Blog: Hulp inschakelen = falen?!

timer 2 min
Veel ondernemers en managers vinden het een zwaktebod om hulp in te schakelen. Alsof ze daarmee toegeven zelf te falen. Herkenbaar, maar heel onjuist. Vinden dat je alles zelf moet kunnen, dát is pas falen!

De drempel om hulp in te schakelen is erg hoog voor veel ondernemers en managers. Het idee bekruipt ze dat ze daarmee toegeven het zelf niet te kunnen en dus erkennen te falen.

 

Eindeloos veel belemmerende gedachten komen in ze op: ‘Ik heb er al zoveel managementboeken over gelezen, dat moet ik toch gewoon kunnen?’ ‘Ik ben toch een intelligente volwassene, dat hoor ik toch gewoon even te doen?’ ‘Anderen doen het toch ook zonder hulp?’ Maar hoe waar zijn die gedachten? Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, waarom zijn er dan zoveel boeken over geschreven?

 

Je faalt niet wanneer je hulp inschakelt. Sterker nog, in mijn ogen faal je op het moment dat je in een hardnekkige probleemsituatie zit die je maar niet zelf opgelost krijgt en dan blíjft vinden dat je het alleen op moet kunnen lossen.  Het is nou juist een teken van kracht, zelfkennis en moed om iemand om hulp te vragen. Een goede adviseur is zich bewust van deze kwetsbaarheid en zal je op een passende manier helpen. Het liefst ook nog op zo’n manier dat jij in de toekomst vergelijkbare problemen zélf op kunt lossen.


Neem eens even een paar minuten om te reflecteren op jouw overtuigingen. Welke problemen vind je dat je zelf op moet kunnen lossen? Hoe succesvol ben je daar werkelijk in? Welke overtuigingen belemmeren je om hulp in te schakelen? Als je die zou weerleggen, wie zou je dan om advies kunnen vragen?

 

Dan faal je niet, maar toon je juist je kracht.

 

Marloes den Heijer – Teambuilder voor (tandarts)praktijken en auteur van het boek Passie in Praktijk – Lessen van ondernemende tandartsen. www.passieinpraktijk.nl

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Lazy-loading is enabled for both <img> and <iframe> tags. If you want certain elements skip lazy-loading, add no-b-lazy class name.
Blog: Hulp inschakelen = falen?!

Meer artikelen met dit thema

Pleidooi brancheorganisaties: ‘Verlaag de muren tussen de lijnen’
flash_onNieuws

Pleidooi brancheorganisaties: ‘Verlaag de muren tussen de lijnen’

timer3 min
Het programma ‘De juiste zorg op de juiste plek’ (JZOJP) kan pas echt van de grond komen als de muren tussen de…
Lees verder »
Rutger IJntema: ‘Innovatie in de fysiotherapie moet maatschappelijke vraagstukken helpen oplossen’
mic_external_onInterview

Rutger IJntema: ‘Innovatie in de fysiotherapie moet maatschappelijke vraagstukken helpen oplossen’

timer4 min
‘Innoveren gaat niet alleen om fysiotherapeuten, maar ook om hun organisaties en het hele netwerk eromheen.…
Lees verder »
Het Roer Moet Om: ‘Duizenden kwetsbare patiënten niet te verwijzen’
flash_onNieuws

Het Roer Moet Om: ‘Duizenden kwetsbare patiënten niet te verwijzen’

timer3 min
Huisartsen-actiecomité ‘Het Roer Moet Om’ slaat alarm over de moeite die het kost kwetsbare patiënten naar…
Lees verder »
Jonge artsen: ‘Praktijkmanagement verbeterpunt huisartsenopleiding’
flash_onNieuws

Jonge artsen: ‘Praktijkmanagement verbeterpunt huisartsenopleiding’

timer2 min
Pas afgestudeerde huisartsen zijn tevreden met hun opleiding, maar vinden dat deze meer aandacht aan…
Lees verder »
Jonge artsen: ‘Praktijkmanagement verbeterpunt huisartsenopleiding’
flash_onNieuws

Jonge artsen: ‘Praktijkmanagement verbeterpunt huisartsenopleiding’

timer2 min
Pas afgestudeerde huisartsen zijn tevreden met hun opleiding, maar vinden dat deze meer aandacht aan…
Lees verder »
Britisch Dental Association: Helft van tandartsen ervaart werkstress
flash_onNieuws

Britisch Dental Association: Helft van tandartsen ervaart werkstress

timer2 min
Ruim de helft van de tandartsen in Engeland ervaart werkstress. Bijna de helft van de tandartsen ervaart daar meer…
Lees verder »
Imke Hornix (NVvPM): ‘Als beroepsvereniging voor praktijkmanagers zijn we nog nieuw’
mic_external_onInterview

Imke Hornix (NVvPM): ‘Als beroepsvereniging voor praktijkmanagers zijn we nog nieuw’

timer6 min
Imke Hornix neemt binnenkort afscheid als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Praktijkmanagers (voor de…
Lees verder »
Imke Hornix (NVvPM): ‘Als beroepsvereniging voor praktijkmanagers zijn we nog nieuw’
flash_onNieuws

Imke Hornix (NVvPM): ‘Als beroepsvereniging voor praktijkmanagers zijn we nog nieuw’

timer6 min
Imke Hornix neemt binnenkort afscheid als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Praktijkmanagers (voor de…
Lees verder »