Zo geeft u financiële taken veilig uit handen
In de richtlijnen moet u vastleggen wie wat wanneer moet doen en hoe hij of zij dat moet doen. Het sleutelwoord is taakverdeling: elke stap in het proces wordt door een ander e medewerker gedaan. Zo is er controle op wat elke medewerker doet.
Een paar voorbeelden:
1. Hoe zorgt u er bijvoorbeeld voor dat uw declaraties juist zijn als een medewerker ze voor u maakt?Frank kan op basis van uw agenda bijvoorbeeld zien hoeveel tijd u aan iedere patiënt heeft besteed. Sanne die de afspraken maakt, moet deze dus goed vastleggen in uw agenda. Frank stuurt de gemaakte declaraties door aan Jeroen die controleert of de declaraties kloppen met uw agenda. Op deze manier kan uw personeel zelfstandig de declaraties maken.
2. Doet u de inkopen zelf? Ook hiervoor kunt u uw personeel inzetten. Het is hierbij van belang dat Frank die de spullen bestelt de levering niet in ontvangst neemt. Sanne neemt de spullen in ontvangst en ontvangt de factuur en controleert of deze overeenkomen met de bestelling. Als zowel de ontvangst als de factuur overeenkomen met de bestelling kan de factuur betaald worden.
3. Kunt u ook de betalingen door uw personeel laten doen? Jazeker! Sanne zet de betaling klaar in de digitale bankomgeving. De bankomgeving is zo ingesteld dat Sanne altijd akkoord nodig heeft van Jeroen . Zodra Sanne alle betalingen heeft klaargezet, controleert Jeroen de betalingen. Hij controleert of van alle klaargezette betalingen een goedgekeurde factuur aanwezig is en of het bankrekeningnummer overeenkomt met het nummer op de factuur. Als Jeroen de betalingen geaccordeerd heeft, is het geld daadwerkelijk overgemaakt.
Als uzelf meer controle op het proces wilt hebben kunt u een bepaalde medewerker vervangen voor uzelf. Het is met name van belang om via de taakverdeling ervoor te zorgen dat er geen dingen fout kunnen gaan. U moet er in ieder geval voor zorgen dat een medewerker geen twee opvolgende werkzaamheden kan doen. Frank mag bijvoorbeeld geen spullen voor zichzelf kopen. Door Sanne de spullen in ontvangst te laten nemen, wordt voorkomen dat Frank spullen bestelt die niet voor de praktijk bedoeld zijn. Door Jeroen te laten controleren of bij elke betaling een factuur is en of de rekeningnummers aansluiten, wordt voorkomen dat Sanne een betaling klaarzet naar haar privérekening.
Door processen op deze manier in te richten, kan uw personeel u werk uit handen nemen . U kunt hierdoor zelf meer tijd en aandacht besteden aan het helpen van uw patiënten. U kunt dus meer bezig zijn met datgene waar uw hart ligt.
Gerard Vis BEc is Assistent -Accountant bij Van Ree Accountants

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
KennisConnect coacht teams en leiders in de zorg: ‘Alles draait bij ons om werkgeluk’
11 dec om 11:30 uur5 minWaar kun je dit jaar nog actie op ondernemen? Vijf fiscale tips voor praktijkhouders
10 dec om 13:30 uur5 minWebinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 09:00 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
27 nov om 12:30 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
NZa neemt uitspraak bestuursrechter serieus en start overleg over tarieven
25 nov om 16:00 uur4 minDe Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zegt de recente uitspraak van het College van Beroep voor…
Jaarverantwoording: bij capaciteitsproblemen accountant uitstel mogelijk tot 1 oktober 2026
20 nov om 10:30 uur4 minDe Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) breidt de beleidsregel 'Uitstel jaarverantwoording' uit…
Bevlogen Tandartsen: ‘Een one size fits all-cao is niet passend voor de sector’
18 nov om 12:00 uur4 minDe tandartsen Jan Willem Vaartjes, Amée Swart en Geert Landman hebben in augustus de…
Erik van Dam (VvAA): ‘Zzp-wet opnieuw op de lange baan, maar fiscus handhaaft wel’
17 nov om 14:15 uur4 minDe ontwikkeling van de nieuwe zzp-wet lijkt opnieuw te stagneren. Het demissionaire kabinet…

Reactie toevoegen