Inkoop en contractbeheer niet populair
Praktijkhouders
Herkent u het volgende: u heeft een praktijk overgenomen of gestart en sinds dat moment is er op allerlei gebieden van alles gebeurd. Wet- en regelgeving is veranderd, er zijn innovaties geweest. U heeft zich in dit alles ongetwijfeld goed verdiept, want deze zaken moeten óf hebben uw professionele interesse. Hoe zit het echter met die brandblussers die ieder jaar gekeurd moeten worden, het kleine jaarbedrag voor wachtkamerlectuur of dat oersaaie energiecontract met al die variabelen? Hier heeft u, als u enigszins lijkt op onze ruim 600 deelnemende praktijken, weinig tijd en misschien ook wel weinig zin in gehad. Maar hoe staat de praktijk er nu eigenlijk voor?
Praktijkmanagers
Als praktijkmanager heb je een buitengewoon brede functie. Vaak ben je verantwoordelijk voor personeel & planning, financiële administratie, aanspreekpunt voor patiënten, oplosser van storingen en andere calamiteiten en dan ook nog de ogen en oren van de praktijkhouder in de praktijk. Het is dan eenvoudig om al die zaken die toch wel lopen, zoals alle facilitaire contracten, steeds voor je uit te schuiven. Maar hoe staat de praktijk er nu eigenlijk voor?
Wat levert inkoop en contractbeheer op?
Voorpraktijken heeft al voor ruim 600 tandartspraktijken, huisartspraktijken, medische centra en allerlei andere praktijken en klinieken de randzaken binnen de praktijk in kaart gebracht. Dit levert sinds 2011 structureel een besparing op van 20-40% op de leveringsovereenkomsten. Afhankelijk van de grootte van een locatie, levert dit altijd duizenden euro’s per jaar op.
Plan het Voorpraktijken-Inventarisatiebezoek in
Door het Voorpraktijken-Inventarisatiebezoek in te plannen, kunt u een analyse laten maken van alle facilitaire overeenkomsten binnen de praktijk. Als bepaalde contracten niet meer te vinden zijn, dan worden deze simpelweg door onze adviseur opgevraagd. U krijgt dus een volledig inzicht van alle lopende overeenkomsten én natuurlijk eventuele zaken die ontbreken maar wel nodig zijn.
Zo worden uw afvalverwijdering, airco-onderhoud, waterzorg en nog 32 aandachtsgebieden beoordeeld. U kunt dit daarna ook met een gerust hart overdragen aan onze specialisten die ervoor zorgen dat u:
- Geen onnodige kosten maakt,
- Marktconforme contracten heeft.
Maar ook:
- Voldoet aan wet en regelgeving op facilitair gebied (ARBO, Bouwbesluit, Activiteitenbesluit milieubeheer etc.),
- Voldoet aan verzekeringseisen.
Ook niet onbelangrijk: op de praktijk worden door de adviseur van Voorpraktijken alle benodigde gegevens voor u verzameld, zodat u en uw medewerkers dus gewoon de normale werkzaamheden kunnen uitvoeren.
Wilt u meer weten? Vraag een vrijblijvende kennismaking aan

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is en maak jezelf onmisbaar’
13 jun om 11:21 uur 6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur 5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur 5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…
Victor Mion, keynote bij de PM Dag: ‘Iedereen kan leren coachen’
14 mei om 10:00 uur 5 minDe moderne praktijkmanager loopt het risico zichzelf in de weg te zitten, stelt Victor Mion.…
Actueel-lunchwebinar met Hanin Saad en Eva Izeboud: ‘Van werkdruk naar werkgeluk’
12 mei om 14:00 uur 5 minHoe houd je je team gemotiveerd, voorkom je uitval en zorg je voor rust en structuur in de hectiek van alledag…
Deadline jaarverantwoording: uiterlijk 31 mei aanleveren
7 mei om 11:00 uur 4 minZorgaanbieders moeten uiterlijk 31 mei hun jaarverantwoording over 2024 indienen, tenzij zij voor 31 maart…
Lunchwebinar ‘Actueel’: Praktische handvatten voor werkgeluk en verzuimpreventie
29 apr om 09:30 uur 3 minDe nieuwe editie van het lunchwebinar Actueel, speciaal voor praktijkhouders én praktijkmanagers, vindt plaats…
De digitale apothekersrevolutie: automatiseer uw administratie
15 apr om 12:18 uur 4 minAls apotheker of beherend apotheker heeft u dagelijks te maken met een breed takenpakket. Zorgverlening staat…
Reactie toevoegen