Zorgverzekeraars willen 'digitale behandeling', psychiaters en psychologen zien dat niet zitten
Psychologen en psychiaters behandelen hun patiënten sinds maart digitaal, maar doen dit liever niet. Slechts één op de honderd psychologen en psychiaters behandelt patiënten liever via beeldbellen dan face-to-face. Dat blijkt uit onderzoek van het UMC Utrecht in het Tijdschrift voor Psychotherapie waar 592 behandelaren aan deelnamen. Ook lieten respondenten weten dat ze bepaalde behandelmethoden via beeldbellen niet kunnen toepassen. Daarnaast gaf driekwart van de patiënten in een onderzoek van het Trimbos-instituut en patiëntenvereniging MIND in mei aan dat ze het reguliere contact missen.
Terugdringen wachtlijsten
Grote zorgverzekeraars zien graag dat meer dan 15 procent van de ggz-zorg voor een belangrijk deel digitaal gebeurt, meldt NRC. Het zal vaak gaan om een combinatie van online én reguliere behandelingen. Verzekeraars zien digitalisering als een manier om de wachtlijsten terug te dringen. Voor de coronacrisis ging minder dan 5 procent van de ggz-zorg digitaal, schat een woordvoerder van Menzis in. Daarnaast was er op dat moment een wachtlijst met 90.000 mensen. Mensen met lichtere klachten kunnen digitaal geholpen worden, zodat ruimte vrijkomt voor patiënten die fysieke behandelingen nodig hebben. ‘Digitalisering is een belangrijke oplossing om zorg toegankelijk te houden’, vertelt een woordvoerder van zorgverzekeraar CZ. Volgens zorgverzekeraar Menzis is de behandelrelatie digitaal soms zelfs beter, omdat meer behandelmomenten mogelijk zijn.
‘Digitale behandelingen niet geschikt voor ingewikkelde gevallen’
De zwaardere en ingewikkelde gevallen zijn met digitale behandelingen niet geholpen, stelt Jim van Os, hoogleraar psychiatrie en een van de drie onderzoekers van UMC Utrecht. In de psychologische zorg wordt eerst iets ingevoerd en zoeken ze daarna pas uit of en hoe het werkt, stellen de onderzoekers. ‘Het probleem is dat verzekeraars om tafel gaan met psychiaters en psychologen en denken vanuit gelijk perspectief te kunnen spreken.’ Of een bewezen effectieve face-to-face-behandeling digitaal dezelfde resultaten oplevert, is niet onderzocht.
Innovatief gebruik digitale mogelijkheden
Verzekeraars benadrukken dat digitale zorg meer moet zijn dan een vervanging van face-to-face-contact door beeldbellen. Menzis ziet graag dat zorgverleners innovatief gebruikmaken van digitale mogelijkheden. De patiënt heeft altijd het laatste woord over hoe hij of zij behandeld wil worden, stellen de zorgverzekeraars. Toch komt uit het onderzoek van UMC Utrecht naar voren dat patiënten in de praktijk zich regelmatig moeten schikken naar de behandeling die de betreffende instelling aanbiedt.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Huisarts in Beeld’ bij Hooge Platen in Breskens: ‘Uitkomst in nijpende situaties’
8 dec om 09:45 uur4 minKabinetsformatie: 'Voor zzp’ers gaan we meer zekerheid creëren'
4 dec om 15:00 uur3 minIn het tussenverslag dat informateur Sybrand Buma samen met D66-leider Rob Jetten en CDA-leider Henri Bontenbal…
Huisarts in Beeld: digitale hulplijn voor huisartsenpraktijken
28 nov om 12:30 uur5 minNZa neemt uitspraak bestuursrechter serieus en start overleg over tarieven
25 nov om 16:00 uur4 minDe Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zegt de recente uitspraak van het College van Beroep voor…
Jaarverantwoording: bij capaciteitsproblemen accountant uitstel mogelijk tot 1 oktober 2026
20 nov om 10:30 uur4 minDe Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) breidt de beleidsregel 'Uitstel jaarverantwoording' uit…
Erik van Dam (VvAA): ‘Zzp-wet opnieuw op de lange baan, maar fiscus handhaaft wel’
17 nov om 14:15 uur4 minDe ontwikkeling van de nieuwe zzp-wet lijkt opnieuw te stagneren. Het demissionaire kabinet…
Nivel: ‘Zorggebruikers staan open voor veel meer digitale huisartsenzorg’
13 nov om 15:45 uur4 minVeel Nederlanders willen een groter deel van hun huisartsenzorg digitaal ontvangen. Dat…
Belastingdienst toetst op schijnzelfstandigheid: details vaak doorslaggevend
5 nov om 15:30 uur4 minOm meer duidelijkheid over de inzet van zzp’ers in de zorg te krijgen, legde de KNMT, samen…

Reactie toevoegen