Zorgverlener moet patiënt betrekken in ontwikkeling eHealth
Het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën in de gezondheidzorg wordt steeds normaler. Zowel patiënten als zorgverleners krijgen te maken met de digitale toepassingen in de zorg. Om te voorkomen dat deze applicaties voortijd op het digitale kerkhof belanden, adviseert de Patiëntenfederatie Nederland in samenwerking met andere organisaties om de patiënt bij de ontwikkeling van eHealth te betrekken. Deze handreiking is een initiatief van patiëntenorganisaties Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, Patiëntenfederatie Nederland en PGOsupport en adviesorganisatie IKONE in het kader van de E-healthweek 2018.
1. Samenwerken vanaf het begin
Het is nuttig om patiënten uit de praktijk al vanaf de eerste fase te betrekken bij de ontwikkelen van digitale zorg. Zo leg je direct een basis voor goed gebruik van het digitale eindproduct.
2. Combineer vormen van patiëntparticipatie rond digitale producten
Combineer verschillende vormen van patiëntparticipatie. Je kunt hierbij denken aan klankbordgroepen, patiëntreizen, ervaringsverhalen of testpanels. Aan de hand van de participatieladder kun je bepalen in hoeverre je de patiënt wilt mee laten denken.
3. Wie is geschikt voor welke taken?
Besteed tijd en aandacht aan goede profielen en taakomschrijvingen. De participatieladder kan de basis vormen voor (globale) profielen en taakomschrijvingen. Dit maakt de wederzijdse verwachtingen helder.
4. Reserveer budget
Neem het budget voor patiëntparticipatie op in de begroting van een subsidieaanvraag of implementatieplan.
5. Ondersteun en informeer
Patiënten moeten, afhankelijk van hun behoeften, ondersteuning en informatie krijgen om gelijkwaardige gesprekspartners te zijn. Denk hierbij aan het taalgebruik en het geven van regelmatige updates over de stand van zaken.
6. Maak kennisuitwisseling en scholing mogelijk
Elke betrokken partij heeft zijn eigen expertise. Onderzoek van te voren waar kennisdeling of scholing nodig en mogelijk is.
7. Evalueer de voortgang regelmatig
De wederzijdse verwachtingen moeten helder zijn en regelmatig besproken worden.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Huisarts in Beeld: digitale hulplijn voor huisartsenpraktijken
28 nov om 12:30 uur5 minNivel: ‘Zorggebruikers staan open voor veel meer digitale huisartsenzorg’
13 nov om 15:45 uur4 minVeel Nederlanders willen een groter deel van hun huisartsenzorg digitaal ontvangen. Dat…
Nivel: ‘Inzet AI onder huisartsenpraktijken nog beperkt’
21 okt om 09:45 uur4 minEen meerderheid van de huisartsenpraktijken in Nederland heeft behoefte aan ondersteuning…
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur5 minCobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…

Reactie toevoegen