Praktijkmanager Mascha van Wermeskerken over strategie: ‘Hang een thermometer in je praktijk’

maandag 19 april 2021

Foto: Marleen Sahetapy Fotografie

Mascha van Wermeskerken begeleidt tandartspraktijken bij het bedenken en uitvoeren van hun strategie. Ze geeft uitleg over haar aanpak. ‘De eerste stap is: bedenk als praktijkhouder wat jij zelf het allerliefste wilt.’

Jarenlang heeft Mascha van Wermeskerken als (interim-)praktijkmanager tandartsenpraktijken ondersteund. Ze heeft nu een eigen bedrijf, Dentiness, van waaruit ze praktijken begeleidt. ‘Het viel me toen al op dat veel praktijkhouders geen concrete doelen hebben waar ze naar toe willen met hun praktijk en team. Een beter lopende praktijk, groeien, meer behandelkamers, hogere omzet, een ander team? De meeste praktijken draaien prima, hun patiënten komen immers toch wel voor een behandeling. Dat is hoogstwaarschijnlijk de reden dat nadenken over een doel en een passende strategie bedenken niet hun aandacht heeft.’

Uitdaging en duidelijkheid

Volgens Van Wermeskerken hebben mensen uitdaging of duidelijkheid nodig in hun werk. ‘Ik kom het vaak tegen dat een team geen focus heeft. De ene keer moet de agenda voller, dan is er chaos op de werkvloer en te veel uitloop en moet er van alles op stel en sprong veranderen of zijn de protocollen ‘ineens’ niet op orde. Het is vaak van alles tegelijkertijd, maar wat heeft prioriteit?’

En mede daarom is het belangrijk dat een praktijkhouder nadenkt over een doel en een strategie bedenkt om dat doel te realiseren.

Wat doe je zelf het liefst? Een logische eerste stap is dat je eerst zelf bedenkt wat je als praktijkhouder het liefste doet en wilt, stelt Van Wermeskerken. Zo wordt duidelijk wat je nodig hebt om dit te realiseren. ‘Doe dat vervolgens ook met je team. Hang een thermometer in je praktijk’, adviseert ze. Een doel kan van alles zijn: bijvoorbeeld meer omzet. ‘Ga dat helemaal afpellen. Bedenk bij voorkeur samen met je team wat je daarvoor nodig hebt: meer behandelruimte, andere werktijden, werken met een shiftsysteem? Dit proces raakt allerlei aspecten, zoals HR, financiën, PR.’

‘Opvallend wat ik bij tandartsen vaak zie: ze willen vooral tandarts zijn en geen echte ondernemer. Dat maakt het lastig om een praktijk goed te runnen. Ook in de opleiding is weinig aandacht voor het managen van een praktijk.’

Kopzorgen

Vandaar ook dat ze vaak kopzorgen hebben, omdat er van alles in de praktijk niet goed loopt, denkt Van Wermeskerken. ‘Als je investeert in nadenken over een goede strategie, als je je team daarbij betrekt, dan zorgt dat voor meer betrokkenheid en bevlogenheid in je team. Dan volgt die hogere omzet meestal vanzelf, daar ben ik van overtuigd. Bedenk: zonder een plan komt er niets van.’

‘Strategie geeft houvast’

Van Wermeskerken benadrukt dat een doel en een strategie hebben niet alleen van belang is als het goed gaat met de praktijk. ‘Een strategie zorgt niet alleen voor uitdaging en duidelijkheid, maar geeft ook houvast. Je kunt erop sturen en beter keuzes maken. Met een doel ben je continu bezig, zorg dat het regelmatig op de agenda van het werkoverleg met het team staat.’

Een vertaalslag maken naar het team van wat je wilt is essentieel. ‘Probeer hen eigenaar te maken van het doel, dan voelen ze zich betrokken en pakken ze hun rol op.’ Het werkt goed als je je team goed kent, en weet waar iemands talenten liggen die je kunt aanspreken en benutten.’

‘PraktijkGeluk’

Van Wermeskerken wil zoveel mogelijk PraktijkGeluk realiseren in tandartspraktijken. Met een zogeheten PraktijkGelukScan gaat ze samen met de praktijk bepalen welke behandeling deze nodig heeft om weer op rolletjes te lopen.

