Bijna 5500 meldingen van datalek in 2016
Van de 5500 zijn de meeste meldingen afkomstig uit de sectoren gezondheid & welzijn (o.a. zorgverzekeraars, ziekenhuizen), financiële dienstverlening (o.a. banken, verzekeraars) en openbaar bestuur (o.a. gemeenten). Een organisatie die een incident niet binnen 72 uur meldt, kan sinds vorig jaar een boete krijgen tot 820.000 euro of tien procent van de jaaromzet. Er is bijvoorbeeld sprake van een datalek als hackers toegang hebben gekregen tot data. Maar ook een verloren usb-stick of openbare e-mail waarvan de e-mailadressen voor iedereen zichtbaar zijn is een datalek. De AP is inmiddels met tientallen onderzoeken bezig naar aanleiding van deze datalekmeldingen. Gezien de gevoeligheid van patiëntgegevens krijgt de medische sector extra aandacht.
De AP heeft ruim 4.000 binnengekomen meldingen nader bekeken en soms aanvullende vragen gesteld. Ruim 100 organisaties kregen naar aanleiding hiervan een waarschuwing van de AP. In enkele andere tientallen gevallen doet de AP een diepgaander onderzoek. Deze onderzoeken lopen nog.
Klik hier om meer informatie rondom de meldplicht datalekken.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur 4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur 3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur 5 minCobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur 5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur 5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…
‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’
20 aug om 12:15 uur 3 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur 3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Hikos helpt patiënten door de ‘medische doolhof’: Een extra paar ogen op afstand
30 jun om 12:30 uur 5 minBij het online platform Hikos kunnen patiënten via beeldbellen overleggen met een specialist…
Reactie toevoegen