menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen

Strategie en beleid

Patiënten snappen het soms gewoon niet
blog
8 augustus 2019
Blog
Niet alle patiënten snappen altijd meteen wat je bedoelt als je iets uitlegt. Daarom is het handig om er meteen achter te komen of ze jou begrepen hebben. Maar hoe kom je hierachter? Roberto Lamsberg, afgestudeerd fysiotherapeut en eigenaar van ...
5 tips om uw lokale online vindbaarheid te verbeteren
blog
29 juli 2019
Blog
Voor lokale zorgorganisaties is het belangrijk om potentiële klanten uit hun eigen buurt te bereiken. Waar mond-tot-mond reclame nog altijd een belangrijke factor is om nieuwe klanten patiënten te werven, zijn er echter ook manieren waarmee u online kunt zorgen ...
De praktijk verbeteren doe je door doelen te stellen
blog
17 juni 2019
Blog
Eind mei fietste ik met een groep vrienden de Ventoux op voor een goed doel. Voor ieder van ons een grensverleggende prestatie. Intensief sporten heeft veel te maken met doelen stellen, grenzen verleggen en functioneren als team. ...
Appreciative Inquiry: Het is de toon die de muziek maakt!
blog
12 juni 2019
Blog
Elke verandering roept vraagtekens en ook weerstand op bij mensen. Alle goede bedoelingen ten spijt gaat het leidinggevend kader hier ook nog te vaak aan voorbij. Gevolg: de gewenste veranderingen (groot of klein) beklijven onvoldoende met alle nadelige gevolgen van ...
Alleen meer tijd per patiënt is niet genoeg
blog
21 mei 2019
Blog
Thieu Heijltjes is oud-huisarts en was na zijn pensioen nog zes jaar actief als SCEN-arts. Hij is bestuurslid van het Toon Hermans Huis in Weert, een inloophuis voor mensen die met kanker worden geconfronteerd. Ook is hij actief als coach ...
Alles wat u moet weten over de overname van een huisartsenpraktijk
blog
16 mei 2019
Blog
U werkt nu al een tijdje in een huisartsenpraktijk, maar het gaat steeds meer aan u knagen. Het is tijd om uw lang gekoesterde droom in vervulling te laten gaan: uw eigen huisartsenpraktijk. Een grote stap. Irena Koetsier, projectleider bij ...
7 stappen om een productieve teammeeting te leiden
blog
6 mei 2019
Blog
Een voorwaarde voor een succesvolle tandartspraktijk is een succesvol team. Om het team zo succesvol mogelijk te laten functioneren, zijn teammeetings van onschatbare waarde. Jij en het team hebben het elke dag ontzettend druk en vaak komen dingen niet af. ...
De toekomst van uw fysiotherapiepraktijk
blog
23 april 2019
Blog
Steeds vaker spreek ik fysiotherapeuten die nadenken over de nabije toekomst. Wil ik uitbreiden met mijn praktijk? Een extra vestiging openen? Ga ik mij aansluiten bij een coöperatie of keten? Wat zijn hier dan de voor- en nadelen van? Minder ...
6 tips voor een patiëntvriendelijke website
blog
18 april 2019
Blog
Uw website is het visitekaartje van uw huisartsenpraktijk. Het is daarom van belang dat de informatie die hier wordt getoond, altijd betrouwbaar, actueel en eenvoudig te vinden is. Waar u verder nog op moet letten bij een goede praktijkwebsite hebben ...
Huisarts: generalist en spelverdeler?
blog
27 maart 2019
Blog
Zijn huisartsen spelverdeler of speelbal? Dat was de grote vraag die bij veel van de aanwezigen bleef hangen na onze Ronde Tafel Huisartsen in mei 2017. Vorige week zijn mijn collega sectorspecialisten en ik weer gestart met de voorbereiding van ...
De kunst van 'nee' zeggen: 3 tips
blog
25 februari 2019
Blog
Paul Wormer denkt dat gebrekkige rol-flexibiliteit één van de oorzaken is dat hulpverleners een risicogroep voor burn-out vormen: hulpverleners kunnen behoorlijk de neiging hebben over hun grenzen heen te gaan. ...
Positionering in de medische praktijk
blog
22 januari 2019
Blog
In het voorgaande blog van Reinder Koornstra zagen we dat ook de medische praktijk steeds meer te maken krijgt met het verschijnsel ‘Concurrentie’. Het gevolg is dat uw huidige en beoogde patiënten uw praktijk of centrum een eigen plaats geven ...
Welke actiegerichte stijl past bij jou?
blog
7 januari 2019
Blog
Fysiotherapeuten lieten in 2018 zien dat ze samen sterk en actiegericht zijn. Twee ‘actiegerichte stijlen’ vallen op. Welke stijl heb jij om samen sterk het jaar in te gaan? ...
4 valkuilen bij het bestrijden van de niet nagekomen afspraak
blog
19 december 2018
Blog
De niet nagekomen afspraak, waaronder ook de no-shows, is vaak een grote bron van irritatie voor de zorgverlener. Het is kostbare tijd waarin andere patiënten ook geholpen hadden kunnen worden. Als je het aan de gemiddelde medicus vraagt, dan hanteert ...
Al die ballen!
blog
11 december 2018
Blog
Paul Wormer blogt over uw werk en leven als praktijkhoudend huisarts. Over de lusten en de lasten, met de bedoeling de lasten te helpen verminderen. Al die ballen die veel drukke mensen in de lucht moet houden. Wie kent dat ...
Breng uw concurrentie in kaart met het model van Porter
blog
22 november 2018
Blog
Om de koers te kiezen van uw praktijk is het belangrijk om te weten uit welke hoeken de concurrentie komt. Tipje van de sluier: die komt niet alleen van andere zorgaanbieders. Het model van Porter biedt u handvatten om uw ...
4 tips voor een succesvol functioneringstraject
blog
26 oktober 2018
Blog
Als een medewerker in uw praktijk niet naar behoren functioneert, moet u hem hier onmiddellijk bewust van maken. Indien hij zijn functioneren niet zelf weet te verbeteren, dient u een functioneringstraject te initiëren. ...
Concurrentievoordeel binnen de tandheelkunde
blog
9 oktober 2018
Blog
Lees hier hoe de strategie “customer intimacy” binnen een tandartspraktijk toegepast kan worden om een concurrentievoordeel te behalen. Wat is klantbinding en hoe pas je het toe? ...
Vernieuw de zorg in de wijk, begin bij je eigen praktijk
blog
3 oktober 2018
Blog
Samenwerking met andere zorgaanbieders in de wijk kan de patiënt en uw praktijk veel opleveren. Maar samenwerken is niet gemakkelijk. Stel u daarom vooraf drie vragen om de kans van slagen van het project te vergroten. ...
4 tips als patiënt geen vervolgbehandeling wil
blog
26 september 2018
Blog
Als tandarts kan het moeilijk zijn patiënten te motiveren voor een vervolgbehandeling. Optimale zorg voor jouw patiënt staat op de eerste plaats; je wilt het beste voor de patiënt en zijn gezondheid. Wanneer je merkt dat het niet lukt om ...
Meest gelezen