Tips om uw praktijkruimte te veranderen
Zowel bij nieuwbouw van een praktijk als de verbouw van een bestaande praktijk zijn vaak veel partners betrokken, wat het totaal tot een ingewikkeld project maakt. Uiteraard geldt dit ook bij opstarten van een nieuwe praktijk of bij een overname. Upgrading van de praktijk, efficiëntere indeling, betere afstemming op de laatste richtlijnen, meer ruimte/behandelstoelen en meer specialisaties kunnen aanleiding zijn om uw praktijkruimte aan te passen.
Belangrijk is dat individuele wensen en ideeën helder zijn. Een en ander is niet in een uniform handboek samen te stellen maar is wel de leidraad voor het gehele proces. Komt een verandering bijvoorbeeld voort uit specialisatie dan zal dat organisatorisch ook veranderingen vergen. Komen er meerdere zorgverleners onder een dak te werken dan zullen er duidelijke afspraken op papier gezet moeten worden. Belangenverstrengelingen en/of verkeerde geïnterpreteerde regels en wetten kunnen leiden tot verkeerde of niet op elkaar aansluitende adviezen betreffende een nieuwe ruimte.
Buiten de financiële mogelijkheden zal generalistische kennis zeker aanwezig moeten zijn. Goede voorbereidingen duren vaak drie tot vier keer langer dan werkelijke uitvoer. Het is raadzaam om tijdens een veranderproces de juiste persoon naast u te hebben die het proces van A tot en met Z kan ondersteunen met kennis en tijd. Ondanks dat een behandelstoel een van de belangrijkste items is van het werkveld zal deze toch goed afgestemd moeten worden op de beschikbare ruimte. Daarnaast moet het niet zo zijn dat deze als eerste wordt aangeschaft.
Over werkruimte gesproken; dit is wel het meest belangrijke en beslissende van vele factoren. Het bepaalt niet alleen de huur of koopprijs maar bepaalt zeker ook de toekomstige indeling. Het is om die reden dan ook heel belangrijk voordat er ergens een handtekening ondergezet wordt om eerst te inventariseren of bouwkundig, technisch en financieel mogelijk is wat u wenst. In de praktijk blijkt dat handtekeningen vaak veel te snel gezet worden doordat men denkt een hele goede huur/koop deal te hebben gemaakt. Onderzoek naar mogelijkheden is dan vaak mosterd na de maaltijd. In zo’n veranderproces van huisvesting is het dus heel belangrijk om de juiste stappen op het juiste moment te nemen. Een goede overzichtelijke planning is onontbeerlijk.
Hans Schoenmakers, HSPC

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Kabinetsformatie: 'Voor zzp’ers gaan we meer zekerheid creëren'
4 dec om 15:00 uur3 minIn het tussenverslag dat informateur Sybrand Buma samen met D66-leider Rob Jetten en CDA-leider Henri Bontenbal…
NZa neemt uitspraak bestuursrechter serieus en start overleg over tarieven
25 nov om 16:00 uur4 minDe Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zegt de recente uitspraak van het College van Beroep voor…
Jaarverantwoording: bij capaciteitsproblemen accountant uitstel mogelijk tot 1 oktober 2026
20 nov om 10:30 uur4 minDe Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) breidt de beleidsregel 'Uitstel jaarverantwoording' uit…
Erik van Dam (VvAA): ‘Zzp-wet opnieuw op de lange baan, maar fiscus handhaaft wel’
17 nov om 14:15 uur4 minDe ontwikkeling van de nieuwe zzp-wet lijkt opnieuw te stagneren. Het demissionaire kabinet…
Belastingdienst toetst op schijnzelfstandigheid: details vaak doorslaggevend
5 nov om 15:30 uur4 minOm meer duidelijkheid over de inzet van zzp’ers in de zorg te krijgen, legde de KNMT, samen…
KNMT: 'Tijd niet rijp voor onderhandelingen over cao'
5 nov om 12:30 uur2 minDe ledenraad van de KNMT heeft het bestuur gevraagd duidelijkheid te bieden over de cao. Op…
‘Stand van de zorg’ van NZa: ‘Mondzorg voor een dubbele uitdaging: personeelstekort en zorgmijding’
31 okt om 13:00 uur4 minDe mondzorg in Nederland staat onder toenemende druk door een combinatie van personeelstekort…
Afvaren op een ijsberg aan wet- en regelgeving
16 okt om 16:00 uur5 minWe staan aan de vooravond van een onomkeerbare verschraling van de zorg, voorspelt Alexander Tolmeijer,…

Reactie toevoegen