Waarom reviews in de zorg steeds belangrijker worden
Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van reclamebureau LVB Networks onder ruim 1.000 Nederlanders. Enkele bevindingen uit het onderzoek:
Zorgconsumenten krijgen vooral vertrouwen in een zorginstelling door:
- Positief oordeel van andere patiënten en patiëntorganisaties (58%)
 - Goede score op ZorgkaartNederland (23%)
 - Nette en volledige website van zorginstelling (10%)
 - Positieve berichtgeving in de media (5%)
 
 Zorgconsumenten gebruiken zoekmachines voor:
- Opzoeken van namen van artsen voordat zij een afspraak hebben. Iets meer dan een derde doet dit als het goede gevoel bij een ziekenhuis of arts ontbreekt (35%)
 - Als ze zware behandeling moeten ondergaan (25%)
 - Als een ziekenhuisbezoek onvermijdelijk is (16%)
 
 Zorgconsumenten bezoeken tijdens hun online oriëntatie voor een zorginstelling:
- Website van de zorginstelling (45%)
 - Reviews op ZorgkaartNederland (30%)
 - Nieuwsmedia (19%)
 - Sociale media kanalen (7%)
 
 Zorgconsumenten baseren hun keuze voor een zorginstelling op:
- Eigen gevoel bij een zorginstelling (60%)
 - Aanbeveling van een (huis)arts (55%)
 - Imago van de zorginstelling (28%)
 
Negatieve media-aandacht speelt een grote rol bij de gevoelens van patiënten die naar een zorginstelling moeten. Tachtig procent van de ondervraagde Nederlanders gaat liever niet naar een zorginstelling die negatief in het nieuws is gekomen. Daarvan weigert zes procent pertinent, gaat bijna tweederde met mixed feelings en gaat dertig procent alleen als er écht geen andere optie is. De onderzoeksresultaten bevestigen het beeld dat het belang van klantervaringen en online reviews in de zorg toeneemt.
Patiëntenreviews beïnvloeden kijk op kwaliteit 
Althans, volgens nieuw beleid van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Een belangrijke manier om kwaliteit van zorg te beoordelen is evaluatie vanuit het perspectief van de patiënt, aldus de IGZ. Patiëntervaringssites als ZorgkaartNederland zijn tegenwoordig een vaste signaleringsbron van de inspectie om risico’s in kwaliteit en veiligheid in ziekenhuizen op te sporen. Het patiëntenperspectief geeft volgens Sorien Kleefstra, adviseur IGZ, een andere kijk op kwaliteit van zorg:
 “Dankzij die subjectiviteit kun je nieuwe inzichten en ervaringen meenemen, en luisteren naar wat patiënten echt willen.” Het gaat volgens haar ook heus niet altijd om bejegening (de dokter is een hork of juist meelevend). “Patiënten kunnen ook heel goed risico’s aangeven. Op ZorgkaartNederland zie je geregeld medische fouten staan of gemiste diagnoses. Die kun je duiden als emotioneel, maar het geeft wel een gemiste diagnose aan, er staat relevante informatie in…. ZorgkaartNederland is voor ons ook een betrouwbare bron omdat het beheerd wordt door de Patiëntenfederatie Nederland, een objectieve buitenstaander met een redactie- en controleproces….. Inmiddels komt informatie uit ZorgkaartNederland ook in het risico-dashboard van de IGZ terecht, waar het dagelijks als signaleringsbron wordt gebruikt….Voor risicogestuurd toezicht zijn bronnen als sociale media en ZorgkaartNederland waardevol.”  Naast IGZ wegen zorgverzekeraars al langer klantervaringen mee bij de zorginkoop en het bepalen van de inkoopvoorwaarden en prijzen.  
Kortom, patiëntervaringen en reviews worden steeds belangrijker in de zorg. Hoe zet jouw organisaties patientenreviews in?
Wouter Krusemann
Bronnen:
Artikel Patiëntreviews beïnvloeden vertrouwen in de zorg,  
 Artikel: Patiëntenperspectief is andere kijk op kwaliteit 

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Stand van de zorg’ van NZa: ‘Mondzorg voor een dubbele uitdaging: personeelstekort en zorgmijding’
31 okt om 13:00 uur4 minDe mondzorg in Nederland staat onder toenemende druk door een combinatie van personeelstekort…
Afvaren op een ijsberg aan wet- en regelgeving
16 okt om 16:00 uur5 minWe staan aan de vooravond van een onomkeerbare verschraling van de zorg, voorspelt Alexander Tolmeijer,…
Prinsjesdag-webinar: ‘De arbeidsrelatie met zelfstandigen blijft een speerpunt’
2 okt om 13:00 uur5 min‘Mondzorg kwetsbare ouderen is een graaicultuur geworden’
19 sep om 09:15 uur4 minEenVandaag deed onderzoek naar de praktijken van mondzorgketens, die in verpleeghuizen veel…
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur4 minTandartsen en orthodontisten steunen massaal bezwaarprocedure KNMT tegen NZa
20 aug om 11:30 uur4 minArjen van Zon (WVF): ‘De malaise in de fysiotherapie heeft een politieke oorzaak’
21 jul om 17:45 uur6 minArjen van Zon, voorzitter van de Werkgevers Vereniging Fysiotherapie (WVF), reageert op de…
Mondzorgalliantie: ‘Kom met een uniforme regeling voor financieel kwetsbare mensen’
16 jul om 11:30 uur2 minDe twaalf grootste gemeenten pleiten gezamenlijk voor het verbeteren van de toegang tot…
    
Reactie toevoegen