Tips om uw praktijkruimte te veranderen
Zowel bij nieuwbouw van een praktijk als de verbouw van een bestaande praktijk zijn vaak veel partners betrokken, wat het totaal tot een ingewikkeld project maakt. Uiteraard geldt dit ook bij opstarten van een nieuwe praktijk of bij een overname. Upgrading van de praktijk, efficiëntere indeling, betere afstemming op de laatste richtlijnen, meer ruimte/behandelstoelen en meer specialisaties kunnen aanleiding zijn om uw praktijkruimte aan te passen.
Belangrijk is dat individuele wensen en ideeën helder zijn. Een en ander is niet in een uniform handboek samen te stellen maar is wel de leidraad voor het gehele proces. Komt een verandering bijvoorbeeld voort uit specialisatie dan zal dat organisatorisch ook veranderingen vergen. Komen er meerdere zorgverleners onder een dak te werken dan zullen er duidelijke afspraken op papier gezet moeten worden. Belangenverstrengelingen en/of verkeerde geïnterpreteerde regels en wetten kunnen leiden tot verkeerde of niet op elkaar aansluitende adviezen betreffende een nieuwe ruimte.
Buiten de financiële mogelijkheden zal generalistische kennis zeker aanwezig moeten zijn. Goede voorbereidingen duren vaak drie tot vier keer langer dan werkelijke uitvoer. Het is raadzaam om tijdens een veranderproces de juiste persoon naast u te hebben die het proces van A tot en met Z kan ondersteunen met kennis en tijd. Ondanks dat een behandelstoel een van de belangrijkste items is van het werkveld zal deze toch goed afgestemd moeten worden op de beschikbare ruimte. Daarnaast moet het niet zo zijn dat deze als eerste wordt aangeschaft.
Over werkruimte gesproken; dit is wel het meest belangrijke en beslissende van vele factoren. Het bepaalt niet alleen de huur of koopprijs maar bepaalt zeker ook de toekomstige indeling. Het is om die reden dan ook heel belangrijk voordat er ergens een handtekening ondergezet wordt om eerst te inventariseren of bouwkundig, technisch en financieel mogelijk is wat u wenst. In de praktijk blijkt dat handtekeningen vaak veel te snel gezet worden doordat men denkt een hele goede huur/koop deal te hebben gemaakt. Onderzoek naar mogelijkheden is dan vaak mosterd na de maaltijd. In zo’n veranderproces van huisvesting is het dus heel belangrijk om de juiste stappen op het juiste moment te nemen. Een goede overzichtelijke planning is onontbeerlijk.
Hans Schoenmakers, HSPC

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Arjen van Zon (WVF): ‘De malaise in de fysiotherapie heeft een politieke oorzaak’
17 jul om 12:45 uur 6 minArjen van Zon, voorzitter van de Werkgevers Vereniging Fysiotherapie (WVF), reageert op de…
Mondzorgalliantie: ‘Kom met een uniforme regeling voor financieel kwetsbare mensen’
16 jul om 11:30 uur 2 minDe twaalf grootste gemeenten pleiten gezamenlijk voor het verbeteren van de toegang tot…
Verdere aanpak schijnzelfstandigheid: bewijslast verschuift naar werkgever
8 jul om 12:00 uur 3 minHet demissionaire kabinet gaat door met hervorming van de arbeidsmarkt met het wetsvoorstel…
Zorgpartijen en ministerie bereiken akkoord over AZWA
2 jul om 14:00 uur 3 minNa uitvoerige onderhandelingen hebben het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (…
Zelfstandig specialist worden? Wat je moet weten over toetreden tot een maatschap
20 jun om 09:30 uur 3 minVoor veel medisch specialisten is toetreden tot een maatschap een belangrijke mijlpaal in hun loopbaan. Het…
Erik van Dam (VvAA) over nieuwe zzp-wetten: ‘De wetsvoorstellen gaan alweer op de lange baan’
16 jun om 16:30 uur 5 minDe val van het kabinet-Schoof begin juni maakt de inwerkingtreding van nieuwe zzp-wetgeving…
Deadline jaarverantwoording: uiterlijk 31 mei aanleveren
7 mei om 11:00 uur 4 minZorgaanbieders moeten uiterlijk 31 mei hun jaarverantwoording over 2024 indienen, tenzij zij voor 31 maart…
Voorstel Zelfstandigenwet moet alternatief bieden voor Vbar. Maar of dat lukt?
6 mei om 11:30 uur 3 minErik van Dam (VvAA) analyseert in de nieuwe editie van Arts en Auto het nieuwe voorstel van VVD-Kamerlid…
Reactie toevoegen