 1 oktober 2026
20 nov om 10:30 uur4 minDe Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) breidt de beleidsregel 'Uitstel jaarverantwoording' uit…
Bevlogen Tandartsen: ‘Een one size fits all-cao is niet passend voor de sector’
18 nov om 12:00 uur4 minDe tandartsen Jan Willem Vaartjes, Amée Swart en Geert Landman hebben in augustus de…
Erik van Dam (VvAA): ‘Zzp-wet opnieuw op de lange baan, maar fiscus handhaaft wel’
17 nov om 14:15 uur4 minDe ontwikkeling van de nieuwe zzp-wet lijkt opnieuw te stagneren. Het demissionaire kabinet…
KNMT: 'Tijd niet rijp voor onderhandelingen over cao'
5 nov om 12:30 uur2 minDe ledenraad van de KNMT heeft het bestuur gevraagd duidelijkheid te bieden over de cao. Op…
Kleinbedrijf Index Logopedie: 'Nieuwe bedrijfsmodellen en bekostiging nodig'
8 okt om 14:30 uur5 minUit de vierde editie van de Kleinbedrijf Index Logopedie blijkt dat veel logopediepraktijken…

Reactie toevoegen