Ontoelaatbaar gedrag leidt tot berisping voor tandarts
De feiten
De klaagster ging op 9 juni 2015 naar de tandarts. Er zouden drie gaatjes gevuld worden maar tijdens de behandeling bleek er een vierde gaatje zijn. Deze werd gevuld waar een van de andere drie niet gevuld werd. Op 21 juli 2015 ging de patiënte terug naar de tandarts om ook het laatste gaatje te vullen. Daarnaast gaf zij aan na de laatste behandeling meer pijnklachten te hebben. Om de pijnplek te kunnen lokaliseren, stelde de tandarts daarom voor om een foto te laten maken. De patiënte stemde daarmee in, maar was in de veronderstelling dat zij daar niet voor hoefde te betalen omdat de pijn was gekomen naar aanleiding van de vorige behandeling. De patiënte had daarnaast veel vragen en er ontstond een discussie. De tandarts realiseerde zich dat de patiënte geen vertrouwen meer in hem had, liet zijn spullen in de gootsteen vallen en liep de behandelkamer uit.
De standpunten
De patiënte verweet de tandarts dat hij ontoelaatbaar gedrag had vertoond door zijn zelfbeheersing te verliezen, met instrumenten te gooien en in een voor de patiënte onverstaanbare taal te schreeuwen om vervolgens de kamer te verlaten. De klaagster beweerde alleen maar uitleg te willen van de tandarts en hem niet te beschuldigen van een verkeerde behandeling. Bovendien vond zij dat hij de in zijn ogen verloren vertrouwensband met haar had moeten bespreken.
De tandarts beweerde de klaagsters tijdens de tweede behandeling uitgelegd te hebben dat er bij aanhoudende klachten een wortelkanaalbehandeling zou moeten worden gestart. Om de juiste kies te lokaliseren, moest er een foto worden gemaakt. De patiënte wilde daar niet voor betalen en dat leidde tot een discussie. Daarin heeft de tandarts gezegd dat de patiënte beter een andere tandarts kon zoeken, heeft zijn spullen in de gootsteen laten vallen en heeft de behandelkamer verlaten.
Het oordeel
Volgens het tuchtcollege dient een tandarts zijn patiënten te (kunnen) informeren over de verschillende behandelingen. Zonder een gedegen uitleg kan er immers geen sprake zijn van een informed consent. Ondanks dat de tandarts van buitenlandse afkomst is, dient hij klaagster in het Nederlands voldoende uitleg te kunnen (laten) geven over de behandeling, de risico’s en de behandelalternatieven. Indien dit voor verweerder niet voldoende mogelijk was, had hij de hulp van zijn assistente kunnen inschakelen.
Naar het oordeel van het college is met name het feit dat verweerder, op het moment dat hij en klaagster er blijkbaar niet samen uitkwamen, zonder verder overleg met klaagster zijn spullen heeft laten vallen en de kamer heeft verlaten onprofessioneel en ontoelaatbaar. Dat verweerder daarbij in een andere taal dingen heeft geschreeuwd, is niet komen vast te staan. Wel kan het college zich voorstellen dat de abruptheid waarmee verweerder de instrumenten in de gootsteen heeft laten vallen op klaagster dreigend is overgekomen.
Verder oordeelt het college dat de tandarts eenzijdig de behandelrelatie opzegde, wat alleen mag om gewichtige redenen. Een vertrouwensbreuk kan dat zijn, maar dan moeten er vervolgens voldaan worden aan de zorgvuldigheidseisen. Door weg te lopen uit de behandelkamer heeft de tandarts niet aan die eisen voldaan.
De beslissing
Zowel het ontoelaatbare gedrag als het eenzijdig opzeggen van een behandelrelatie zonder aanleiding werd door rechter gegrond verklaard. Dit leverde de tandarts een berisping op.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is en maak jezelf onmisbaar’
13 jun om 11:21 uur 6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur 5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur 5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…
Victor Mion, keynote bij de PM Dag: ‘Iedereen kan leren coachen’
14 mei om 10:00 uur 5 minDe moderne praktijkmanager loopt het risico zichzelf in de weg te zitten, stelt Victor Mion.…
Actueel-lunchwebinar met Hanin Saad en Eva Izeboud: ‘Van werkdruk naar werkgeluk’
12 mei om 14:00 uur 5 minHoe houd je je team gemotiveerd, voorkom je uitval en zorg je voor rust en structuur in de hectiek van alledag…
Deadline jaarverantwoording: uiterlijk 31 mei aanleveren
7 mei om 11:00 uur 4 minZorgaanbieders moeten uiterlijk 31 mei hun jaarverantwoording over 2024 indienen, tenzij zij voor 31 maart…
Voorstel Zelfstandigenwet moet alternatief bieden voor Vbar. Maar of dat lukt?
6 mei om 11:30 uur 3 minErik van Dam (VvAA) analyseert in de nieuwe editie van Arts en Auto het nieuwe voorstel van VVD-Kamerlid…
Lunchwebinar ‘Actueel’: Praktische handvatten voor werkgeluk en verzuimpreventie
29 apr om 09:30 uur 3 minDe nieuwe editie van het lunchwebinar Actueel, speciaal voor praktijkhouders én praktijkmanagers, vindt plaats…
Reactie toevoegen