Geschilleninstantie Mondzorg kreeg 56 geschillen voorgelegd
Vorig jaar werden meer geschillen ingediend dan het jaar daarvoor: 56 geschillen in 2018 tegenover 31 in 2017. Er werden 42 van de 56 geschillen doorgezet en ter zitting behandeld. Uiteindelijk leidde dit tot 31 uitspraken: 12 gegrond, 12 ongegrond, 6 gedeeltelijk gegrond en één klacht was niet ontvankelijk.
Tandheelkundige behandeling
Bijna alle klachten betroffen de tandheelkundige behandeling. Daarnaast ging één klacht over de declaratie van de behandeling en één over onjuiste informatie. Bij enkele klachten speelde bejegening een rol, maar bleek dit niet de hoofdreden van de klacht.
64.000 euro schadevergoeding
Voor de klachten eisten 29 van de 31 klagers een schadevergoeding en kregen 8 dit ook daadwerkelijk toegewezen met een totaalbedrag van 64.191 euro. Bij 17 geschillen moest de behandelaar de kosten, die betaald worden aan de rechtbank aan de start van de procedure, vergoeden aan de klager.
Patiënten vinden weg naar SGIM
Klachten gaan eerst langs een klachtenfunctionaris, die de betrokken partijen aan de hand van een gesprek tot elkaar probeert te brengen. Wanneer dat gesprek niet helpt, keert de klager zich tot de SGIM. Patiënten gebruiken de SGIM om geschillen met hun mondzorgaanbieder voor te leggen aan een onafhankelijke en deskundige geschilleninstantie. Uit het jaarverslag blijkt dat patiënten inmiddels hun weg vinden naar de instantie.
Het is de verwachting dat in 2019 het aantal aan de Geschilleninstantie Mondzorg voorgelegde geschillen in lijn zal zijn met 2018.
Bron: Stichting Geschilleninstantie Mondzorg (SGIM), jaarverslag 2018

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Afvaren op een ijsberg aan wet- en regelgeving
16 okt om 16:00 uur5 minWe staan aan de vooravond van een onomkeerbare verschraling van de zorg, voorspelt Alexander Tolmeijer,…
Prinsjesdag-webinar: ‘De arbeidsrelatie met zelfstandigen blijft een speerpunt’
2 okt om 13:00 uur5 min‘Mondzorg kwetsbare ouderen is een graaicultuur geworden’
19 sep om 09:15 uur4 minEenVandaag deed onderzoek naar de praktijken van mondzorgketens, die in verpleeghuizen veel…
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur4 minTandartsen en orthodontisten steunen massaal bezwaarprocedure KNMT tegen NZa
20 aug om 11:30 uur4 minArjen van Zon (WVF): ‘De malaise in de fysiotherapie heeft een politieke oorzaak’
21 jul om 17:45 uur6 minArjen van Zon, voorzitter van de Werkgevers Vereniging Fysiotherapie (WVF), reageert op de…
Mondzorgalliantie: ‘Kom met een uniforme regeling voor financieel kwetsbare mensen’
16 jul om 11:30 uur2 minDe twaalf grootste gemeenten pleiten gezamenlijk voor het verbeteren van de toegang tot…
Verdere aanpak schijnzelfstandigheid: bewijslast verschuift naar werkgever
8 jul om 12:00 uur3 minHet demissionaire kabinet gaat door met hervorming van de arbeidsmarkt met het wetsvoorstel…

Reactie toevoegen