Het ‘kwalicheck virus’: vijf sterren, fantastisch of juist niet?

woensdag 15 december 2021
timer 3 min

‘Zijn we vergeten dat we juist van fouten het meeste leren? Wordt de marketing niet belangrijker dan het product?’

Er is een nieuw virus onder ons, dat langzaam is opgerukt en inmiddels epidemische vormen aanneemt. En dan bedoel ik niet Covid19, maar het ‘kwalicheck virus’. Het zorgt voor mentale vermoeidheidsverschijnselen, gevolgd door een aversie tegen de ontvangst en het invullen van vragenlijsten. Door Rob van Damme.

Bij bijna elke openbare handeling die je verricht, elke bestelling die je doet, elk digitaal of telefonisch contact, dat je met een bedrijf of instantie hebt volgt een vraag of je tevreden bent. Of je een aantal sterren wilt toekennen, of je het contact wilt beoordelen. Liefst met een maximale score en uitgebreide beschrijving wat je goed vond gaan. Uitleg over wat je niet goed vond, is minder welkom. Als je geen maximale score geeft dan moet je dat ook nog eens uit gaan leggen en je gaat je daarbij bijna schuldig voelen.

Mentale vermoeidheid

Dit ‘kwalicheck virus’ zorgt dan ook voor mentale vermoeidheidsverschijnselen, gevolgd door een aversie voor de ontvangst en het invullen van vragenlijsten en persoonlijke administratieve verantwoordingsdruk. Als je dan aangeeft geen vragenlijsten meer te willen ontvangen of niet meer gebeld te willen worden, terwijl je dat al lang in het ‘Bel me niet- register’ had aangegeven, dan krijg je een bandje dat je wijst op jouw rechten. Dat druk ik dus nu standaard weg.

Als je op deze manier bijna wordt gedwongen om middelmatig handelen met applaus te belonen. Als je lyrisch moet zijn als aan een normaal te verwachten procesgang wordt voldaan. Als je bij een mooie voorstelling meteen een staande ovatie moet geven. Wat betekent die kwaliteitsbeoordeling dan nog?

Enorme devaluatie

Er is een enorme devaluatie gaande van kwaliteitsbeoordelingen. Als je niet alle hokjes maximaal aanvinkt, is het niet goed genoeg meer. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Stimuleren we daarmee echt kwaliteit? Of gaan we voor de oppervlakkige schijn daarvan? Zijn we vergeten dat we juist van fouten het meeste leren? Wordt de marketing niet belangrijker dan het product? Als de verpakking maar goed is, dan zal de inhoud ook wel goed zijn is de redenering.

Wellicht klinkt het een beetje ouderwets, maar mijn docent Nederlands op de middelbare school zag het zo gek nog niet. Een 10 was voor God. Een negen voor de meester. Een acht kreeg je voor een uitzonderlijke prestatie. Terwijl de jeugd op school nu vaak streeft naar minimalisatie van inspanning voor een eveneens minimale voldoende (een 5,5 is immers genoeg) wordt in dezelfde maatschappij alleen nog maar genoegen genomen met een 10 of 5 sterren.

Menselijke maat

Ziet u de kloof ook? Laten we ook in de zorg waken voor deze devaluatie. Als je alleen maar naar de metertjes op het dashboard kijkt, moet je juist oppassen dat je niet tegen een boom rijdt. Blijf vooral door de vooruit kijken! Laat de menselijke maat niet devalueren, maar koester deze. Een “echte” zeven is misschien wel meer waard dan een “opgeblazen” tien.

Meer artikelen met dit thema

Foto: Valerie Kuypers/Rijksoverheid
flash_onNieuws

IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden

11 sep om 16:15 uurtimer4 min
Twee jaar na de start van het Integraal Zorgakkoord (IZA) zijn de effecten in de praktijk nog niet echt zichtbaar…
Lees verder »

DentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion

4 sep om 15:15 uurtimer3 min

Heeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…

Lees verder »

Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage

4 sep om 15:00 uurtimer5 min
Huisartsenorganisatie Medi-Mere is de eerste die de slimme spraakherkenningstechnologie van Juvoly integreert in…
Lees verder »

Cobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders

28 aug om 09:00 uurtimer5 min
De cloud is niet meer weg te denken uit de zorg, maar waar staan gevoelige patiëntgegevens eigenlijk? En hoe…
Lees verder »
Voordat je bij de Zelfzoekdokter op consult komt, communiceert deze hoofdzakelijk digitaal, geeft digitale tips, gebruikt fotodiagnostiek, adviseert via mail of app, gebruikt kunstmatige intelligentie. (Foto: Shutterstock)
person_outlineBlog

Van Flexdokter naar Zelfzoekdokter

27 aug om 14:45 uurtimer5 min

In de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…

Lees verder »
Foto: Shutterstock
flash_onNieuws

‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’

20 aug om 12:15 uurtimer3 min
Tandarts Dilek Sezen-Hulsmans doet aan het Radboudumc promotieonderzoek naar de rol van kunstmatige intelligentie…
Lees verder »

De digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter

10 jul om 13:30 uurtimer3 min

Patiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…

Lees verder »
Foto Shutterstock
all_inclusiveAchtergrondartikel

Hikos helpt patiënten door de ‘medische doolhof’: Een extra paar ogen op afstand

30 jun om 12:30 uurtimer5 min

Bij het online platform Hikos kunnen patiënten via beeldbellen overleggen met een specialist…

Lees verder »