Wat! Zo duur?!
Door Alexander Tolmeijer
Veel tandartsen vinden het heel ongemakkelijk om met hun patienten over geld te praten. Gek genoeg doet de tandarts weinig om hier beter in te worden. Tijdens de cursus van communicatiecoach Ashley Latter heb ik veel geleerd wat mij heeft geholpen om dit soort gesprekken beter en meer ontspannen te voeren. Eén van de meest gemaakte fouten die je kan begaan, is té defensief reageren. Of terug te schrikken en meteen al goedkopere oplossingen aanbieden, terwijl de vraag van de patiënt alleen maar bedoeld is om te kijken of hij niet nodeloos te veel betaalt. Door meteen met goedkopere alternatieven met een andere kwaliteit te komen, bevestig je dat beeld bij de patiënt. Ashley Latter gaf mij een heldere structuur voor hoe je het gesprek over prijs moet aangaan met de patiënt. Dat kan alleen als je jezelf in de schoenen van de patiënt verplaatst en met goede vragen erachter komt wat de patiënt nu daadwerkelijk drijft en wat hij nodig heeft.
De slimme vragen die Ashley Latter gebruikt, verdeelt hij over vier groepen. Vragen om te kijken wat er feitelijk aan de hand is, vragen die achterhalen welke hinder de patiënt van de huidige situatie heeft, vragen om te zien wat het ideaalplaatje is en vragen hoe de patiënt zich er dan bij gaat voelen. Zo’n gesprek levert enorm veel informatie op waarbij we de patiënten beter kunnen helpen en de patiënt ook gemotiveerder is om de eerste stap te zetten en het behandelvoorstel te accepteren. Alleen al de vraag ‘als alles kan, hoe zou u dan willen dat uw gebit eruit ziet’, leverde in de weken na de training verrassende nieuwe antwoorden op.
Training Ashley Latter
Op 13 januari 2017 is communicatiecoach Ashley Latter in Nederland om tandartsen te trainen. Want als vakprofessional levert u goed werk, maar slaagt u er ook in om uw patiënt te overtuigen dat het voorgelegde behandelplan het beste voor hem is? Ashley leert u nieuwe communicatie vaardigheden die u de volgende dag in de praktijk kunt brengen. Als geen ander kent hij de kneepjes van het vak en weet hij wat u kunt doen om is om patiënt te overtuigen dat uw behandelplan het beste is. Met direct resultaat. Dat ziet u terug in uw omzet én de relatie met uw patiënt. Kijk voor meer informatie op www.decommunicatiecoach.com.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Arjen van Zon (WVF): ‘De malaise in de fysiotherapie heeft een politieke oorzaak’
17 jul om 12:45 uur 6 minArjen van Zon, voorzitter van de Werkgevers Vereniging Fysiotherapie (WVF), reageert op de…
KNMT vecht kostenonderzoek NZa aan bij de rechter
15 jul om 13:00 uur 3 minDe KNMT is naar de rechter gestapt om de uitkomsten van het recente kostenonderzoek van de…
Bob van Ravensberg (Fysiovakbond FDV): ‘Elke dag stoppen tien fysiotherapeuten, maar de politiek grijpt niet in’
3 jul om 12:30 uur 6 minFysiotherapeuten verlaten in groten getale het vak vanwege lage tarieven en een te hoge…
Zorgpartijen en ministerie bereiken akkoord over AZWA
2 jul om 14:00 uur 3 minNa uitvoerige onderhandelingen hebben het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (…
Zelfstandig specialist worden? Wat je moet weten over toetreden tot een maatschap
20 jun om 09:30 uur 3 minVoor veel medisch specialisten is toetreden tot een maatschap een belangrijke mijlpaal in hun loopbaan. Het…
Deadline jaarverantwoording: uiterlijk 31 mei aanleveren
7 mei om 11:00 uur 4 minZorgaanbieders moeten uiterlijk 31 mei hun jaarverantwoording over 2024 indienen, tenzij zij voor 31 maart…
De digitale apothekersrevolutie: automatiseer uw administratie
15 apr om 12:18 uur 4 minAls apotheker of beherend apotheker heeft u dagelijks te maken met een breed takenpakket. Zorgverlening staat…
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
Reactie toevoegen