Eet als een oermens en voel je fit

maandag 27 september 2021
timer 4 min

Nelleke Dillema (www.natuurdietist.net, www.dokterbloemleefstijlkliniek.nl)

Voeding is essentieel. Het is een bron van vreugde en verbinding, maar voor sommigen ook een oorzaak van klachten. Er zijn zoveel voedingsmiddelen, vind dan maar eens de stoorzender. Toch ligt in deze zoektocht vaak de sleutel tot een gezondere leefstijl en afname van klachten. Door te kijken welke voeding past bij de persoon nemen klachten vaak significant af. Een uitnodiging tot oervoeding, door Nelleke Dillema, orthomoleculair diëtist, leefstijlcoach bij Dokter BLOEM® Leefstijlkliniek.

Mensen bij mij aan de spreektafel hebben gezondheidsklachten. Vaak kampen ze met overgewicht, diabetes, met darmklachten, ondergewicht of vermoeidheidsklachten. Als orthomoleculair geschoold diëtist ga ik kijken of ik de oplossing voor dat probleem in de voeding kan vinden. Steeds neem ik samen met de klant een kijkje bij de oermens. Hoe leefde die, hoe at die en kunnen we daar als huidige mens antwoorden vinden op gezondheidsvraagstukken van nu? Ik denk het wel en zie tal van voorbeelden in de praktijk.

De Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf is een handvat voor gezonde voeding voor de gemiddelde Nederlander. Een prima uitgangspunt om een gesprek over voeding op te starten, maar niet geschikt voor de mensen die bij mij aan tafel zitten. Mijn klanten hebben gezondheidsvraagstukken die met de richtlijnen goede voeding niet op te lossen zijn. Want hoe kom je van je overgewicht af als een caloriebeperkte voeding niet blijvend helpt? Als je weet dat het lichaam niet zo makkelijk de opgebouwde reserve-energie (overgewicht) loslaat.

Lactose en tarwe

Of wat te doen als melksuiker (lactose) diarree veroorzaakt of tarwe een opgeblazen buik of ontregelde ontlasting? Het is erg frustrerend als er geen diagnose lactose-intolerantie of coeliakie is gesteld, maar als de klant wel klachten houdt. Als ik uitleg dat de oermens geen zuivel en geen overmaat aan granen at, wordt het al een stuk duidelijker. Klanten die hun inname van zuivel en granen stoppen of behoorlijk verminderen ervaren duidelijk verbeteringen. Die prikkelbare darm wordt op die manier een stuk minder geprikkeld.

Caseïne

Gewrichtsklachten verdwijnen regelmatig als mensen stoppen met zuivel. De caseïne in zuivel kan een negatief effect hebben op spieren en gewrichten. Ik nodig de klant uit om het experiment aan te gaan: vier tot zes weken stoppen met alle zuivel en dan eens afwachten. Ik herinner me nog de vrouw die me juichend vertelde dat ze weer met soepele vingers haar haakwerk kon doen. Ze gebruikte niet eens buitensporig veel zuivel. Een kom yoghurt in de ochtend, koffiemelk in de koffie en kaas op de boterham, door gerechten en soms tussendoor. Zonder verzet is ze gestopt, benieuwd naar het effect. En dat effect was er al heel snel. Inmiddels heeft ze goede alternatieven voor het ontbijt en voor in de koffie gevonden. Dat ze geen kaas kan nemen vindt ze met name lastig. Zo nu en dan neemt ze dat wel, geniet ervan en draagt de klachten. Ze kan deze klachten nu in ieder geval duiden.

Suikers

Of wat te doen als de alvleesklier de suiker in het bloed niet op peil kan houden? Voor veel diabeten is een koolhydraatbeperkte voeding een eyeopener als ze snappen hoe de glucosestofwisseling werkt in het lichaam. Bij de leefstijlkliniek van Dokter BLOEM coachen we de GLI-deelnemers naar een koolhydraat beperkte voeding: veel groente, beetje fruit, vlees, vis, kip, noten en zaden. En alternatieven als koolhydraatbeperkt brood, crackers en courgettepasta en bloemkoolrijst in plaats van gewone pasta en rijst. Bij zeker de helft van de deelnemers heeft dat onmiddellijk effect. Ze vallen (soms spectaculair) af, voelen zich stukken fitter, de kledingmaat verandert omdat het buikvet verdwijnt en darmklachten verminderen of verdwijnen. Heeft het niet of te weinig effect, dan adviseer ik de hoeveelheid koolhydraten nogmaals te verminderen. Sommige deelnemers merken dat ze hun overgewicht kunnen keren door ketogene voeding, een eetpatroon met zeer weinig koolhydraten

Eet als een oermens en voel je fit

Groente, groente, groente, veel groente, fruit, vlees, vis, noten en zaden. Zo blijft onze verre voorouder een mooie inspiratiebron naar een gezond leven. Zonder uitzondering merken de cliënten toename van energie. Als ze hun voeding afstemmen op de klachten en spijsvertering, voelen mensen zich beter. Stabiele suikerspiegels, gezonde spijsvertering, meer energie. Hoe fijn is dat?

Door Nelleke Dillema, orthomoleculair diëtist, leefstijlcoach

Nelleke Dillema werkt als orthomoleculair diëtist in haar eigen praktijk in Zutphen en is als diëtist betrokken bij de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) bij Dokter BLOEM® Leefstijlkliniek. Ze heeft ruim 30 jaar ervaring bij het begeleiden van onder meer patiënten met diabetes mellitus type 2 en Prikkelbare Darm Syndroom. 

Voedingsadviespraktijk Nelleke Dillema (www.natuurdietist.net) en Dokter BLOEM® Leefstijlkliniek  (www.dokterbloemleefstijlkliniek.nl)

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Lazy-loading is enabled for both <img> and <iframe> tags. If you want certain elements skip lazy-loading, add no-b-lazy class name.