‘Hoe fijn is het als de praktijk goed loopt, als iedereen fluitend naar het werk komt (en weer fluitend weggaat). Dat er een einde komt aan het geklaag op de werkvloer. Ik hoor vaak van medewerkers dat ze wel zaken hebben aangedragen maar dat de praktijkhouder daar niets mee heeft gedaan. Of ze zijn bang hun mond open te doen, omdat het mogelijk tegen ze wordt gebruikt. Het advies voor een praktijkhouder: Bedenk dat als je een strategietraject doorloopt op voorhand wat je team wil en doe daar ook wat mee!’

Tips voor het bedenken en uitvoeren van een strategie:

Mascha van Wermeskerken heeft een aantal tips voor praktijkhouders die met strategie aan de slag willen:

1. Ga voor PraktijkGeluk. Bedenk eerst wat je zelf het allerliefste wil, waar word jij gelukkig van?

2. Stel deze vraag ook aan je team, betrek hen op deze manier bij het vaststellen van je strategie.

3. Zorg dat je weet wat er speelt bij je team.

4. Maak een vertaalslag van je strategie naar het team. Maak het team eigenaar, zodat zij ook hun rol kunnen oppakken.

5. Gebruik de Plan-Do-Check-Act cyclus om je bedrijfsvoering continue te verbeteren.

6. Zorg voor een duidelijke taakverdeling en verdeling van verantwoordelijkheden.

7. Zorg voor een duidelijke structuur en organisatie van de praktijk; dat is onafhankelijk van het strategisch doel dat je hebt bepaald.

8. Stel een beloning in het vooruitzicht als het doel behaald is, een teamuitje of loonsverhoging.

 

Links:

 

Meer artikelen met dit thema

FysioVitaal Krimpen: ‘We moesten nieuwe keuzes maken en ons merk opnieuw uitvinden’

7 sep om 17:39 uurtimer4 min
De praktijk FysioVitaal Krimpen Sport en Manuele Therapie heeft zichzelf het afgelopen jaar compleet vernieuwd.…
Lees verder »

‘MOVES’ gaat verder als ‘MOVE ON’: ‘Fysiotherapeuten leren wat hun passies en competenties zijn’

18 jun om 15:01 uurtimer5 min
‘MOVE ON’ heet het onderzoeksproject waarin de resultaten van ‘MOVES in de beweegzorg’ worden geïmplementeerd.…
Lees verder »

Rinus van Bergeijk: ‘Strategie kan helpen bij verbeteren van ondernemersvaardigheden'

7 mei om 15:11 uurtimer5 min
Hoe bepaal je de strategie van een eerstelijnspraktijk? En hoe geef je die vorm? Deze vragen komen aan bod in de…
Lees verder »

Ruben Hoefnagels (Tandarts Today) over investering Gilde Healthcare: ‘Eerst investeren en dan groeien’

6 mei om 13:15 uurtimer3 min
Gilde Healthcare, een gespecialiseerde investeerder in de gezondheidszorg met een vermogen van € 1,4 miljard,…
Lees verder »

Flexdokters Assen-West: Nieuwe dorpsdokter met alle digitale hulpmiddelen

23 apr om 13:01 uurtimer4 min
Huisarts Freek Fickweiler voert sinds begin maart de nieuwe Huisartsenpraktijk Assen-West, in de wijk Kloosterveen…
Lees verder »

Johnson Marketing: ‘Online marketing helpt bij ondernemen in een veranderende eerste lijn’

22 apr om 16:01 uurtimer5 min
Anne Jans, directeur van Johnson Marketing, schetst hoe hij specifieke vraagstukken in de eerste lijn zou willen…
Lees verder »

Praktijkmanager Bas Jongen over marketing en sociale media: ‘We willen ons merk steeds terug laten komen’

12 apr om 18:13 uurtimer5 min
Tandartspraktijk Dentteam in Brunssum ontwikkelde een praktische marketingaanpak via onder meer sociale media,…
Lees verder »

Van zorgontwikkeling naar marketingkans

1 apr om 14:54 uur
Corona heeft de wereld op zijn kop gezet. Veel van wat beschouwd werd als normaal, is nu ineens bijzonder geworden…
Lees verder »