Privacy in huisartsenpraktijken onvoldoende
Het onderzoek werd gedaan onder meer dan 6600 leden van het Consumentenbond-panel middels een enqûete.
Maar liefst 6 op de 10 panelleden kunnen gesprekken tussen patiënten en doktersassistentes woordelijk volgen. Dat komt doordat de wachtkamer en de balie in veel huisartspraktijken in dezelfde ruimte zijn. Persoonsgegevens, klachten, medicijngebruik, diagnoses: veel privacygevoelige informatie wordt in het bijzijn van derden besproken.
Waardering
Toch zou een overgrote meerderheid zijn huisarts aanbevelen bij derden. De consumenten geven de huisarts het gemiddelde van een 8,2. Daarnaast zijn ze ook erg trouw. Bijna de helft (44%) blijft 15 jaar of langer bij dezelfde huisarts. Zeker 1 op de 10 overstappers is weggegaan uit onvrede met de gang van zaken in de praktijk, 1 op de 6 ondervraagden twijfelt weleens aan de deskundigheid van zijn huisarts en 1 op de 3 voelt zich niet altijd serieus genomen. Bijvoorbeeld omdat de huisarts zegt dat het wel 'tussen de oren zal zitten'.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nivel: ‘Inzet AI onder huisartsenpraktijken nog beperkt’
21 okt om 09:45 uur4 minEen meerderheid van de huisartsenpraktijken in Nederland heeft behoefte aan ondersteuning…
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur5 minCobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…
‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’
20 aug om 12:15 uur3 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…

Reactie toevoegen